کد خبر: 110403164597
انرژیبازاربازارها و خدمات مالیسیاست

سیاست دولت احتمالی «پزشکیان» درباره بنزین

عضو شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان گفت: با توجه به اهمیت دیپلماسی انرژی در سیاست خارجی دولت آقای پزشکیان که مزیت رقابتی این دولت با کاندیدای گروه تندرو و دولت فعلی است، امکان استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا در حوزه تجهیز، کاتالیست و فرآیندهای پالایشگاهی، تسریع در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها با بازپرداخت بدهی حدود ۲۰۰ همتی پالایشگاه‌های نفت فراهم خواهد شد.

مرضیه جدا در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اظهارات عبدالعلی‌زاده در رابطه با موضوع بنزین گفت: این موضوع دارای ابعاد فنی و اجتماعی است و نیاز به کارشناسی دقیق و همه جانبه دارد، بنابراین همانطور که آقای پزشکیان در مناظرات مطرح کرد موضوع افزایش قیمت بنزین قبل از ارتقای تکنولوژی صنعت خودرو امکانپذیر نیست و با توجه به رویکرد اقتصادی دولت او که مبتنی بر رفع فقر، افزایش رفاه اقتصادی، بهبود معیشت مردم و … افزایش قیمت بنزین منتفی است.

وی با اشاره به برنامه مدیریت کمبود و ناترازی بنزین در دولت پزشکیان تصریح کرد: بکارگیری تکنولوژی‌های نوین هوش مصنوعی و ابزارهای کنترلی از جمله هوشمندسازی سامانه‌ها، کنترل سیستمی و بکارگیری ابزارهای نوین اندازه‌گیری و پایش مستمر تولید، مصرف و توزیع متمرکز از جمله برنامه‌ها است.

عضو شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان بیان داشت: اکنون یکی از مولفه‌های مدیریت مصرف بنزین ارتقای تکنولوژی خودروهای داخلی و واردات سریع خودروهای کم‌مصرف خارجی و برقی است، توسعه زیرساخت‌های CNG که متوقف شده؛ از سرگرفته خواهد شد، از طرفی اصلاح قوانین و مقررات، فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه نیز در مدیریت کمبود بنزین برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت دیپلماسی انرژی در سیاست خارجی دولت آقای پزشکیان که مزیت رقابتی این دولت با کاندیدای گروه تندرو و دولت فعلی است، امکان استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا در حوزه تجهیز، کاتالیست و فرآیندهای پالایشگاهی، تسریع در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها با بازپرداخت بدهی حدود ۲۰۰ همتی پالایشگاه‌های نفت؛ بازدهی پالایشگاه‌های کشور کیفیت محصولات تولیدی در مقایسه با شرایط فعلی ارتقای بالا توجهی خواهد داشت. به علاوه به سوءمدیریت ایجاد شده در پالایشگاه‌ها با توجه به اختلافات بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت پایان خواهد داد.

جدا وضعیت فعلی ناترازی بنزین را ناشی از سوءمدیریت دانست و خاطرنشان کرد: اکنون متوسط تولید بنزین در ۹ پالایشگاه کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز و متوسط مصرف روزانه کشور حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است. با حساب واردات ۱۰ میلیون لیتری روزانه بنزین، در هر سال از بودجه ارزی کشور به میزان ۲.۵ میلیارد دلار معادل ۱۱۰ همت، هزینه واردات بنزین در سال گذشته شده است. در صورتی که در دولت دوازدهم با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال ۹۷؛ علاوه بر رفع کمبود بنزین با صادرات این فرآورده استراتژیک در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مقادیر زیادی ارز وارد کشور شد.

وی گفت: متاسفانه اکنون مسئولین برای فرار رو به جلو و توجیه سوءمدیریت خود به مسائل حاشیه پرداخته و اطلاعات و آمار خلاف واقع اعلام می‌کنند.

درباره کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها باید به این نکته توجه داشت که برای رفع کمبود بنزین بدلیل عدم مدیریت مناسب در دولت سیزدهم، بنزین باارزش سوپر برای افزایش مقدار بنزین با فراورده‌های با کیفیت پایین ترکیب می‌شود یعنی عملا بنزین سوپر در پمپ‌بنزین‌ها توزیع نمی شود و بنزین توزیعی در جایگاه‌ها خارج از محدوده استانداردهای یورو است.

مدیر کل اسبق پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه به طرح بنزینی جلیلی دیگر کاندیدای دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری با عنوان طرح وان اشاره کرد و گفت: این طرح نیز مانند وضعیت فعلی، هیچ نوع صرفه‌جویی در مصرف بنزین ایجاد نخواهد کرد، خرید و فروش بنزین توسط افراد که در این طرح دیده نشده است، اولا باعث بی‌نظمی در بازار و ثانیا می‌تواند سوداگری را دامن بزند، این طرح پشتوانه علمی ندارد و در جایی آزمون نشده است.

وی تاکید کرد: به جای این طرح می‌توان با استفاده از تجربه دنیا و بکارگیری خودروهای کم‌مصرف، ارزان‌قیمت روز دنیا و همچنین خودروهای برقی روز به مقدار قابل توجهی مصرف بنزین را کاهش داد و با پول صرفه‌جویی به افراد ضعیف کمک کرد، همچنین می‌توان زیرساخت‌های بخش‌های مختلف و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا