کد خبر: 04129916743
جهاندولت

خطیب‌زاده: فرصتی به آمریکا ندادیم/ اتفاقی عملیاتی در ارتباط با کره نیفتاده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی یک توافق قابل توجه دیپلماتیک و فنی است، ادامه داد: این توافق در چارچوب قانون مجلس انجام شده و طی امروز و فردا سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی این توافق را بیان می کند.

به گزارش ایسنا،  سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر مدیرکل آژانس بین المللی به تهران و توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس اظهار کرد: این سفر توجهات زیادی را به خود جلب کرد و نتیجه گفت و گوهای صورت گرفته بین ایران و آژانس دارای دستاوردهای قابل توجه دیپلماتیک و فنی است.

خطیب زاده ادامه داد: آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی در این زمینه زحمت زیادی کشیدند و توافق صورت گرفته در چارچوب قانون مجلس است. این توافقات مکتوب نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست.

وی با ارائه جزئیاتی درباره توافق صورت گرفته گفت: برخی از توافقات برای ادامه راستی آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده و در این راستا طی سه ماه آینده دوربین های فراپادمانی روشن خواهند ماند اما هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی گیرد واین فیلم‌ها نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ نگه داشته می شوند.

خطیب زاده با بیان اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می شود، بار دیگر تأکید کرد: آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده در چارچوب قانون مجلس است و سازمان انرژی اتمی امروز و فردا ابعاد فنی این موضوع را بیان خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهار تمایل آمریکایی ها برای انجام مذاکره با ایران و تأکید آن ها برای مذاکره در مورد مسائل دیگری غیر از برجام گفت: دولت آقای بایدن خود باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد از سیاست های شکست خورده دولت قبلی آمریکا (ترامپ) فاصله بگیرد یا آن را ادامه دهد. نتیجه ادامه سیاست های قبلی شکست حداکثری است و این تصمیم باید در واشنگتن گرفته شود که آیا می خواهند از مسیر قبلی فاصله بگیرند یا آن مسیر را ادامه دهند و این یک انتخاب ساده است که باید در واشنگتن در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده است، گفت: آمریکا نه تنها از میز برجام بلند شده و خارج شده بلکه از ساختمان برجام نیز خارج شده است و حتی در مسیر خروج خود کلی تله گذاری انفجاری انجام داده است تا کسی نتواند در برجام بماند و یا از مزایای برجام استفاده کند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما تأکید داریم که آمریکایی ها باید در ابتدا به تعهدات خود بازگردند تا از این طریق وارد ساختمان برجام شوند، گفت: آن ها همچنین باید عمل موثر در رفع تحریم ها علیه ایران انجام دهند و تازه از این طریق می توانند وارد اتاق برجام شوند و در گوشه ای از اتاق بنشینند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از پاسخ خود به این سوال گفت: ریشه بسیاری از تنش ها و بی ثباتی ها در منطقه غرب آسیا حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی ها در منطقه است. آمریکایی ها با تصحیح اشتباهات گذشته خود و خروج خود از منطقه می توانند روند ایجاد ثبات درمنطقه را تسریع کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوع موشکی نیز روشن است، گفت: ما بارها گفته ایم در خصوص امنیت ملی خودمان با کسی گفت و گو، مذاکره و مصالحه نمی کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور آمریکا در مذاکرات موسوم به مذاکرات ایران و ۱+۵ و اینکه آیا آمریکا می تواند به سادگی به برجام برگردد، گفت: در خصوص آنچه که اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا پیشنهاد داده اند ما نیت خود آقای بورل را می دانیم و این را در چارچوب تلاش های ایشان برای حفظ برجام می دانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایالات متحده عضو برجام نیست که بتواند در نشست برجامی که بین ایران و کشورهای باقی مانده عضو برجام برگزاری می شود، شرکت کند، ادامه داد: ولی در مورد اینکه آمریکا به عنوان مهمان شرکت کند در حال بررسی این موضوع هستیم.

خطیب زاده با بیان اینکه موضع ایران در مورد بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام روشن و مشخص است و ما بر روی تعهد آمریکا به برجام و رفع موثر تحریم ها تأکید داریم، گفت: در مورد پیشنهاد مطرح شده نظر خود را به دوستان اروپایی و دوستانمان در پکن و مسکو اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ایالات متحده یک جانبه از برجام خارج شده است ولی بازگشت آن چون متضمن بسیاری از ابعاد حقوقی است به سادگی نیز انجام نمی شود. ما پیش شرطی برای رفع تحریم ها نداریم و تأکید داریم که

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است که زمان برگزاری نشست ایران و ۱+۴ با حضور آمریکا چه زمانی خواهد بود و آیا این نشست در جریان نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است در اسفندماه برگزار شود خواهد بود، گفت: ما اساسا هنوز به آن نقطه نرسیده ایم که بخواهیم تاریخی را در این زمینه مشخص کنیم و همان طور که پیش از این گفتم ما در حال بررسی اصل این پیشنهاد هستیم.

وی ادامه داد: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ براساس روند طبیعی خود انجام می گیرد. در مورد آنچه که مطرح شده همان طور که گفتم ما در حال بررسی هستیم که چگونه می توانیم به پیشنهاد مطرح شده پاسخ دهیم و مسیر کمیسیون مشترک برجام بین ایران و ۱+۴ نیز در مسیر خود انجام خواهد شد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین پیگیری های صورت گرفته در مورد بازگشت پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به کشور نیز گفت: در مورد بحث بدهی ها تحولاتی صورت گرفته است، مقامات کره تماس هایی را با سفارت ایران در سئول داشته اند. تماس هایی نیز با آقای عراقچی انجام شده اما هنوز به صورت عملیاتی اتفاقی رخ نداده است. در خصوص موضوع پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل نیز پیشرفت های بیشتری صورت گرفته و امیدواریم کار با سرعت بیشتری انجام شود و ما معتقدیم هنوز این مسیر به کندی طی می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت سند راهبردی بین ایران و افغانستان و اینکه چه زمانی این سند امضا خواهد شد، گفت: این سند تقریبا آماده است، فقط دو، سه موضوع جزئی باقی مانده است که اگر رفع شود ما سریعا آماده امضای این سند هستیم. در ارتباط با پیگیری این موضوع چندی پیش هیأتی از ایران به افغانستان رفت و هیأتی نیز از افغانستان به ایران آمد. امیدواریم هر چه زودتر در مورد دو، سه مورد جزئی باقی مانده نیز جمع بندی صورت بگیرد.

وی افزود: نمی توانم در حال حاضر تاریخ مشخصی را برای امضای این سند اعلام کنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص انتشار برخی از اخبار مبنی بر مداخله ایران در حملات اخیر اربیل با رد این موضوع گفت: این نوع دام افکنی ها در روابط ایران و عراق خیلی مشکوک است و ضمن اینکه صلح و ثبات در عراق را به خطر می اندازد نشان از یک سناریویی دارد که مسیر خطرناکی را برای منطقه طراحی کرده است. به نظر می رسد برخی از طرف های ثالث به این تله‌افکنی ها دل خوش کرده اند. ما از دولت عراق درخواست کرده ایم که مسیر کشف حقیقت در این زمینه را به جدیت دنبال کند.

وی همچنین ادامه داد: متأسفانه آنچه که در عراق رخ می دهد افزایش نیروهای خارجی در این کشور است. این موضوع عامل بی‌ثباتی در عراق است و اجازه نمی دهد که دولت عراق مسیر حاکمیت تمام عیار عراقی را طی کند.

خطیب زاده همچنین در مورد سفر چندی پیش نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به ایران و دیدارهایی که با برخی از مقامات کشورمان در این زمینه داشت، گفت: این سفر در چارچوب پیگیری های طرح های صلحی است که در این زمینه مطرح است. ما امیدواریم هر چه زودتر صلح و ثبات در این منطقه حاکم شود و عربستان سعودی نیز به طرح های صلح و سیاسی که در این زمینه مطرح است بپیوندد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه مسیری که آمریکا برای بازگشت به برجام باید طی کند روشن است و در این مسیر باید به صورت موثر اقدام به رفع تحریم ها علیه ایران کند، در مورد پیام هایی که از سوی آمریکا در مورد بحث آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا ارسال شده است، گفت: پیام هایی منتقل شده ولی تحول جدیدی رخ نداده است.

وی همچنین سفر امیر قطر به ایران را در چارچوب رایزنی ها و گفت وگوها بین ایران و دوحه در مورد مسائل دوجانبه و منطقه عنوان کرد و گفت: در این سفر طرفیتی از آمریکا مطرح نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی ها روز جمعه اعلام کردند که می خواهند محدودیت های اعمال شده علیه دیپلمات های ایرانی مستقر در نیویورک را رفع کنند، گفت: رفع محدودیت ها مطرح نیست بلکه کاهش محدودیت هاست. دولت قبلی آمریکا با نقض تعهدات خود اقدام به اعمال محدودیت های بی منطق و سرکشانه ای علیه دیپلمات های ایرانی اعمال کرد. ایران طی نامه ای اخطار داد که با توجه به اینکه این محدودیت ها خلاف قوانین و مقررات است اگر این مسیر ادامه پیدا کند در این زمینه به دیوان بین المللی دادگستری شکایت  می کند.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع ۲۵ مایل نیز مغایر با کنوانسیون مقر سازمان ملل است. ما این کاهش محدودیت ها را کافی نمی‌دانیم و این موضوع نباید در مسیر بازگشت آمریکا به برجام تفسیر شود.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در راستای ارائه فرصتی به آمریکا است، گفت: ما فرصتی به آمریکا ندادیم، آنچه انجام شده تماما در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می شود و همان طور که پیش از این گفتم برخی نظارت های ضروری در سه ماه آینده در چارچوب توافق پادمانی حفظ می شود.

وی بار دیگر تأکید کرد: قانون مجلس طبق الزامی که وجود دارد فردا اجرایی می شود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا