کد خبر: 060603171073
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

راه‌اندازی پایلوت تالار مبادلات توافقی ارز

کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با راه‌اندازی تالار مبادلات توافقی ارز در مرکز مبادله ارز و طلا به صورت پایلوت و فعلا در به مدت شش ماه موافقت کرد.

به گزاش ایلنا، کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در تازه‌ترین نشست، راه‌اندازی تالار مبادلات توافقی ارز در مرکز مبادله ارز و طلا را مورد بررسی قرار داد و اعضای کمیته به این توافق رسیدند که با فعالیت این تالار موافقت کنند؛ مشروط بر اینکه تا ۶ ماه به صورت پایلوت تعدادی از اتحادیه‌ها در قالب آن با هم ارز را مبادله کرده و ضمن شناسایی مشکلات احتمالی، آنها را حل کنند.

به باور اعضای کمیته، این تالار که با هدف عرضه ارز با نرخ توافقی شکل گرفته است، می‌تواند راه‌گشا باشد و از آنجا که با پیشنهاد اولیه بخش خصوصی ایجاد شده باید مورد حمایت قرار بگیرد تا نواقصی که دارد، شناسایی و برطرف شود.

کیوان کاشفی، رئیس کمیته ارزی اتاق ایران درباره این پروژه گفت: بخش خصوصی از ابتدای امر به دنبال آن بود که ارز را با نرخ توافقی عرضه کند، بنابراین ایجاد سامانه‌ای که بتواند این روند را اجرایی کند، مورد تأیید است. در این بین ضرورت دارد کارمزد بانک‌ها در روند کار تالار توافقی، شفاف اعلام شود و مبلغ آن به گونه‌ای باشد که استفاده از این سازوکار را جذاب کند.

وی تصریح کرد: از طرفی باید تا زمانی که تالار مبادله توافقی ارز در مرحله پایلوت قرار دارد استفاده از روش‌های دیگر برای رفع تعهدات ارزی، امکان‌پذیر باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: برای اینکه بهترین نتیجه از اجرای این پروژه را شاهد باشیم باید هر ۱۵ روز، وضعیت فعالیت سامانه را ارزیابی کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا