کد خبر: 04119913296
بازارصنعت و معدن

رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی: قیمت هل دو میلیون تومان شد / واردات قاچاقی هل از پاکستان و هند

به گفته یک فعال بازار قیمت هل به کیلویی دو میلیون تومان رسیده است. رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی علت گرانی هل را افزایش قیمت دلار و کاهش واردات عنوان کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فعالان بازار از قیمت میلیونی هل خبر می‌دهند. این دانه ریز گیاهی با قیمت دو میلیون تومان به مردم فروخته می‌شود! رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی علت گرانی هل را افزایش قیمت دلار نسبت به سال گذشته و کاهش واردات عنوان کرد.

همچنین رئیس اتحادیه عطار و سقط فروش با تائید افزایش قیمت هل به تجارت‌نیوز می‌گوید: هل وارداتی است. از سال گذشته تاکنون قیمت تمام کالاها اعم از روغن، برنج، شکر، لبنیات و … بیش از دو برابر شده است. بنابراین افزایش قیمت هل موضوع عجیبی نیست.

به گفته علیرضا رضایی قهرودی، افزایش قیمت هل نمی‌تواند موضوع مهمی باشد چرا که به اعتقاد او، این روزها تامین سبد معیشتی برای مردم مهمتر از تامین دیگر کالاها شده است!

افزایش قیمت هل برای مردم مشکل‌ساز نیست!

رضایی قهرودی توضیح می‌دهد: بحث تامین روغن، برنج، شکر برای مردم مهم‌تر از تهیه هل است. ممکن است مردم در سال تفننی یک تا دو دانه هل استفاده کنند، پس افزایش قیمت آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آیا می‌توان دلیل سرسام‌آور افزایش قیمت هل را واردات قاچاقی این دانه گیاهی عنوان کرد؟ هر چند رئیس اتحادیه عطار و سقط فروش از نحوه واردات هل مطلع نیست و به تجارت‌نیوز می‌گوید: نمی‌دانیم که این کالا قاچاقی یا رسمی تامین می‌شود!

تجار از واردات رسمی هل می‌ترسند

رئیس اتحادیه عطار و سقط فروش در حالی از واردات رسمی یا غیر رسمی هل ابراز بی‌اطلاعی می‌کند که رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی معتقد است به دلیل شیوع ویروس کرونا تجار از واردات هل به کشور می‌ترسند و از این‌رو بخش زیاد این دانه گیاهی از پاکستان و هند قاچاقی وارد می‌شود.

جلیل مغازه‌ای به تجارت‌نیوز می‌گوید: هل در بازار با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ تا دو میلیون تومان فروخته می‌شود. به هر حال قیمت هل هم براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. امسال واردات این دانه گیاهی کمتر شده و همین مسئله باعث شده قیمت آن بالا رود.

استفاده از هل به عنوان داروی کرونا!

یک فعال بازار هم بر افزایش قیمت هل مُهر تائید می‌زند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت هل تا پارسال کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بود. احتمالا واردات این دانه گیاهی نسبت به دو سال گذشته کم شده است. البته چون هل جز گیاهان گرم است از آن به عنوان داروی کرونا استفاده می‌کنند، ممکن است به همین دلیل باشد که قیمت آن امسال به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفته است.

او اظهار می‌کند که هر چه کیفیت هل بالاتر باشد با قیمت بالاتری هم در بازار فروخته می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا