کد خبر: 281201124694
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبازرگانیتولید و بازرگانی

صادرات ایران به کشورهای همسایه ۲۰ درصد افزایش یافت

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: مجموع صادرات یازده ماهه ایران به ۱۵ کشور همسایه، نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار بود که با رشد ۲۰ درصدی  همراه بوده است.

به گزارش تسنیم، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران، در خصوص تجارت یازده ماهه  با کشورهای همسایه اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه ۸۸ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۴۶۴ تن کالا به ارزش ۵۳ میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که نسبت به مدت مشابه (مجموع واردات و صادرات) ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: از این میزان ۶۸ میلیون و ۸۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون و ۴۳۳ هزار دلار مربوط به صادرات کالا از ایران به کشورهای همسایه بوده که با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده و ۱۹ میلیون و ۳۵۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۵ میلیارد و ۴۲۲ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۵۹۵ دلار نیز از کشورهای همسایه به ایران در ۱۱ ماهه امسال وارد شده که ۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

لطیفی در خصوص سهم تجارت ایران با همسایگان گفت: بیش از ۶۱ درصد وزن و ۵۲ درصد ارزش کل تجارت غیر نفتی ایران در یازده ماهه امسال با کشورهای همسایه  بوده، ۵۷ درصد صادرات و ۴۷ درصد واردات کشور نیز به مقصد یا از مبدا کشورهای همسایه بوده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص هفت مقصد نخست صادرات به همسایگان توضیح داد: ایران به همه ۱۵ کشور همسایه صادرات داشته که عراق با خرید  ۹ میلیارد و ۳۸۱ میلیون دلار ،ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار،  امارات با پنج میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار ، افغانستان با یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار، پاکستان با یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون دلار، عمان با ۹۹۵ میلیون دلار و روسیه با ۶۷۳ میلیون دلار هفت کشور نخست مقاصد صادراتی ایران در بین همسایگان بودند.

وی افزود: امارات با فروش ۱۶.۵ میلیارد دلار، ترکیه با پنج میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار، پاکستان با ۷۷۵ میلیون دلار، عمان با ۷۴۲ میلیون دلار ، عراق با  ۲۰۸ میلیون دلار و قزاقستان با ۱۱۹ میلیون دلار ،هفت مبدا واردات کالا در یازده ماهه امسال در بین ۱۴ کشور فروشنده کالا  به ایران از میان همسایگان بودند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا