کد خبر: 15080053264
آموزشروزنامه

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: ۷۶۰ هزار دانش ‎آموز دوره متوسطه ترک تحصیل کردند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برخی مناطق کشور را ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش‎آموزان دانست و اعلام کرد آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش‎آموز دوره ابتدایی و ۷۶۰ هزار دانش‎آموز دوره متوسطه در برخی مناطق ترک تحصیل کردند که این یک آسیب جدی است.

علیرضا کاظمی روز شنبه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‎های کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: برخورداری از عدالت از چالش‎های حوزه آموزش و پرورش است.

وی افزود: عدالت از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است. در برخی مواقع به غیر از آموزش شاهد بی عدالتی در توسعه نیروهای آموزشی، تخصیص تجهیزات و لوازم آموزشی، توزیع سرانه هستیم و در بسیاری از مواقع حتی شاهد بی‎عدالتی در سطح یک استان هستیم که ضروری است با برنامه‎ریزی‎های مناسب و رویکردهای ترجیحی و تبعیضی، فاصله‎ها را کم کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش چالش حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت را یکی دیگر از چالش‎های مهم در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: اگر کسی بتواند نظام حکمرانی را در آموزش و پرورش تغییر دهد، می تواند ادعا کند که یکی از چالش‎های مهم را رفع کرده است.

کاظمی یادآور شد: امروز تغییرات مدیریتی پی در پی و تصمیمات نابجای اثرگذار و برخی متغیرهای بیرونی در آموزش و پرورش بزرگ‎ترین چالش را برای نظام تعلیم و تربیت بوجود آورده است که عامل اصلی نابسامانی در نظام تعلیم و تربیت است البته نباید فراموش کنیم، بخشی از این نابسامانی‎ها به درون آموزش و پرورش برمی‎گردد.

وی افزود: در آموزش و پرورش، کوچک‎ترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده‎ایم. اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ناکارآمدی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برسیم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی درسی می‎توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرایند آموزش برنامه‎های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.

کاظمی تصریح کرد: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون چند ساعته برای دانش‎آموزان و آینده آنها است که بدون درنظر گرفتن گذشته دانش‎آموزان در دوران تحصیل، تصمیم‎گیری می‎کند؛ وقتی از دانش‎آموزان می‎خواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می‎بریم، چطور انتظار داریم دانش‎آموزان تربیت شوند.

وی ادامه داد: ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، «نقش‎پذیری دانش‎آموزان» و «تمرین مهارت‎های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را  در مدارس کم رنگ کرده‎ایم و باید آن را تقویت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند، ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و  سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود.

کاظمی یادآور شد: باید برای ارتقای این کیفیت آموزشی برنامه‎ریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می‎توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه‎های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مهر امسال، به دلیل مؤلفه‎های متعددی که پیش رو ما قرار داشت، بی‎تکرار بوده و ماندگار شد. در مهر امسال سامانه یکپارچه‎ای در آموزش و پرورش راه‎اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ برسیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در ۲ ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، که اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» بر عهده دولت بود و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.

کاظمی گفت: نوع هماهنگی و انسجام و واکنش‎هایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامه‎ریزی‎های دقیق پیگیر کارها هستند و در سخت‎ترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بوده‎اند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالش‎ها مقاومت کرده و به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است.

به گزارش مرکز اطلاع‎رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با یادآوری این که با شرایط کاملا متفاوتی را در دوران کرونا و پسا کرونا رو برو هستیم، یادآور شد: برای تجربه‎های جدیدی که در این دوران داشته‎ایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم؛ حتما باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالش‎ها برنامه‎ریزی و تلاش کنیم که این چالش‎ها به ویژه جذب دانش‎آموزان تارک تحصیل را بالا ببریم در پس از کرونا هم باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی این وزارتخانه برنامه‎ریزی‎های خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامه‎ها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا