کد خبر: 03110066360
جهانسیاست

زمان توافق در مذاکرات وین مشخص شد

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی مذاکرات وین قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، زمان رسیدن به توافق در مذاکرات وین مشخص شد، آیا دستیابی به  توافق در زمان مقرر قطعی است؟

آنطور که اقتصاد نیوز گزارش داده، عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: «در مذاکرات هسته‌ای شرایط کشور ما بسیار خوب است و میدان و قاعده در دست ما است. دست ما پر است و دست بالا را داریم و مذاکره‌کنندگان ما با پشتوانه قوی در حال کار کردن هستند.»

از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم

محمود عباس زاده مشکینی توضیح می‌دهد: «به اعتراف خود غربی‌ها ما از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و برگه‌های طلایی و خوبی برای بازی در میدان مذاکرات وین در دست داریم.

رسیدن به یک توافق خوب و برد _ برد را قابل تحقق می‌دانیم هر چند ‌غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌هایی به دنبال این هستند که یک توافق بد را به ما تحمیل کنند.

این نماینده مجلس درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در سال جاری می‌گوید: «قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسیم و توافق می شود.

البته مهم نیست چه زمانی به نتیجه می‌رسیم بلکه این موضوع اهمیت دارد که به نتیجه خوب برسیم و بر همین مبنا ابتکار عمل در دست ما است و ما مذاکرات وین را مدیریت می‌کنیم.»

وعده رسیدن به توافق تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ در حالی است که یک خبرنگار وال استریت ژورنال روز گذشته در رشته توئیتی به نقل از  یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که او معتقد است مذاکرات وین از نظر ماهیت، در مسیر درستی برای یک توافق نهایی قرار گرفته است اما ترس او این است که مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود.

لارنس نومن همچنین از قول این دیپلمات می‌نویسد: «فکر می‌کنم این بسیار بسیار، بسیار، بسیار، بسیار غم‌انگیز و اشتباهی باورنکردنی خواهد بود اگر به دلیل کند بودن مذاکرات نتوانیم به یک توافق و راه حل خوب برسیم.»

شکل‌گیری بلوک قدرت در شرق

عباس‌زاده ادامه می‌دهد: «آخرین و خطرناک‌ترین ابزار طرف‌های مذاکره کننده، تحریم‌ها بود که جمهوری اسلامی از آن عبور کرد. ما در کانون قدرت شکل‌گیری بلوک قدرت در شرق قرار گرفته‌ایم.

بلوک قدرتمندی که سه پایه ایران و روسیه و چین را دارد و روز به روز قدرتمندتر می‌شود. بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در کشور ما توسط توافق با چین در صنایع بسیار راهبردی سرمایه‌گذاری خواهد شد.»

او درباره این که طرف مذاکره کننده ایران را به «وقت کُشی»  متهم می‌کند، می‌گوید: «ما حسن نیت و جدیت داریم و اگر غربی‌ها نیز اندکی در این فضا باشند رسیدن به یک توافق خوب ممکن است. ما به هیچ وجه زیر توافق بد نخواهیم رفت.

آنها می‌خواهند با این صحبت‌ها به ما فشار بیاورند و صحبت‌های آنها علیه ایران جنگ روانی است اما ما هم منفعل عمل نمی‌کنیم و اسیر برنامه‌های آنها نمی‌شویم. با شرایط موجود رسیدن به یک توافق خوب و برد و برد را دور از دسترس نمی‌دانم.»

میخائیل اولیانوف نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین درباره برجام دیروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا برای ارزیابی وضعیت کارها در مذاکرات وین دیدار کردند و بر لزوم نهایی کردن مذاکرات در اسرع وقت تأکید کردند.

روسیه هم خواستار توافق فوری شد اما مخالف ضرب‌الاجل‌های غیرواقعی است.

بزرگترین اختلاف باقیمانده

لارنس نورمن خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در آخرین گزارش خود درباره مذاکرات وین ارائه تضمین- را به عنوان بزرگترین موضوع باقیمانده برجسته کرده و با اذعان به پیشرفت‌های صورت گرفته مدعی است که «دولت بایدن به دیپلمات‌های تهران گفته است که نمی‌تواند یکی از محکم‌ترین خواسته‌های آنها مبنی بر تعهد قانونی در راستای عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای را تأمین کند».

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا