کد خبر: 13060044770
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

در اجلاس اقتصادی شرق چه گذشت

ترجمه: محمود نواب مطلق

اجلاس اقتصادی شرق در ولادی وستک در حالی که جهان در تغییر و تحول است درهای خود را به روی مهمانان گشود. این اجلاس که همه ساله در این شهر برگزار می شود امسال از ۲ تا ۴ سپتامبر (۱۱تا۱۳شهریور) برگزار شد. موضوع اجلاس جدید فرصت‌های فراروی کشورهای شرق دور در جهان متحول کنونی است. این اجلاس در دانشگاه فدرال شرق در ولادی وستک با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آغاز به کار کرد.

اجلاس اقتصادی شرق از سال ۲۰۱۵(۱۳۹۴) با ابتکار و دستور پوتین به منظور حمایت ازتوسعه اقتصادی درمنطقه شرق دور روسیه و گسترش همکاری‌ها با کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه کار خود را آغاز کرد. آژانس دولتی روسیه که مسئول برگزاری این اجلاس است مسئولیت برگزاری سایر ملاقات‌های اقتصادی من جمله اجلاس اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ را نیز بر عهده دارد. در اجلاس اقتصادی شرق سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) ۸۵۰۰ نفر از شخصیت های سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای جهان شرکت داشتند؛ اما در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) این اجلاس به دلیل بیماری کرونا برگزار نشد.

به گزارش راشاتودی، ملاقات‌های اجلاس ۲۰۲۱ به صورت سنتی در قالب‌های میزگرد، صبحانه کاری، بحث‌های تلویزیونی، پنل‌ها، ملاقات‌های تجاری و دیدارهای حضوری میان مقامات روسی و سایر کشورها انجام می‌شود. در این دیدارها موضوعاتی چون اقتصاد، حمل و نقل، مشکلات اقلیمی و آموزش مورد بحث و گفت‌وگو قرارگرفتند.

از برنامه های اجلاس  اقتصادی شرق در سال ۲۰۲۱ می‌توان گفت‌وگوهای اقتصادی با مهمترین شرکای منطقه آسیا- اقیانوسیه و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) را نام‌برد. آسه آن شامل کشورهای فیلیپین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج می شود.

سیاره پاک، اقتصاد چرخه‌ای»  و برنامه‌ریزی شهری موضوعات مورد بررسی

در اولین روز از این اجلاس یک گفت‌وگوی اقتصادی با سفرای تام‌الاختیار ایتالیا در ژاپن در روسیه برگزار شد. مشکلات قطب شمال، مسائل کشاورزی کشورهای شرق دور، چشم‌انداز بازار کار روسیه و گردشگری از دیگر موضوعات مباحثات این اجلاس بودند.

در کنار مشکلات اقلیمی موضوعات مربوط به انرژی به ویژه افزایش تولید گاز روسیه و مسائل زیست‌محیطی حاصل از آن  نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرارگرفتند.

در این گفت‌وگوها همچنین به موضوع «سیاره پاک: اقتصاد چرخه‌ای»  و برنامه‌ریزی شهری نیز پرداخته شد. مسأله حق حاکمیت در این اجلاس از موضوعات مهم دیگر بود. چشم انداز تحول اقتصاد جهانی در دیجیتالی شدن و میل به سوی اقتصادی بدون دلار در مبادلات جدید اقنصادی نیز مورد بحث قرار گرفتند.

تاکید  رئیس‌جمهوری چین بر همکاری آسیای شمال شرقی

رئیس‌جمهوری چین نیز به صورت مجازی و در یک تماس تصویری با ششمین اجلاس اقتصادی شرق در این اجلاس سخنرانی کرد. شی جین پینگ از تمام کشورهای آسیای شمال شرقی درخواست کرد برای پشت سر گذاشتن مشکلات در دوره سخت کنونی  دست به دست هم دهند و برنامه‌ای مدون برای یک توسعه مشترک تدوین کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا،  او با یادآوری هفتاد وششمین سالگرد پیروزی مقاومت مردم چین بر اشغالگران ژاپنی و پیروزی بر فاشیسم در جنگ جهانی دوم از جهانیان خواست تا از دستاوردهای جنگ دوم جهانی به خوبی محافظت کنند و از تاریخ چون آینه‌ای برای عبرت آینده بهره جویند.

رئیس‌جمهوری چین در بخشی از سخنان خود به نشست تصویری با ولادیمیر پوتین در ماه ژوئن (۱۱خرداد تا ۹تیر) اشاره کرد و گفت: «ما توافقنامه حسن همجواری و همکاری‌های دوستانه بین چین و روسیه را تمدید کردیم و در مورد موضوعات مهمی چون تقویت هماهنگی‌های راهبردی وارتقای همکاری‌های همه‌جانبه میان دو کشوربه توافقات مهمی دست یافتیم. در دوره جدید پویایی و همکاری‌های مشترک از الزامات اساسی محسوب می‌شوند.»

او همچنین به تغییرات مهم جهانی پرداخت و گفت:« کرونا در جهان می‌تازد و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست. به همین دلیل همکاری‌های اقتصادی در آسیای شمال شرقی با فرصت‌ها و تهدیدهایی مواجه است.

تبادلات افکار میان طرف‌های ذی‌نفع لازمه غلبه بر مشکلات

بنابراین تشکیل چنین گردهمایی‌ها و تبادلات افکار میان طرف‌های ذی‌نفع لازمه غلبه بر مشکلات است. ما باید برای برطرف کردن آثار کرونا با انجام تحقیقات بیشتر و تقویت تولید واکسن به هم کمک کنیم. در این امر تمامی رویکردهای سیاسی به منظور کمک به جامعه جهانی و استفاده عموم باید از بین بروند.»

 او تمامی شرکت‌کنندگان در اجلاس را به افزایش تلاش‌هایشان برای ارتقای سطح همکاری‌های همه‌جانبه فراخواند. تلاش در جهت حمایت از راه ابریشم، اتحادیه اوراسیا، استفاده از اقتصاد دیجیتالی، مقابله با تغییرات اقلیمی و تقویت توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی درمنطقه از دیگر تأکیدات شی جین پینگ در این سخنرانی بود. او همچنین افزود: « ماباید برای برقرای صلح و امنیت تلاش فوق العاده‌ای به کار بریم.

تمام طرف‌ها باید اختلافات را کنار بگذارند و همکاری‌ها رابا گفت‌وگوهای متقابل گسترش دهند. در این مسیر به امنیت مشترک، پایدار و جهانی دست می‌یابیم؛ البته هرکشورنیز برای برقراری کشور همگن و استوار باید تلاش خود را به کاربندد.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا