کد خبر: 1606992187
بورس

شکست مصوبات اجاره‌ای ستاد کرونا در برابر خلاقیت موجران

مالکان برخی واحدهای مسکونی پس از به تعویق انداختن زمان تمدید اجاره،  در مراجع قضائی دعوای مطالبه اجاره معوقه و حکم تخلیه را طرح می‌کنند

عصر اقتصاد: هشت ماه از اعلام عمومی همه‌گیری ویروس کویید ۱۹ در کشور و تشکیل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا می‎گذرد و در این میان، یکی از دغدغه‎هایی که از همان روزهایی ابتدایی سال ۹۹ مطرح شد جابجایی مستاجران بود.

این روزها افزون بر کاهش شمار بنگاه‌های مسکن فعال، ممانعت‌ها از بازدید واحدهای مسکونی و تاثیر افزایش قیمت مسکن بر اجاره‌ها، احتکار آپارتمان به امید دریافت اجاره بیشتر در آینده هم مشکلات مستاجران در یافتن مسکن مناسب را دوچندان کرده است.

در همین راستا، دولت و  وزارت راه و شهرسازی تصمیماتی را برای کنترل بازار اجاره اتخاذ کردند که در قالب مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا منتشر شده است. اما میان آنچه به عنوان مقررات جدید روی کاغذ آمده است و آنچه اجرا می‌شود، تفاوت چشم‌گیری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مصوبات بر روی زمین مانده، دستور تمدید خودکار قراردادهای اجاره و ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵درصدی اجاره‌بها در شهر تهران است.

اینکه این مصوبات به آژانس‎های املاک ابلاغ شد و آنها اجرا نکردند یا اینکه اصلا چنین ابلاغی به صورت رسمی صورت نگرفته است، معلوم نیست اما آنچه که کاملا مشهود است اجرایی نشدن این مصوبات است.

با وجود آنکه مصوبه یادشده تا سه ماه پس از پایان همه‌گیری کرونا اعتبار خواهد داشت، در همین مدت جمعیت قابل توجهی از مستاجران با مبالغی بیشتر از ۲۵درصد قراردادهایشان را تمدید کردند و  برخی مستاجران که به استناد مصوبات اعلام‌شده در برابر افزایش‌های بیش از ۲۵ درصد مقاومت کردند، در مدت زمان کوتاهی حکم تخلیه از شورای حل اختلاف دریافت کردند.

برخی مالکان راهکار دور زدن مصوبات ستاد کرونا و دریافت حکم تخلیه علیه مستاجر را پیدا کرده‌اند: تعویق انداختن تمدید قرارداد با مستاجران و در ادامه اقدام به دعوی برای اجاره معوقه و تاخیر تادیه.

هایده مقدم، ساکن محله نیروی هوایی تهران، یکی از مستاجرانی است که با این شگرد روبه‌رو شده است. او در این باره می‎گوید: «بر اساس برگه احضاریه روز ۱۱ شهریور باید در یکی از مجتمع‎های قضایی حاضر می‎شدم اما طی تماس تلفنی مطلع شدم از شعبه‎ای دیگر دستور رسیدگی فوری صادر شده بود و برای ۴شهریورماه احضار شدم. پیش از این، تماس‎هایی با مالک گرفته بودم که برای تمدید قرارداد در دفتر املاک حاضر شویم که متاسفانه مالک نیامد اما در شعبه حل اختلاف مدعی شد که من همکاری نکرده‎ام. او همچنین به استناد بند قرارداد اجاره مبنی بر خسارت روزانه ۱۰۰هزار تومان را مطالبه کرد که خوشبختانه با وساطت مسئول شعبه تخفیف داد.

او می‌افزاید: «اما شعبه دیگری که برای تخلیه تعیین شده بود فقط ۲۰ روز برای تخلیه منزل فرصت داد. از نکات قابل توجه در این پرونده ادعای فروش ملک بود و البته گفته شد خریدار برادر مالک است.»

به گفته مقدم، در دوره قرنطینه که مستاجران آپارتمان‎ها اجازه بازدید نمی‎دهند، علاوه بر گرانی واحدهای اجاره‎ای کمبود واحدهای خالی معضل کسانی شده است که به دنبال اجاره واحد مسکنونی جدیدند.

اکرم رضائی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا