کد خبر: 0507992768
بازارها و خدمات مالی

خیابان شریعتی و عرضه برندهای معتبر لوازم خانگی

امیرعلی امینیان

عصر اقتصاد: لوازم خانگی بخش جدا نشدنی زندگی بشر امروزی است. روزگاری تنها چند وسیله کوچک مانند تلویزیون و یخچال به عنوان لوازم خانگی شناخته می شد که زندگی انسان را دستخوش تحولات چشمگیری کرده بود، اما امروز حوزه لوازم خانگی آنقدر تنوع دارد که حتی برای برخی جوانان نسل جدید هم تعجب آور و شگفتی آافرین است.

روزهایی نه چندان دور را همه به خاطر داریم که ده ها سال با یک مدل یخچال و تلویزیون و سایر وسایل برقی و خانگی زندگی می کردیم و خم به ابرو نمی آوردیم. اما این روزها ماجرا کاملا متفاوت شده و برخی خانواده سالیانه و حتی هر ۶ ماه یکبار لوازم خانگی خانه شان را تعویض و به قول خودشان تبدیل به احسن می کنند.

تنوع گسترده انواع لوازم خانگی از یک سو و عطش جامعه برای استفاده از آنها از سوی دیگر و همچنین علاقه مردم برای نوسازی لوازم خانگی شان شرایط را به سمت و سویی پیش برده که تعداد فعالان این صنف هم روز به روز در حال افزایش است. افزایش فروشگاه های لوازم خانگی در سطح شهر سبب شده دیگر یک مکان مشخص به عنوان بورس لوازم خانگی شناخته نشود و مناطق بیشتری به عنوان راسته لوازم خانگی فروش ها در میان مردم شهرت یابند.

این کالاهای جذاب و متنوع این روزها در تهران بزرگ مناطق مختلفی برای عرضه دارند.از سه راه امین حضور گرفته تا خیابان جمهوری.اما یک منطقه دیگر هم در تهران هست که از سالهای دور تاکنون بورس لوازم خانگی شمال تهران نام گرفته است.

خیابان شریعتی حدفاصل میرداماد تا دوراهی قلهک یکی از مهمترین مناطقی است که در آن انواع لوازم خانگی عرضه می شود. شاید اگر بخواهیم دقیق تر نشانی این محل را بیان کنیم از پمپ بنزین محمودیه تا دو راهی یخچال محل اصلی تجمع عرضه کنندگان انواع لوازم خانگی است.

برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی بهانه خوبی است تا در دو هفته متوالی به موضوع عرضه لوازم خانگی و بازارهای آن بپردازیم و به همین دلیل در چهارشنبه بازار این هفته نیز به معرفی خیابان شریعتی و فروشگاه های لوازم خانگی اش می پردازیم.

با همراهی ایمان جلالی که در گزارش های بازار به عنوان یک همکار خوب و همراه همیشه، یاریمان می کند، به خیابان شریعتی رفتیم.خیابانی که علاوه بر آن که بسیار طولانی و زیباست، شلوغی خاص خودش را هم دارد. پیش از رسیدن به سه راه میرداماد چند مغازه ای دیده می شود که لوازم خانگی عرضه می کنند و کم کم به تعداد مغازه هایی از این دست افزوده می شود. تنوع فروشگاه ها در خیابان شریعتی بسیار زیاد است. از سوپرمارکت ها و بستنی فروشی ها گرفته تا لوازم لوکس و مبل و لوستر و …اما از حدود ۳۰ سال پیش لوازم خانگی فروشی ها هم جایی برای خود در میان این تنوع فروشگاه ها دست و پا کرده اند.

نگاهی به گذشته

خیابان شریعتی یکی از خیابان های قدیمی تهران است که روزگاری به جاده قدیم شمیران معروف بوده است.این خیابان قدیمی سالهاست که در حاشیه خود فروشگاه های متعددی را جای داده و مردم منطقه از خدمات متنوع فروشگاه ها استفاده می کنند.

خیابان شریعتی از خیابان انقلاب تا پل سید خندان بافت سنتی تری دارد و پس از آن تا میدان تجریش امتداد داشته و بافت و تراکم مدرن تری به خود می گیرد.

زمانی که از مغازه داران سراغ قدیمی ترین فروشگاه لوازم خانگی منطقه را میگیرم، فروشگاه آقای میری را به ما معرفی می کنند که به گفته کسبه محل از ۷۰ سال پیش به کار فروش لوازم خانگی مشغول بوده است. البته وقتی به این فروشگاه می رویم خود آقای میری سابقه اش را از ۷۰ سال به ۵۰ سال اصلاح می کند و می گوید که از سال ۱۳۴۶ در این منطقه فروشگاه لوازم خانگی دارد.

او که در آن زمان برندهای ایرانی چون ارج،آزمایش و فیلور را عرضه می کرده امروز هم نمایندگی یک برند ایرانی را دارد و می گوید که سالها پیش تنها ۴ فروشگاه لوازم خانگی در این منطقه وجود داشته است.

فروشگاه های میری، ایرن، روحی و گیاهی ۴ فروشگاهی است که در گذشته های دور در خیابان شریعتی به مردم منطقه و شهر لوازم خانگی عرضه می کردند و پس از مدتی فعالان صنف لوازم خانگی به این منطقه آمدند تا جایی که امروز بیش از ۱۰۰ فروشگاه لوازم خانگی در خیابان شریعتی مستقر شده اند.

برخی از فروشندگان می گویند که این منطقه از ۶۰ سال پیش شاهد برپایی فروشگاه های لوازم خانگی بوده است و در آن زمان محدودیت هایی از جمله فاصله دو فروشگاه باهم وجود داشت که پس از لغو این محدودیت تعداد فروشگاه های لوازم خانگی به شدت افزایش یافت.

نگاهی به فروشگاه ها

گشت و گذارمان را در خیابان شریعتی در حالی آغاز می کنیم که چند فروشنده مقابل یک فروشگاه که نماینده یک برند آلمانی است نشسته اند و گفتگو می کنند.گویا بازار اقتصادی خیابان شریعتی هم چندان مناسب نیست که در ساعت تهیه گزارش که بعد از ظهر یک روز پاییزی است همه بیکار نشسته اند.خودشان هم این کسادی بازار را تایید می کنند و معلوم می شود خراب بودن بازار به قول معروف بالا شهر و پایین شهر ندارد.

فروشندگان پس از گپی کوتاه درباره بازار خراب و بدون مشتری این روزها اجازه می دهند عکاسی کنیم و زمانی که می گوییم داخل مغازه بروید می گویند همینجا خوب است بگذار ببینند که چقدر بیکاریم.

به فروشگاه دیگری وارد می شویم.یک فروشنده با شور و حرارت خاصی در حال توضیح درباره یک کالا به مشتری است و مشتری هم گویا سخت در حال چانه زنی برای کم کردن قیمت. مدیر فروشگاه می گوید که بیشترین تخفیف را داده و هرجای دیگر بروند نمی توانند ارزان تر از این قیمت جنس مورد نظر خود را پیدا کنند.

همزمان با این گفتگو مدیر فروشگاه به سوالات ما نیز پاسخ می دهد. او می گوید:در چنین شرایط اقتصادی فقط شرکتی ها و نمایندگی ها می توانند دوام آورده و در بازار ماندگار باشند.چرا که هزینه های جاری فروش لوازم خانگی بسیار بالاست و سودها نیز بسیار کم.

به گفته وی قیمت در نمایندگی ها تفاوتی ندارد و حاشیه سود بسیار کمی هم وجود دارد؛ اما چون نمایندگی و شرکتی هستند می توانند از پس هزینه های کلان برآیند.

مکالمه ما با بحث مشتری بر سر کرایه حمل قطع می شود. مشتری معتقد است که در برخی فروشگاه ها فروش کالا با حمل و نصب رایگان است و فروشنده توضیح می دهد که این فروشگاه ها هزینه ها حمل و نصب را به طور نامحسوس روی قیمت کالا اضافه می کنند و به همین خاطر مدعی حمل و نصب رایگان هستند. ترجیح می دهیم با چند عکس از این فروشنده و مدیر فروشگاه خداحافظی کنیم و به مغازه های بعدی می رویم.

نمایشگاه هایی که ضرر دارند

وارد فروشگاه دیگری می شویم.مدیر فروشگاه می گوید از حدود ۲۰ سال پیش در این منطقه لوازم خانگی می فروشد. مغازه اش انواع لوازم خانگی را دارد. از بازار راکد کنونی او هم گلایه دارد و از نمایشگاه ها بیشتر گله مند است.

وی معتقد است که نمایشگاه ها همواره به ضرر فروشندگان لوازم خانگی است، چرا که سهمی از بازار را می گیرد و شرکت ها چون خودشان در این نمایشگاه حضور دارند، دیگر مشتریان برای خرید به نمایندگی های سطح شهر مراجعه نمی کنند.

این کاسب قدیمی معتقد است که بازار لوازم خانگی در گذشته وضعیت بهتری داشته، اما در چند سال گذشته اقتصاد ایران ضعیف شده و روی این بازار هم تاثیر داشته است.

وی می گوید: تنها بازاری که این روزها رونق دارد بازار مواد غذایی و مواد خوراکی است که مردم به آن نیاز همیشگی دارند.

دعوای خنده دار دو ناحیه شهرداری

فروشگاه دیگری را برای ادامه گزارشمان انتخاب می کنیم. این فروشگاه هم انواع لوازم خانگی را عرضه می کند. چند جوان هم در فروشگاه سرگرم گفتگو هستند. زمانی که موضوع گزارشمان را می فهمند آنها هم از هزینه های بالای صنوف گلایه دارند. از دارایی و مالیات، از هزینه های جاری آب و برق و گاز و … اما گلایه شان از شهرداری موجب خنده شان می شود. می گویند این محدوده مرز حوزه مسئولیت دو ناحیه ۳ و ۴ شهرداری منطقه ۳ تهران است و در ابتدا سطل زباله ای در این مکان قرار داشت که صبح ها بر سر تخلیه این سطل بین دو ناحیه دعوا می شد.کارگران هر ناحیه سطل زباله را به محدوده ناحیه دیگر منتقل می کردند تا مسئولیت تخلیه آن بر گردن آنها بیفتد و در نهایت هم این سطل تخلیه نمی شد.پایان این مناقشه نیز با برداشتن و حذف سطل زباله همراه شد و اکنون فروشندگان مجبورند زباله های خود را کنار خیابان بگذارند.

از این فروشگاه که به گفته متصدیان آن حدود ۶ سال سرگرم عرضه انواع لوازم خانگی به مردم منطقه و تهران است عکس می گیریم و به قصد گفتگو با سایر فروشندگان بازهم به حاشیه خیابان شریعتی میرویم.

نکته جالب در خیابان شریعتی و فروشندگان لوازم خانگی این است که اغلب آنان تمایلی به انتشار نامشان در روزنامه ندارند و حتی برخی از عکس گرفتن هم فرار می کنند.

کمی بالاتر مرکز خرید نگین ظفر خودنمایی می کند که چند فروشگاه لوازم خانگی هم دارد. تنوع کالاهای مختلف در این مجتمع هم زیاد است.

کار را به دست کاردان بسپارید

در آنسوی خیابان هم فروشگاه های لوازم خانگی یکی پس از دیگری دیده می شوند. در فروشگاهی چند نفر سرگرم تست یک جارو برقی هستند.مدیر فروشگاه که تیپ و قیافه متفاوتی نسبت به سایرین دارد می گویدکه حدود ۱۶ سال است که در این منطقه سرگرم فروش لوازم خانگی است.

وی که خود را شاپور بیگلری معرفی می کند بورس شدن منطقه شریعتی در حوزه لوازم خانگی را به نفع مردم و فروشنده ها می داند و می گوید: بورس شدن این منطقه به نفع مردم است. چرا که مردم به راحتی به انواع برندها و کالاها دسترسی دارند و می توانند قدرت انتخاب بهتری داشته باشند.

وی می افزاید:همه صنف ها باید در یک محدوده خاص باشند و این مساله حتی در حل مشکلات عمومی شهر هم تاثیر گذار است.

بیگلری در تشریح مشکلات صنف لوازم خانگی تصریح می کند: مشکلات همیشه وجود داشته و خواهد داشت، اما خوشبختانه اتحادیه صنف لوازم خانگی در حال مدیریت اوضاع است.

وی معتقد است: روسای قبلی اتحادیه هم افراد خوبی بودند؛ اما محمد طهان پور رئیس جدید اتحادیه افکار بزرگی دارد و با برنامه های خوبی که دارد می تواند آینده خوبی برای صنف لوازم خانگی رقم بزند.

به گفته وی اگر اهداف و اصول اتحادیه درست و منطقی پیگیری شود، شرایط ایده آل فراهم خواهد شد.

بیگلری ادامه می دهد: افراد فعال در این صنف در کار خود خبره و کاردان هستند و رئیس اتحادیه نیز شغل دیگری ندارد. بلکه او هم در این صنف فعالیت می کند.خوشبختانه وی فرد قانونمندی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در کارهایمان قانونمند نیستیم می افزاید:برای همه باید یک پلیس بگذاریم تا قانون را رعایت کنند. در زمینه مبارزه با قاچاق لوازم خانگی هم همین طور است. به نظر من مبارزه با قاچاق را باید به خود فعالان این صنف بسپارند و به جای آنکه با فروشندگان لوازم خانگی برخورد کنند در کنترل مرزها و ورود کالای قاچاق تلاش کنند.

وی درباره واردات کالای قاچاق می گوید: اگر همه چیز قانونی باشد مشکلی پیش نمی آید.شرکت هایی که خدمات پس از فروش دارند و نمایندگی رسمی و معتبر برند ها از نظر اتحادیه و وزارت صنعت هستند باید متولی واردات کالا باشند، نه اینکه هر کسی دلش خواست بتواند کالا وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه خودمان باید قانونمند باشیم، ادامه می دهد:فعالان صنف لوازم خانگی نباید منتظر باشند تا کسی برایشان کاری بکند بلکه باید خودشان تلاش کنند تا با معضل قاچاق مبارزه کرده و سایر مشکلاتشان را نیز حل کنند.

او خاطرنشان می کند که کار را باید به کاردان بسپارند و دولت باید اجازه دهد مشکلات صنف لوازم خانگی توسط اتحادیه این صنف حل شود.

اجاره دادن یعنی ورشکستگی

فروشگاه های منطقه را یکی یکی می بینیم. ویترین های رنگارنگ با انواع لوازم خانگی که گاه از برترین مارک ها و برندهای جهان هستند، بسیار چشم نواز است.فروشنده دیگری در یک مغازه نسبتا بزرگ بازهم از حاشیه سود پایین این صنف می گوید. او می افزاید: مخارج این صنف بالاست.دارایی هیچ توجهی به سودهای پایین ما نمی کند و فقط پول می گیرد. شهرداری برای تابلوهای ما پول می گیرد؛ بدون آنکه معیاری برای محاسبه نرخ داشته باشد.

وی معتقد است افرادی که در این منطقه مغازه اجاره کرده اند خیلی زود ورشکسته می شوند. چون هزینه ها و درآمدشان با هم همخوانی ندارد.

این فروشنده و تعداد زیادی از همکارانش در سایر فروشگاه ها تاکید می کنند که چون سالها آلوده این شغل شده اند مانده اند.در غیر این صورت اگر دارایی هایشان را در بانک می گذاشتند سود بیشتری نصیبشان می شد.

به گفته این فروشنده لوازم خانگی بسیاری از مجموعه های این منطقه به دلیل آنکه شرکت ها تصمیم گرفته اند وارد بخش فروش نیز بشوند به نمایندگی شرکت های تولیدکننده تبدیل شده است.چرا که فروش کالا به مغازه داران شخصی برای شرکت ها ریسک بیشتری دارد و به همین دلیل شرکت های تولیدکننده اغلب مغازه هایی را خریده اند تا هم بتوانند به قیمت مناسب تری به مردم کالا بفروشند و هم حاشیه امنیت بیشتری داشته و برگشت نقدینگی شان بیشتر و راحت تری داشته باشد.

نارضایتی از اتحادیه

یکی از فروشندگان که نه علاقه دارد نامش را بگوید و نه اجازه می دهد از او عکس بگیریم، درباره اتحادیه صنفی خود می گوید:اتحادیه ما در قالب همکاری با ما بسیار ضعیف عمل کرده و اغلب دستوری عمل می کند.

وی ادامه می دهد:اتحادیه دستورات خود را به ما دیکته می کند و می گوید هر چه ما می گوییم همان است و بس و این مساله اصلا به نفع فعالان صنفی نیست.

وی که ده سال سابقه در این صنف دارد، برگزاری نمایشگاه ها را مفید می داند و می افزاید:اگر نمایشگاه ها فروش نداشته باشند به نفع فعالان صنفی است. اما برخی نمایشگاه ها که فروش کالا دارند به ضرر فروشندگان است.

این فروشگاه دار جوان اگرچه خودش اجازه نمی دهد عکسش منتشر شود اما فرصتی را فراهم می کند تا از فروشگاه و همکارانش عکس بگیریم.

توجه به حقوق مصرف کنندگان

یکی از نکاتی که در فروشگاه های منطقه شریعتی به عنوان یک مزیت محسوب می شود توجه به حقوق مصرف کنندگان است.بسیاری از کالاهای موجود در فروشگاه ها برچسب قیمت دارد و از آنجائی که اغلب فروشگاه ها نمایندگی برندها هستند نرخ ها شرکتی بوده و نوسان چندانی ندارد.از سوی دیگر فروشندگان متخصص اطلاعات کاملی از اجناس از نظر مشخصات فنی در اختیار خریداران قرار می دهند و همین امر سبب افزایش قدرت انتخاب آنان می شود.هرچند در چند فروشگاه نیز چیزی از برچسب قیمت دیده نمی شد.

این منطقه محل عرضه انواع برندهای ایرانی و خارجی در حوزه لوازم خانگی است و شما می توانید هر مارکی را که دوست دارید در این محدوده تهیه کنید.

فروشگاه های منطقه شریعتی را یکی پس از دیگری تماشا کرده و بعد از عکاسی از چند فروشگاه دیگر این منطقه را ترک می کنیم.فروشگاه های لوکس این منطقه مشتریان متفاوتی دارد. بیشتر مشتریان اهالی مناطق شمال تهران هستند و همین امر در دکوراسیون فروشگاه ها هم تاثیر گذاشته و اغلب فروشگاه ها با نورپردازی ها و چیدمان های مدرن و لوس منظره چشم نوازی در این منطقه فراهم کرده اند.

اگرچه به گفته بازاریان این محدوده، حوزه لوازم خانگی هم به مانند بسیاری از صنوف دیگر با محدودیت ها و مشکلاتی همراه است، اما به نظر می رسد فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری علاقه مندان به بخش لوازم خانگی باشد تا با راه اندازی فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی علاوه بر تامین نیازهای منطقه و تهران فرصت های سودآوری مطلوب را برای خود فراهم کنند.

منطقه شریعتی که سه دهه میزبان فعالان صنف لوازم خانگی بوده است، می تواند در آینده قطب عرضه لوازم خانگی در شمال تهران باشد و این امر با مشارکت سرمایه گذاران و توجه مردم به این منطقه محقق خواهد شد.

اطلاعات میدانی

دسترسی ها

خیابان شریعتی تهران خیابان شناخته شده ای است. این خیابان طولانی از جنوب به خیابان انقلاب و از شمال به میدان تجریش متصل است و در حاشیه طولانی خود فروشگاه های زیادی دارد. محدوده فروشگاه های لوازم خانگی در شریعتی از میرداماد تا دوراهی قلهک قابل دسترسی است. این منطقه در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نیست و اگرچه ترافیک همواره سنگینی دارد اما با وسیله شخصی هم قابل دسترسی همیشگی است. خط یک مترو در این خیابان ایستگاه دارد و با خروج از ایستگاه شریعتی خط یک مترو به راحتی در قلب بورس لوازم خانگی شمال تهران قرار می گیرید.

با اتوبوس نیز دسترسی به این خیابان و محدوده لوازم خانگی فروش های شریعتی آسان است.

امکانات رفاهی، ایمنی و امنیتی

پارکینگ در خیابان شریعتی چندان هم آسان یافت نمی شود.اگرچه در چند مجتمع بزرگ منطقه می توانید از پارکینگ های اختصاصی آنها استفاده کنید اما اگر کنار خیابان دنبال جای پارک بگردید چندان هم کار آسانی نخواهد بود.

نمازخانه اختصاصی هم در خیابان شریعتی و محدوده فروشگاه های لوازم خانگی وجود ندارد.فروشندگان و مغازه داران معمولا در فروشگاه خودشان نماز می خوانند. اما اگر قرار باشد مردم برای اقامه نماز مکانی را انتخاب کنند، بهترین مکان مسجد قبا و مسجد جامع قلهک است که به ترتیب در بخش جنوبی و شمالی این محدوده پذیرای نمازگزاران در هنگامه اذان است.

مسجد قبا در سه راه ضرابخانه و مسجد جامع قلهک نیز در محدوده دو راهی قلهک قرار دارد و دسترسی به آن آسان است.

سرویس بهداشتی در محدوده این خیابان یکی از معضلات جدی است؛ چرا که تنها در چند مجتمع امکان استفاده از سرویس بهداشتی وجود دارد.هر چند فروشگاه های بزرگ و نمایندگی برندها برای مشتریانشان امکان استفاده از سرویس های بهداشتی داخل مغازه را فراهم می کنند اما به نظر می رسد وجود چند سرویس بهداشتی عمومی در منطقه ضروری باشد.

در دو مسجد موجود در منطقه نیز سرویس های بهداشتی برای استفاده عموم وجود دارد.

امکانات بهداشتی و درمانی منطقه نیز مطلوب است و دو بیمارستان کیان و ایرانمهر دسترسی به این امکانات را در صورت نیاز به راحتی میسر می کند.

همچنین نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی به این منطقه در خیابان قبا مستقر است وامدادگران و آتش نشانان در صورت بروز حادثه می توانند در عرض چند دقیقه به محل حادثه احتمالی برسند.

امنیت منطقه هم توسط کلانتری که در خیابان دولت مستقر است و همچنین گشت های نیروی انتظامی در طول روز تامین می شود.

قیمت مغازه های منطقه

قیمت گذاری فروشگاه های منطقه بر اساس متراژ و موقعیت متفاوت است.اغلب فروشگاه های موجود در این محدوده دارای مالکیت هستند و تعداد مغازه های اجاره ای زیاد نیست.در این محدوده از متری ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان می توانید مغازه برای خرید پیدا کنید و البته نرخ های بالاتری هم گاه وجود دارد.از طرفی اجاره این منطقه بسیار بالاست و از ماهیانه ۱۴ میلیون تومان به بالا می توانید مغازه اجاره کنید.اجاره مغازه های حاشیه خیابان شریعتی با سایر بورس های لوازم خانگی به گفته مغازه داران تفاوت چندانی ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا