کد خبر: 28100065848
جهانروزنامه

سال۲۰۲۱؛ آخرین سال شکوفایی رشد اقتصادی در چین

ترجمه: محمود نواب مطلق

پس از اختلالات وارد شده بر اقتصاد چین به دلیل محدودیت‎ های کرونایی درسال ۲۰۲۰(۱۳۹۹، تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) با رشد ۱/۸ درصدی به سطح رشد اقتصادی سال ۲۰۰۰(۱۳۷۸) رسید.

با کسب این رقم در رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰)؛ چین نه تنها از برنامه‎های پیش‎بینی شده خود در به دست آوردن رشد اقتصادی ۶درصد فراتررفت بلکه می‏توان گفت این حد از شکوفایی اقتصادی را طی ده سال گذشته کسب نکرده بود.

در سال ۲۰۱۱(۱۳۸۹) تولید ناخالص داخلی چین رشدی معادل ۵/۹ درصد داشت. اما ازآن زمان هرسال این رشد سیر نزولی طی کرد. در عین حال ارقام سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) کاملا نسبی هستند. بدین معنا که پایه سنجش آنها رشد ۳/۲ درصدی اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) به دلیل درگیری با همه‎ گیری کروناست.

در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰)  رشد اقتصادی در چین از شروع سال درسه ماهه‎های متوالی سیر نزولی داشت. رشد۳/۱۸ درصدی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱(زمستان۱۳۹۹) در مقایسه با زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸)، سپس ۹/۷ درصد در سه ماهه دوم و۹/۴ درصد در سه ماهه سوم.

نهایتا بر اساس آمار منتشر شده در روز دوشنبه ۱۷ژانویه(۲۷دی) این رشد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱(پائیز۱۴۰۰) به ۴درصد در مقایسه با زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۰(پائیز۱۳۹۹) رسید.

این درحالیست که میزان این رشد در مقایسه با سه ماهه ماقبل خود در همین سال تنها۶/۱ درصد است. حتی اگر چین بتواند به خود ببالد که در میان سایر کشورهای عضو گروه ۲۰ اقتصاد بهتری دارد اما واقعیت آنست که رشد اقتصادی در این کشوروارد سیر نزولی شده است.

به هرحال تا زمانی که رشد اقتصادی در چین پیوندی تنگاتنگ با صادرات داشته باشد این نتایج حاصل خواهد شد. چراکه از یک طرف ایالات متحده آمریکا جنگ تجاری را با چین آغاز کرده است و از طرف دیگر حمل ونقل دریایی و هوایی به دلیل بیماری کرونا مختل شده است.

نیاز به تراشه‎ های نیمه هادی چین همانند نیاز به باران در بیابان شده است. اما اقدامی در جهت تأمین آنها صورت نگرفته است.

در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) صادرات چین رشدی معادل ۹/۲۹ درصد داشت. مازاد تجاری چین با افزایش ۳۰ درصدی در این سال به رقم۶۷۶،۴ میلیارد دلار(۵۹۲،۱میلیارد یورو) رسید.

نیمی از این رقم (۳۹۶،۶ میلیارد) محصول تجارت با آمریکا شریک اول چین است. م

ازاد تجاری چین با اتحادیه اروپا دومین شریک خود نیز چشمگیر بوده و با رسیدن به رقم ۲۰۸،۴ میلیارد دلار(۱۸۲ میلیاردیورو) رشدی معادل ۴/۵۷درصد داشته است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا