کد خبر: 03050038985
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانبازارجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

روزهای سیاه زنجیره‌های تامین جهانی کالا 

جهش‌های ویروس کرونا، بلایای طبیعی و حمله سایبری دست‌ به دست هم داده‌اند تا اوضاع بدتر و بدتر شود

ترجمه: سلیم حیدری

موج جدید کووید ۱۹ در سراسر جهان، بلایای طبیعی در چین و آلمان و یک حمله سایبری که بنادر اصلی آفریقای جنوبی را هدف قرار گرفته است؛ به گفته شرکت‌ها، اقتصاددانان و متخصصان حمل و نقل دریایی، اتفاقات اخیر در جهان مخاطراتی را برای زنجیره‌های تأمین در جهان ایجاد کرده و درحال سوق دادن آن به سمت نقطه ورشکستگی است. وضع شکننده تامین مواد اولیه، قطعات و کالاهای مصرفی مسائلی است که جهان را تهدید می کند.

نوع دلتای ویروس کرونا ویران‌کننده قسمت‌هایی از آسیا بوده و بسیاری از کشورها را ترغیب کرده است تا دسترسی  ملوانانشان را به زمین قطع کنند. این اتفاق باعث می‌شود که کاپیتان‌ها نتوانند خدمه خسته و حدود صد هزار دریانوردی را که خودشان بیش از حد بر روی دریا مانده‌اند، به خشکی برگردانند؛ مانند سال ۲۰۲۰ و اوج درگیری با همه‌گیری این بیماری و  قرنطینه کشورها.

گای پلاتن، دبیر کل اتاق حمل و نقل بین المللی به رویترز گفت: «ما دیگر در اوج بحران برای تعویض خدمه خود نیستیم، بلکه در یک بحران واقعی کلی برای همه خدمه خود هستیم. این لحظه خطرناکی برای زنجیره تأمین کالاهای جهانی است.»

با توجه به اینکه در حدود ۹۰ درصد تجارت جهانی به وسیله حمل و نقل کشتی ها صورت می‌گیرد، بحران خدمه در تأمین همه چیز از نفت و سنگ آهن گرفته تا مواد غذایی و الکترونیکی اختلال ایجاد می‌کند.

خط کانتینری آلمانی «هاپاگ لوید» اوضاع را «بسیار چالش برانگیز» توصیف کرد. در گزارش این شرکت  آمده است: «ظرفیت کشتی‌ها بسیار محدود است، کانتینرهای خالی کمیاب‌اند و وضع عملیاتی در برخی از بندرها و پایانه‌های دریایی بهبود نمی‌یابد. ما انتظار داریم که این وضع  تا سه ماهه چهارم امسال ادامه یابد؛ اما پیش بینی آن بسیار دشوار است.»

در همین حال، سیل مهلک در غول‌های اقتصادی چین و آلمان باعث شکاف بیشتر خطوط عرضه جهانی شده است. این کشورها به تازگی در حال بازیابی اقتصادی از موج‌های اولیه همه‌گیری بودند. این اتفاقات تریلیون‌ها دلار فعالیت اقتصادی را که به اقتصاد این کشورها متکی بود، به خطر انداخته است.

یک برنامه‌ریز دولت چین می‌گوید، سیل در چین حمل و نقل زغال سنگ از مناطق معدنی مانند مغولستان داخلی و شانشی را محدود می‌کند؛ درست در زمانی که نیروگاه های برق برای تأمین اوج تقاضای تابستان به سوخت بیشتری نیاز دارند.

در آلمان حمل و نقل جاده‌ای کالا به طور قابل توجهی کند شده است. طبق داده‌های سایت ردیابی زنجیره تامین فورکیتس، در هفته منتهی به ۱۱ جولای (۲۰ تیر)، همزمان با بروز فاجعه سیل، حجم محموله‌های دارای تاخیر نسبت به هفته قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

دردسرهای بیشتر برای خودروسازان

صنایع تولیدی در حال تغییر سیاست‌های خود هستند. به عنوان مثال خودروسازان به دلیل اختلالات ناشی از شیوع کووید ۱۹ مجدداً مجبور به توقف تولید می‌شوند. شرکت تویوتا موتور اعلام کرد که این هفته مجبور شده است فعالیت در کارخانه‌های تایلند و ژاپن را متوقف کند زیرا این کارخانه‌ها نمی توانند قطعات مصرفی خود را به‌دست آورند.

شرکت استلانتیس تولید خود را به طور موقت در کارخانه‌ای در انگلیس متوقف کرده است؛ زیرا تعداد زیادی از کارگران برای جلوگیری از انتقال ویروس مجبور به قرنطینه و جداسازی شده‌اند.

این صنعت اکنون به دلیل کمبود جهانی مواد نیمه‌هادی، که به طور عمده از کشورهای آسیایی تامین می شود، آسیب دیده است. در اوایل سال جاری، اجماع صنعت خودرو بر این بود که بحران عرضه تراشه‌های نیمه‌هادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد؛ اما اکنون برخی از مدیران ارشد این صنعت می‌گویند که این روند تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

یک مدیر اجرایی ساخت قطعات خودرو در کره جنوبی که قطعات کارخانه‌های فورد، کرایسلر و ریویان را تأمین می‌کند، گفت که هزینه مواد اولیه فولاد که در تمام محصولات آنها استفاده می‌شود، به دلیل هزینه‌های بالاتر حمل و نقل تا حدی افزایش یافته است. این مقام اجرایی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «به دلیل افزایش قیمت فولاد و قیمت حمل و نقل، هزینه تولید ۱۰ درصد بیشتر شده است. ما سعی داریم هزینه‌های تولید خود را پایین نگه داریم، اما کار بسیار سخت است. فقط افزایش هزینه مواد اولیه نیست، بلکه قیمت حمل کانتینر نیز سر به فلک کشیده است.»

بزرگترین سازنده لوازم خانگی اروپا، الکترولوکس، این هفته درباره وخیم‌تر شدن مشکلات تأمین قطعات، که تولید را با مشکل مواجه کرده است، هشدار داد. دومینو پیزا نیز گفت: اختلال در زنجیره تأمین، تحویل تجهیزات مورد نیاز برای ساخت فروشگاه‌ها را کند کرده است.

مبارزه ایالات متحده آمریکا و چین

اختلال در زنجیره‌های تامین، درگیری ایالات متحده و چین را، این موتورهای اقتصادی جهان که مجموعاً ۴۰ درصد از تولید اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهند، نیز تحت تاثیر قرار داده است. این مساله می تواند سبب کندی در اقتصاد جهانی همراه با افزایش قیمت انواع کالا و مواد اولیه شود.

ایالات متحده در روز جمعه با پیش‌بینی جدیدی روبه‌رو شد. رشد اقتصادی پس از رونق سه ماهه دوم امسال که به دلیل موفقیت در واکسیناسیون بود، در نیمه دوم امسال کند خواهد شد.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد بازرگانی گفت: «مشکلات ظرفیت تولید در کوتاه‌مدت همچنان نگران‌کننده است و تولید را در بسیاری از شرکت‌های بخش تولید و خدمات محدود می‌کند. این در حالیست که همزمان افزایش تقاضا قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

فعالیت‌های اقتصادی ایالات متحده در ماه جاری به پایین‌ترین سطح چهار ماهه اخیر رسیده است. کسب و کارها با کمبود مواد اولیه و نیروی کار روبه‌رو هستند. این یک مشکل ناخوشایند برای ایالات متحده است. کمیته فدرال رزرو ایالات متحده هفته آینده فقط شش هفته پس از حذف تاثیرگذاری ویروس کرونا بر اقتصاد، جلسه  فوری خواهد داشت.

نوع دلتای کروناویروس، بانک‌های مرکزی دیگر کشورها را مجبور به بررسی مجدد سیاست‌های اقتصادی خود می کند. این واریانت منجر به افزایش بیماران در ایالات متحده خواهد شد و تورم در ایالات متحده بیشتر از حد انتظار خواهد بود.

ما نیاز به تهیه کالا برای فروشگاه‌ها داریم

بنابر اظهارات فعالان صنعت، بندرها در سرتاسر جهان با انواع مختلف مشکل در ورود به سیستم درگیرند که دهه‌هاست، سابقه نداشته است.

انجمن بندر و بندرگاه چین روز چهارشنبه گفت که ظرفیت حمل بار همچنان محدود است. این نهاد افزود: «جنوب شرقی آسیا، هند و تولیدات مناطق مختلف متاثر از بازگشت اپیدمی به کشورهای خود هستند و این باعث می‌شود سفارش‌ها به چین سرازیر شوند.»

اتحادیه اقیانوس آرام، یکی از دو اپراتور بزرگ راه آهن که از بندرهای ساحل غربی ایالات متحده حمل بار می‌کند، آخر هفته گذشته تعلیق هفت روزه محموله‌ها از جمله کالاهای مصرفی را به یک مرکز شیکاگو اعلام کرد.

متخصصان اذعان می‌کنند تلاش برای کاهش «ازدحام» در شیکاگو، بندرهای لس آنجلس، لانگ‌بیچ، اوکلند و تاکوما را تحت فشار قرار خواهد داد.

همچنین این هفته یک حمله سایبری به بنادر کانتینری آفریقای جنوبی در کیپ تاون و دوربان اختلالات بیشتری را در ترمینال‌ها ایجاد کرده است.

اگر همه اینها در این اوضاع بد کافی نیست؛ در انگلیس نیز، برنامه رسمی بهداشت به صدها هزار کارگر گفته است که پس از تماس با فردی که مبتلا به کروناست، قرنطینه شوند؛ این موضوع منجر به هشدار به سوپرمارکت‌ها شده است؛ زیرا سبب کمبود برق و بسته شدن برخی از پمپ بنزین‌ها می شود.

ریچارد واکر، مدیرعامل گروه سوپرمارکت‌های ایسلندفود، به توئیتر متوسل شده است تا مردم را ترغیب به خرید نکردن کند. او نوشت: «ما باید بتوانیم فروشگاه‌ها و قفسه‌های موجود و مواد غذایی را تأمین کنیم.»

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا