کد خبر: 04060198250
بازرگانیروزنامه

دکتر بختیاری راد: درآمدزایی برای کشور از واردات مواد اولیه دارو

یک فعال حوزه دارو از درآمدزایی شرکت های وارکننده دارو برای کشور درتعامل کاری با کشورهای همسایه گفت و اظهار داشت: کشور ایران به دلیل اشرافیت کامل در حوزه مواد اولیه دارو و بحث های فنی می تواند تعامل مالی خوبی با کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق داشته باشد.

به گزارش خبرنگار عصر اقتصاد، دکتر بختیاری راد مدیر شرکت پتروشاران و نماینده رسمی شرکت داروساری شارلو اسپانیا در نمایشگاه بین المللی فارمکس  در مجموعه نمایشگاه های ایران مال برگزار شد گفت: شرکت پتروشاران حدود ۲۵ سال است که در حوزه تامین مواد اولیه دارویی در کشور فعالیت دارد. از این رو شناخت کافی بربازار دارو و حتی مواد آزمایشگاهی داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه ایرانیک کشور صنعتی و رو به رشد در همه زمینه ها به خصوص حوزه داروست افزود: با توجه به پیشرفت رو به جلو کشور در همه زمینه ها به خصوص حوزه دارو هر روز احتیاج بیشتر به مواد اولیه دارویی پیدا خواهیم کرد هرچند نباید این نکته را فراموش کرد ایرانیکی از بزرگترین کشورهای خاورمیانه است که داروسازی انجام می دهد.

بختیاری راد گفت : خوشبخانه امروز  شاهد هستیم که روز به روز شرکت های داروسازی  ایرانی دارای کیفیت بهتری نسبت به قبل می شوند و شناخت بهتری به بازار دارو پیدا می کنند.

این پیشرفت باعث خوشحالی است و ما نیز به عنوان یک واردکننده بدون شک هر زمان داروسازی ایران به پیشرفت برسد متوقف می شویم. اتفاقا این موض‌ع باعث خوشحالی ماست و افتخار خواهیم کرد که کشورمان به یک استقلال در این حوزه پراهمیت دست پیدا کند.

وی در ادامه به مشکلات و موانعی که پیش روی شرکت های وارد کننده مواد اولیه دارو قرارداد اشاره کردو گفت : اصلی ترین مشکل مورد بحث تحریم های ظالمانه ای است که برعلیه کشور عزیزمان اعمال شده است .همین موضوع  تحریم ها باعث ایجاد مشکل در  انتقال پول در حوزه واردات مواد دارویی به کشور می شود.

وی افزود: دومین مشکلی که در این حوزه با آن سر و کار داریم بحث گمرک است. گاهی اوقات شاهد هستیم که  کالا بیش از حد معمول در گمرک در انتظار ترخیص قرار می گیرد.

این موضوع در بحث تاثیرگذاری روی کیفیت کار ما و کیفیت مواد دارویی بسیار حائز اهمیت است. باید به ایننکته  توجه داشته باشیم  که  شرایط آب و هوای بنادر ایران  درکیفیت مواد اولیه تاثیر گذار است.

به طور مثال گاهی اوقات دمای کانتینرهای حامل مواد اولیه دارویی تا ۸۰ درجه هم‌می رسد.‌از این رو گاهی اوقات مجبوریم از  ازحمل و نقل  جاده ای استفاده کنیم که این موضوع  به مراتب هزینه ها را بالاتر می برد.

بختیاری راد تصریح کرد: در این خصوص از مسئولان درخواست می‌کنیم راه حل هایی همچون ایجاد سردخانه در گمرکات و یا تسریع در ترخیص دارو و مواد اولیه را در نظر بگیرند تا بتوانیم خدمات مطلوبتری را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه هایی مثل فارمکس قدمی موثر  در بهبود وضعیت حوزه دارو و‌ مواد اولیه دارویی کشور به شمار می آید ادامه داد: یکی از نکاتی که نباید فراموش کنیم تعداد زیاد نمایشگاه های حوزه داروست.

در چند وقت اخیر تعداد این قبیل نمایشگاه ها زیاد شده و همین موضوع باعث سردرگمی مخاطبان می شود. چه بهتر است که همه این نمایشگاه ها تجمیع شود و یک نمایشگاه بزرگ و کارآمدتر برپا شود.

بختیاری راد گفت: یکی دینر از مشکلات نمایشگاه‌های داخلی عدم حضور مراجعان خارجی است. مشکلاتی همچون گرفتن ویزا ، هزینه بالای سفرمی‌تواند از عواملی باشد تا ما کم تر ارتباطی با مشتری ها ور کشورهای همسایه داشته باشیم.

این فعال حوزه دارو افزود: ما به عنوان یک فعال حوزه وارادت دارو و مواد اولیه دارویی می توانیم برای کشور درآمدزا باشیم، از این رو که ما اطلاعات بیشتری نسبت به مواد اولیه دارویی داریم و این اطلاعات را می توانیم در اختیار کشورهای همسایه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما  حتی می توانیم محصولات را به کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق بفروشیم و یا از لحاظ فنی که اطلاعات خوبی هم داریم با آنها وارد معامله شویم. همین  موضوع باعث درآمد زایی برای کشور خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا