کد خبر: 240203159530
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهعصر انقراض (طنز)

ستاد مقابله یا محاسبه؟

سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز: «بخشی از لوازم‌خانگی کره‌ای موجود در بازار، تقلبی هستند.

راضیه حسینی

فروش کارتن خالی یخچال و فریزرهای کره‌ای حتی تا چند میلیون تومان در فروشگاه‌های اینترنتی هم ادعای تقلبی بودن کالاها را تأیید می‌کند.»

شاید بهتر باشد نام «ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز» به «ستاد محاسبۀ کالای قاچاق» تغییر پیدا کند. در حال حاضر ما مردم فقط در جریان قرار می‌گیرم که قرار است سرمان کلاه برود و دیگر باقی امور به هیچ مسئولی مربوط نیست! در واقع اگر کالای قاچاق و تقلبی تهیه کنیم تقصیر خودمان است.

دندمان نرم، می‌خواستیم چشم‌مان را درست باز کنیم و کالای اصل بخریم. این‌که چرا در بازار اصلاً کالای تقلبی موجود است و چه شد که این شد، اصلاً مهم نیست، مهم این است که ما مردم از بس بی‌دست‌وپا هستیم، فرصت را به افراد سودجو می‌دهیم تا هر چه می‌خواهند سرمان کلاه بگذارند.

حالا که در این بازار آشفته، تنها خودمانیم، بهتر است برای رهایی از دام این افراد کاری کنیم. ما چند پیشنهاد داریم.

اولین پیشنهاد این است که اصلاً سراغ کالای خارجی نروید.

وقتی به لوازم‌خانگی ایرانی قانع باشید، کسی نمی‌تواند با کارتن خالی کره‌ای گول‌تان بزند. در واقع یک نگاه به شما می‌اندازند و می‌گویند «جیب این بنده خدا دیگه زدن نداره!» البته این جیب، زمانی می‌توانست لوازم‌خانگی کره‌ای اصل را با همین قیمت تهیه کند، ولی حالا در تهیۀ ایرانی هم به مشکل برخورده است، و صددرصد مقصر اصلی، صاحب جیب است که عرضۀ تهیۀ پول بیشتر ندارد!

به لوازم‌خانگی قدیمی خود احترام بگذارید

پیشنهاد دوم ما این است که در حفظ و نگهداری لوازم‌خانگی قدیمی خود کوشا باشید. در واقع بهتر است پدر، مادر و فرزندسالاری را کنار بگذارید و به مرحلۀ لوازم‌خانگی سالاری برسید! اگر ماشین لباسشویی منزلتان تصمیم گرفت شیهه بکشد و در خانه یورتمه برود کاری به کارش نداشته باشید، فقط از جلوی راهش کنار بروید. اگر یخچال خانه تصمیم گرفت یک روزکار نکند، خاموشش کنید و اجازه دهید چندین روز استراحت کند. اگر تلویزیون خانه تصمیم گرفت به‌جای فوتبال، مستند فیل‌های نابالغ پخش کند، به رویش نیاورید و با همان هیجان به فیل‌ها نگاه کنید! شاید آنها ندانند کارتن خالی‌شان در بازار چند میلیون فروش می‌رود، ولی شما خوب می‌دانید!

و پیشنهاد آخر این‌که به بازار بروید و اعلام کنید کالای تقلبی می‌خواهید!

این دیگر آخرین راه است. وقتی اصرار دارید حتماً لوازم‌خانگی کره‌ای بخرید و می‌دانید بازار پر از اجناس تقلبی است، پس بهترین کار این است که لااقل با آگاهی سر خود را کلاه بگذارید. آدم اگر بداند که قرار است جنس تقلبی بخرد، خیلی بهتر از آن است که نداند و بخرد!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا