کد خبر: 240801108603
اخبار شرکت ها

شمارش معکوس برای امضای نخستین قرارداد احیای چاه های کم بازده و بسته

معاون فناوری و نوآوری پارک نفت از امضای نخستین قرارداد مربوط به احیای چاه های کم بازده ظرف یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محمد صالح کرم بیگی در همایش توجیهی طرح احیای چاه های بسته و کم بازده نفتی که صبح امروز (سه شنبه، ۲۴ آبان ماه) با هدف پرداختن به موضوع و شرایط قراردادی و معرفی سبد چاه ها با حضور شرکت های فناور و نمایندگانی از شرکت های بهره برداری نفت و گاز و با همکاری پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در مرکز همایش های کوشک برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که نخستین قرارداد مربوط به احیای چاه ها تا پایان آذرماه و در هفته پژوهش امضا شود.

کرم بیگی یادآور شد: بعد از اعلام فراخوان مربوط به احیای چاه های کم بازده و بسته در بهمن ماه ۱۴۰۰ و انجام ارزیابی های اولیه در مجموع ۴۸ شرکت دانش بنیان و فناور انتخاب شدند.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز مباحث فنی طرح پیشران احیای چاه ها با برگزاری نشست ها مشترک و همچنین مصوبه شورای اقتصاد و پیش نویس قراردادها پیگیری شد.

وی ادامه داد: در خردادماه و تیرماه امسال نیز مجموعه نشست هایی با موضوع آشنایی با شرکت های خدمات چاه و رویداد تامین مالی این طرح و همچنین نشست بهم رسانی کسب و کارهای مرتبط با طرح احیای چاه ها برگزار و در نهایت روز دوشنبه؛ ۱۶ آبان ماه با ۲۰ شرکت فناور توافق نامه و قرارداد مرتبط با محرمانگی امضا شد.

به گفته کرم بیگی، امضا توافق نامه اختیاری است چون تضمینی است برای شرکت های فناور که مطمئن باشند شرکت ملی نفت ایران و پارک علم و فناوری با آنها قرارداد احیای چاه ها را امضا می کنند اما امضا قرارداد محرمانگی برای ادامه مسیر همکاری ۱۰۰ درصد الزامی است چون قرار است جزییات مربوط به چاه ها در اختیار این شرکت ها قرار داده شود. قطعا همه متقاضیان بر اخلاق حرفه ای مسلط هستند و اعتماد نفت را با اعتماد متقابل پاسخ می دهند.

وی از شرکت های فناور خواست تا ۱۵ آذرماه، طرح توجیهی خود برای توسعه چاه ها را ارائه دهند. پروپوزال هایی که ظرفیت فنی و اقتصادی خوبی داشته باشند در اولویت هستند چرا که ۸۰ درصد ملاک انتخاب مربوط به مولفه اقتصادی و ۲۰ درصد مربوط به مولفه فنی است.

کرم بیگی از شرکت های دانش بنیان و فناور خواست که در تهیه پروپوزال نهایت دقت را داشته باشند چرا که در حین انجام پروژه اجازه تغییر ماهیت کاری وجود ندارد.

وی ضمن قدردانی از حمایت های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای پیگیری مرحله به مرحله اجرای این طرح، اظهار کرد: شرکت های فناوری که به تایید کارگروه فنی و اقتصادی بر سند از طرف پارک نوآوری و فناوری نفت پذیرش همبسته دریافت می کنند و با ترک تشریفات مناقصه می توانند قرارداد امضا کنند.

معاون فناوری و نوآوری پارک نفت توضیح داد: سهم هر شرکت فناور ۵ حلقه چاه است که در ابتدا یک چاه برای احیا واگذار می شود. اگر در بازه زمانی تعیین شده چاه اول موفق بود، ۴ چاه بعدی نیز واگذار می شود. اگر استفاده از روش فناور برای احیا چاه موفقیت آمیز نبود فرصت دوباره داده می شود و در صورت موفقیت ۳ چاه بعدی برای احیا واگذار می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا