کد خبر: 25080055445
اقتصاد کلانانرژی

روند افزایشی قیمت نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدود شدن عرضه جهانی، از شروع ضعیفی که ابتدای معاملات داشت، بهبود پیدا کرد و افزایش یافت اما نگرانیها نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونا در اروپا، رشد قیمت را محدود کرد.

گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۶۱ سنت معادل ۰.۷۴ درصد افزایش یافت و به ۸۲ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۴ سنت معادل ۰.۶۷ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید.

تونی نونان، مدیر ارشد ریسک در شرکت میتسوبیشی در این باره گفت: در این سطح قیمتهای نفت، میزان عرضه افزایش پیدا خواهد کرد اما ممکن است شش ماه زمان ببرد و ذخایر بسیار کاهش پیدا کنند. سطح ذخایر بسیار پایین آمده و اگر زمستان بسیار سردتری داشته باشیم و اوپک همچنان به صورت تدریجی تولیدش را افزایش دهد، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت.

منابع بازرگانی به رویترز گفتند: گرید نفتی روسیه که در آسیا برای بارگیری در ژانویه فروخته شد، بالاترین نرخ پریمیوم معاملات نقدی را در ۲۲ ماه گذشته داشت و تحت تاثیر تقاضای بالا و حاشیه سود مطلوب، برای چهارمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد.

با این حال همچنان نگرانیهایی نسبت به متاثر شدن تقاضا بر اثر پاندمی کووید ۱۹ وجود دارد. اروپا بار دیگر به کانون ابتلا به کووید ۱۹ تبدیل شده است که باعث شده است بعضی از دولتهای اروپایی وضع مجدد قرنطینه را بررسی کنند. همزمان چین با بزرگترین موج شیوع واریانت دلتای کرونا مبارزه می کند.

در این بین، اوپک هفته گذشته پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم امسال را به میزان ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه گذشته کاهش داد و اعلام کرد قیمتهای انرژی به روند احیای اقتصادی از تبعات پاندمی کووید ۱۹ لطمه زده است.

شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز اضافه کردند. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به ۱۲ نوامبر، شش حلقه افزایش یافت و به ۵۵۶ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت مشاوره “ریستاد انرژی” پیش بینی کرد تولید نفت شیل آمریکا در دسامبر به سطح ۸.۶۸ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع ویروس کرونا رشد خواهد کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا