کد خبر: 2309998558
تولید و بازرگانیروزنامه

دبیر انجمن خودروسازان: خارج کردن خودروی فرسوده به ازای تولید ۴خودرو را انجام نمی‌دهیم

دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد که اگر توقع دارید که ما خودروسازان داخلی به ازای هر ۴خودرو تولیدی یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم، این کار را انجام نخواهیم داد چرا که هیچ سودی برای ما خودروسازان داخلی ندارد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خودروساز داخلی باید سود کند تا خودرو فرسوده را از رده خارج کند، اما اکنون هیچ سودی نمی‌کند. اکنون که فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شود، می‌توان به دارندگان خودروهای فرسوده امتیاز داد تا احتمال برنده شدنشان بیشتر شود، اما قطعا در آن زمان مردم به سمت خرید خودرو فرسوده می‌روند و دلال‌بازی افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: حدود ۱۰۰هزار خودرو ناقص کف کارخانه داریم چرا که نتوانسته‌ایم پول قطعه‌ساز را بدهیم و قطعه‌ساز هم تاحدی توان دارد و می‌تواند هزینه کند، اما اگر قطعه‌ساز دیگر تولید نداشته باشد، تولید خودرو با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

نعمت‌بخش تشریح کرد: ۱۰۰هزار خودو ناقص کف کارخانه، نیاز به قطعه دارند و دلیل آن هم همین سرکوب مالی است که انجام داده‌اند و روزبه‌روز توان مالی قطعه‌سازان ضعیف‌تر می‌شود. ریشه اصلی در ضرر و زیان خودروسازان، قیمت‌گذاری دستوری خودرو است که اکنون ایران‌خودرو به دلیل این روش قیمت‌گذاری، ۹هزار و ۵۰۰میلیارد تومان ضرر کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: اگر همین روش قیمت‌گذاری پیش برود، با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد و باید قیمت خودرو به نحوی قیمت‌گذاری شود که خودروساز ضرر نکند، اکنون خودرویی مانند پژو پارس در بازار حدود ۲۴۰میلیون تومان است که کارخانه آن را به قیمت ۱۲۰میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان از ضرر و زیان خودروساز است.

نعمت‌بخش تشریح کرد: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش روند و اجازه دهند قیمت خودرو در حاشیه بازار مشخص شود، قیمت این کالا در بازار هم کاهش خواهد یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا