روسیه بازار فولاد را از چنگ ایران درآورد

  کد خبر: 070701102827

در سال جاری شاهد کاهش ۹ هزار تنی صادرات فولاد نسبت به سال گذشته بودیم چراکه تعرفه‌های صادراتی سنگین است و روسیه بسیاری از بازار‌های ما را تصاحب کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ در سال جاری شاهد کاهش ۹ هزار تنی صادرات فولاد نسبت به سال گذشته بودیم چراکه تعرفه‌های صادراتی سنگین است و روسیه بسیاری از بازار‌های ما را تصاحب کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: به کارخانه‌های تولید ابلاغ شد که در فکر ذخیره سازی سوخت مایع باشند و این مسئله حاکی از این مهم است که گاز شرکت‌های فولادی در زمستان قطع خواهد شد.

رضا شهرستانی با اشاره به ترسیم چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴، افزود: سوءمدیریت در وزارت صمت و مشکلات ایجاد شده در سهمیه‌بندی برق و گاز در ۲ سال اخیر باعث شد که نتوانیم به تولید مد نظر در صنعت فولاد دست بیابیم.

در سال ۹۹ حدود ۳۰ میلیون تن و ۱۴۰۰ حدود ۲۷ میلیون تن فولاد تولید کردیم و برآورد تولید در سال جاری حدود ۲۸ تا ۲۹ میلیون تن است این در حالیست که پیش‌بینی تولید در سال جاری حدود ۳۷ میلیون تن مقرر شده بود.

به گفته شهرستانی؛ شرکت‌های خصولتی در ۲ سال گذشته با مشکل برق مواجه نبودند و به عبارتی برق مورد نیاز آن‌ها تامین بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه چالش قطعی برق امروز حل شده است، گفت: تولیدکنندگان زمان را از دست داده‌اند و اگر ما می‌خواستیم به میزان تولید مقرر شده دست بیابیم باید کارخانه‌ها با تمام ظرفیت اقدام به تولید می‌کردند؛ این در حالیست که در ۲ سال اخیر ۳ ماه تابستان شرکت‌های تولیدی فولاد انرژی برق و گاز آن‌ها قطع می‌شد از این‌رو با نیمی از توان اقدام به تولید می‌کردند.

همچنین به کارخانه‌های تولید ابلاغ شد که در فکر ذخیره سازی سوخت مایع باشند و این مسئله حاکی از این مهم است که گاز شرکت‌های فولادی در زمستان قطع خواهد شد.

روسیه بیشتر بازارهای فولاد ایران را تصاحب کرده است

این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید فولاد در زمستان با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد؛ به نظر می‌آید قطعی گاز بیش از برق به تولید فولاد آسیب وارد کند؛ چراکه تولید آهن اسفنجی که خوراک اولیه کارخانه‌های فولادی است کاهش پیدا می‌کند.

وی از کاهش حجم تولید فولاد در کارخانه‌های خصوصی خبر داد و افزود: شرکت‌های خصولتی زنجیره کامل را دارند از این‌رو در زیان نمی‌روند و میزان سوددهی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ اما شرکت‌های خصوصی در زیان هستند و بسیاری از این شرکت‌ها کارخانه‌های تولیدی خود را برای فروش گذاشته‌اند.

شهرستانی با بیان اینکه مصرف آب در صنعت فولاد ایران نسبت به نرم دیگر کشور‌ها پایین‌تر است، گفت: شرکت‌ها در ایران سیستم‌های‌تر را جایگزین سیستم‌های خشک کردند و در کارخانه‌های فولادسازی برج‌های خنک کن تعبیه شده است که حرارت‌های ایجاد شده در تولید فولاد را کاهش می‌دهد درست است که این سیستم‌ها به فضا و سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارند، اما میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به مصرف نیمی از فولاد تولیدشده در کشور در بازار داخلی، افزود: بخشی از صادرات ما به صورت آهن اسفنجی، فولاد‌های نیمه تمام و تختان است؛ اما صادرات تختان نباید ادامه داشته باشد چراکه ارزش افزوده صادرات ورق قابل قیاس با تختان نیست و صادرات ورق برای کارخانه‌های نبردی توجیه اقتصادی دارد.

وی نیمی از ظرفیت تولید میلگرد و تیر آهن در کشور را بدون استفاده دانست و افزود: ظرفیت تولید میلگرد حدود ۳۵ میلیون تن است این در حالیست که حداکثر نیاز ما حدود ۱۰ میلیون تن است و حدود ۲ میلیون تن نیز صادر می‌کنیم.

کشور‌های هدف صادراتی تمایل به خرید شمش دارد و چندان برای خرید میلگرد از خود رغبت نشان نمی‌دهند.

به گفته شهرستانی؛ در سال جاری شاهد کاهش ۹ هزار تنی صادرات فولاد نسبت به سال گذشته بودیم چراکه تعرفه‌های صادراتی سنگین است و روسیه بسیاری از بازار‌های ما را تصاحب کرده است.

اختلاف فاحش قیمت فولاد در بازار و بورس

وی گفت: اختلاف قیمت فولاد در بازار و بورس فاحش است و وزیر و معاونان وزارت صمت زمینه‌های نابودی صنعت فولاد را با سوء مدیریت ایجاد کردند.

در شرایط فعلی تولید چشم انداز ۵۵ میلیون تن دور از انتظار است و اگر توانستیم تولید ۴۴ میلیون تن را محقق کنیم شاهکار بزرگی کردیم.

به گفته شهرستانی؛ عملکرد وزارت صمت در زمینه تولید و صادرات فولاد نادرست و ضعیف است.

وی با بیان اینکه نباید دستوری قیمت‌ها در صنعت فولاد تعیین شود، گفت: دولت به تولیدکنندگان می‌گوید که تمامی کالا‌های تولیدی باید در بورس آورده شود و اگر خریدار نداشت می‌توان آن را صادر کرد.

در ایران ۲ برابر نیاز داخلی فولاد تولید می‌شود و وقتی قرار است همه تولید در بورس عرضه شود در واقع چوب حراج به صنعت فولاد می‌زنیم و به نظر می‌آید برای شفاف‌سازی و اینکه به تولیدکنندگان اجحاف نشود حق انتخاب به آن‌ها داده شود که محصول تولیدی خود را در کجا عرضه کنند، به بورس بیاورند یا آن‌ها را صادر کنند.

شهرستانی با اشاره به اختلاف فاحش قیمت فولاد صادراتی ایران با قیمت‌های جهانی، گفت: خریداران خارجی از این اختلاف قیمت سود قابل توجهی عاید آن‌ها می‌شود و برخی کشور‌ها تعرفه‌های سنگینی برای واردات فولاد ایران در نظر گرفته‌اند.

خروج از نسخه موبایل