کد خبر: 08100062998
انرژی

صعود نفت برنت به مرز ۸۰ دلار

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی به روند افزایشی شب گذشته ادامه داد و بالاتر رفت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۷۹ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵ سنت معادل ۰.۰۷ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۳ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص نزدیک به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر معامله می شوند که تحت تاثیر عملکرد قوی بازارهای سهام جهانی بوده است.

دارایی‌های پرریسک شامل نفت و سهام بخشی از ضرر متحمل شده در اواخر نوامبر که شیوع واریانت اُمیکرون سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته و متقاضی دارایی‌های امن کرده بود را احیا کرده اند.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ دسامبر، به میزان ۳.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که مطابق با پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود. ذخایر بنزین به میزان ۳۱۹ هزار بشکه کاهش یافت که بسیار کمتر از حد انتظار بود در حالی که ذخایر سوختهای دیگر به میزان ۷۱۶ هزار بشکه کاهش داشت. آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

سرمایه گذاران منتظر نشست چهارم ژانویه وزیران اوپک پلاس و تصمیم آنها درباره افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه هستند. در نشست قبلی تولیدکنندگان این گروه با وجود نگرانیهایی که نسبت به تاثیر شیوع واریانت اُمیکرون بر تقاضا مطرح بود، به برنامه خود برای افزایش تدریجی تولید پایبند مانده و افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای ژانویه تصویب کردند.

قیمتهای نفت ماه جاری در پی اعلام وضعیت فورس ماژور توسط سه تولیدکننده بزرگ نفت برای بخشی از تولید نفت‌شان به دلیل مسائل تعمیراتی و تعطیلی فعالیت میادین نفتی، تقویت شد. منابع آگاه اظهار کردند: روسیه به دلیل کمبود ظرفیت مازاد تولید، بعید است به هدف ماه مه برای رساندن تولید نفت به سطح پیش از پاندمی برسد اما می تواند تا پایان سال هدف مذکور را محقق کند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌های نفت امسال تحت تاثیر بهبود تقاضا و کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس، حدود ۵۰ درصد رشد کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا