کد خبر: 06040034535
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانی

طلا به اوج برمی‌گردد؟

سردرگمی در خصوص سیگنالهای بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره پس از اظهارات جروم پاول در برابر کنگره، نوسان و ابهام زیادی را ایجاد کرد که قیمت اونس طلا را پایین ۱۸۰۰ دلار نگه داشت.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران نسبت به روند قیمت طلا در هفته جاری خوش بین مانده اند اما تاکید کرده اند طلا برای این که هیجان به فضای بازار برگردد، باید قیمت ۱۸۰۰ دلار را بشکند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در گروه بلو لاین فیوچرز به کیتکونیوز گفت: بهبود قیمت طلا ادامه دارد این فلز ارزشمند باید بالای مرز ۱۷۹۵ دلار و ۶۰ سنت را بشکند. دو هفته پیش ریزش قیمت طلا بیش از حد بود و فرصت خوبی برای بسیاری از افراد ایجاد کرد.

همه توجهات به انتظارات تورمی بالاتر بانک مرکزی آمریکا و احتمال دو مرحله افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۳ معطوف شده است اما استرایبل مورد دومی را بسیار بعید دانست و گفت: بانک مرکزی آمریکا فقط حرف می زند و اقدامی نمی کند.

آنها ناچار بودند اظهارات متهورانه ای برای محدود کردن رشد قیمت کالاها داشته باشند و هفته گذشته یک همکاری بین مقامات بانک مرکزی آمریکا برای تکرار این پیام وجود داشت.

با این حال واقعیت این است که آنها نمی توانند به این وعده عمل کنند.

رسیدن به هدف اشتغال کامل زمان می برد و پیش بینی نمی کنم آنها دو مرحله افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۳ را انجام دهند.

در مجموع ابهامات زیادی در خصوص بیانیه پولی بانک مرکزی آمریکا و اظهارات بعدی مقامات بانکی وجود دارد.

اِوِرت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند گینزویل کوینز به کیتکونیوز گفت: ما نوسان زیاد و عوامل زیادی مانند پس و پیش رفتن بانک مرکزی آمریکا را مشاهده کرده ایم.

درست پس از نشست سیاست پولی، همه موضع بانک مرکزی آمریکا را موافق افزایش نرخهای بهره ارزیابی کردند.

متعاقبا مقامات بانکی این انتظارات را تایید کردند اما جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در اظهاراتی که در برابر کنگره داشت لحنش را تعدیل کرد و این امر باعث فراز و فرودهای بازارها و طلا شد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز گفت: اگر هیچ آمار غافلگیرکننده ای که باعث سقوط بیشتر قیمت طلا شود، وجود نداشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت طلا در حدود ۱۷۹۰ دلار حبس شود.

دیدگاه ما این است که میانگین قیمت طلا در سه ماهه سوم ۱۷۹۰ دلار است و پس از آن ممکن است قیمت بهتری پیدا کند.

هر گونه آماری که نشان دهد بانک مرکزی آمریکا قادر نیست اقدام قاطعی برای افزایش نرخهای بهره به منظور پایین بردن فشارهای تورمی انجام دهد، برای طلا مثبت خواهد بود.

مقاومت بعدی طلا در حدود سطح ۱۸۱۸ دلار و سپس ۱۸۳۳ دلار است در حالی که حمایت بعدی در سطح ۱۷۷۵ دلار قرار دارد.

یک نشانه منفی دیگر در هفته جاری عدم واکنش طلا به توافق دولت جو بایدن در خصوص برنامه زیرساخت ۵۷۹ میلیارد دلاری است که گفته می شود میلیونها شغل ایجاد خواهد کرد.

کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس پیش بینی کرد طلا در همین سطوح فعلی تثبیت خواهد شد اما هر گونه پیشروی برای طلا دشوار است.

برنامه عظیم زیرساخت که پنج شنبه گذشته اعلام شد هیچ تاثیری روی بازار طلا نداشت.

چرا طلا واکنش مثبتی به اقدامات محرک مالی بیشتر نشان نداد. قیمت طلا بالا مانده اما ۲۵۰۰ دلار نشده است. حتی با وجود ریزش رمزارزها، طلا صعود را تجربه نکرد. این عامل مهمی بوده و واقعا مثبت نیست.

تاثیر توافق بازل ۳ که در ۲۸ ژوئن اجرایی می شود و فقط شامل انگلیس نمی شود به دقت از سوی کارشناسان طلا دنبال می شود.

میلمان خاطرنشان کرد تا چند هفته دیگر نوسان وجود خواهد داشت و ترجیح می دهم نوسان فروکش کرده و طلا مرز ۱۸۰۰ دلار را تست کند.

آمار اقتصادی هفته جاری

مهمترین رویداد هفته جاری گزارش اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا خواهد بود که روز جمعه منتشر می شود.

به گفته بارت میلک، بازار پیش بینی می کند آمار نشان دهد ۶۷۵ هزار شغل جدید در ژوئن ایجاد شده است و اگر آمار مربوط مایوس کننده باشد، برای قیمت طلا مثبت خواهد بود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار دیگر شامل اعتماد مصرفی سی بی در روز سه شنبه، فروش خانه و آمار اشتغال ADP در روز چهارشنبه، آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و شاخص مدیران خرید بخش تولید موسسه ISM در روز پنج شنبه منتشر خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا