درخواست ایتالیا برای تعویق در پایان عمر موتورهای بنزینی و گازوئیلی

  کد خبر: 04040188364

ایتالیا که در مورد حمایت از صنعت خودروسازی خود بسیار دغدغه‌مند است پیشنهاد کرده تقویم اتحادیه اروپا برای پایان عمر موتورهای گرمایشی به تعویق بیفتد.

در این مورد رم می‌تواند برروی حمایت های سه کشور پرتغال، بلغارستان و رومانی نیز حساب کند. قدرت های اصلی اتحادیه اروپا مانند فرانسه و آلمان هم مخالف تصمیم بروکسل برای  سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) در اجرای این امر هستند. اما کشورهای ایرلند، سوئد و هلند از بروکسل حمایت می کنند.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در این خصوص مذاکرات پر تنشی به منظور رسیدن به یک تصمیم مشترک دارند. این تصمیم که به سختی اتخاذ شد خیلی زود به چالش کشیده شده و از اینرو پایان تولید خودروهای با موتور گرمایشی در اروپا به تعویق افتاده‌ است و بیشتر از زمانیکه مورد نظر بود به طول خواهد انجامید.

در همین خصوص بحث های زیادی از هم اکنون میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا آغاز شده است.

ایتالیا سال ۲۰۴۰(۱۴۱۹) را برای پایان تولید و عرضه خودروهای با موتور گرمایشی پیشنهاد کرده و چهار کشور نیز ازآن حمایت می‌کنند. درحالیکه پیشنهاد بروکسل سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) است و بحث های زیادی را میان اعضاء به وجود آورده است.

هدف اتحادیه اروپا آنست که از سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) انتشار گاز کربنیک از خودروهای تولیدی کشورهای عضو این اتحادیه به صفر برسد. این به معنای توقف کامل تولید و فروش خودورهای بنزینی و دیزلی و جایگزین کردن آنها با موتورهای ۱۰۰درصد برقی است.

اتحادیه اروپا در اوایل ماه ژوئن(نیمه خرداد) سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) را برای تحقق این هدف به تصویب  ابتدایی رسانید. از این پس کشورهای عضو باید در این خصوص مذاکره کنند تا به تأئید نهایی برسد.

از اینرو وزرای محیط زیست اروپا  در مذاکرات روز سه شنبه ۲۸ ژوئن(۷تیر) خود در لوکزامبورگ در این مورد به گفتگو خواهند پرداخت تا به یک تصمیم مشترک دست یابند.

این امر به هیچ عنوان قطعی به نظر نمی‌رسد چراکه اعتراضاتی در روزهای اخیر از برخی کشورهای عضو شنیده شده‌ است.

ایتالیا که مورد حمایت چهار کشور پرتغال، بلغارستان و رومانی و اسلوواکی نیز هست خواستار تعویق پنج ساله این تقویم تا سال ۲۰۴۰(۱۴۱۹) است.

زیرا اجرای این تصمیم تا سال۲۰۳۵(۱۴۱۴) «هزینه‌های نامتناسب و غیرضروری هم برای صنعت خودروسازی و هم برای مصرف‌کنندگان دربر خواهد داشت.»

براساس پیشنهاد ایتالیا تا سال ۲۰۳۵ (۱۴۱۴) ۹۰ درصد خودورهای نو در طرح حذف انتشار گاز کربنیک شرکت کنند و تا سال ۲۰۴۰ (۱۴۱۹)  با ۱۰۰ درصد شدن آنها، میزان انتشار گاز کربنیک به صفر برسد.

دلایل رم برای این پیشنهاد در مورد گرفتن زمان بیشتر در تولید این نوع خودروها به وسیله صنعت خودروسازی و وابستگان بسیار زیاد فرعی دیگر این صنعت در ایتالیا آنست که: « برای رسیدن به نقطه صفر انتشار گاز کربنیک باید از موانع بسیاری عبورکرد.

زیرساخت های فراوانی باید آماده کرد. ساخت انواع باطری را باید توسعه داد. فناوری‌های فعلی به گونه‌ای سودآور باید ارتقا یابد و از اقدامات انگیزشی برای مصرف‌کنندگان دراین خصوص باید استفاده کرد.»

صنعت خودروسازی در ایتالیا و کشورهایی چون رومانی و اسلوواکی که از آن حمایت کرده‌اند صنعتی بسیار مهم محسوب می‌شود و کارخانه‌های بسیار زیادی در این کشورها در این زمینه مشغول به کارند. در کناراین کشورها فرانسه، اسپانیا و جمهوری چک نیز امیدوارند این تاریخ تا سال ۲۰۴۰ (۱۴۱۹) به تعویق افتد و خوروهای نوی دوگانه سوز برقی- گرمایشی نیز از این ممنوعیت معاف شوند.

آلمان نیز به تدریج به این گروه اضافه شده‌است. این قدرت برتر صنعت خودروسازی اروپا خواستار برقراری آرامش در بازار تولید خودورهای باسوخت برقی منهای کربن به منظور دستیابی به گاز کربنیک صفر است.

وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه روز چهارشنبه۲۲ژوئن(اول تیر) خود با مجله فایناشنال تایمز اظهار داشت:«برلین این تصمیم بد را رد خواهد کرد.» درعوض برخی دیگر از کشورهای اروپایی که عمدتا صنایع خودروسازی گسترده ای ندارند از تصمیم کمیسیون اروپا برای سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) حمایت می کنند.

ایرلند و هلند تردد خودروهای با موتور گرمایشی در خاکشان را از سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) ممنوع کرده اند. سوئد به رغم وجود صنعت پر غرور ملی خودروی خود در تولید وُلوُ در کنار اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

این موضوع علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا  خودروسازان را نیز دچار چند دستگی کرده است. «کارلوس تاوارِس» مدیرگروه خودروسازی « اِستِلانتیس» مدتهاست به انتخاب سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) برای پایان عمرخودروهای با موتور گرمایشی انتقاد دارد و آنرا برای صنعت خودروسازی و مصرف‌کنندگان آن  بسیار هزینه بر می داند.

در حالیکه همتای او «رالف براند اِشتاتر» در فولکس واگن از این امر حمایت می‌کند و برقی شدن خودروها را امری اجتناب ناپذیر و غیر قابل برگشت می‌داند.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل