کد خبر: 020402130685
انرژیروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ برق اتمی ارزان و تمیز  

گروه انرژی- نیروگاه های بزرگ همواره از بزرگترین طرح های ملی هر کشور محسوب می شود و به همین دلیل انتخاب روش تولید در آن ها بسیار مهم است. نگاهی به این تصمیم گیری از منظر اقتصادی موضوع این نوشتار است.

یکی از مهمترین منابع استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی، ساخت راکتورهای هسته‌ای جهت تولید برق است. در ایران نیز تنها نیروگاه هسته ای ایران، نیروگاه اتمی بوشهر است که حدود یک دهه پیش به بهره برداری رسید.

نیروگاه اتمی بوشهر برای ساخت و بهره‌برداری از سه واحد راکتور اتمی طراحی شده اما درحال حاضر اولین واحد این نیروگاه با توان ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق در مدار بهره برداری است و واحدهای دوم و سم آن، هرکدام با ظرفیت ۱۰۵۷ مگاوات، در حال طراحی و ساخت هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه رسیدگی به مطالبات و توسعه نیروگاه اتمی بوشهر از برنامه ریزی جدی دولت برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای خبر داد و بر تسریع در اجرای فازهای جدید این نیروگاه تاکید کرد.

محمد مخبر در این جلسه پیشرفت‌های هسته‌ای کشور را از عوامل اقتدار کشور برشمرد و گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر پیشرفت‌های هسته ای کشور با هدف افزایش اقتدار و سرعت بخشیدن به روند توسعه است.

معاون اول‌ رئیس جمهور حرکت در جهت تولید انرژی هسته‌ای را از ضرورت‌های امروز جهان دانست و افزود: استفاده از سوخت‌ و انرژی‌های فسیلی روز به روز جایگاه خود را از دست می دهد و اهمیت انرژی هسته ای دوچندان می شود.

پیش از این،استاندار بوشهر گفته بود:  اکنون ساخت ۲ نیروگاه اتمی هر کدام با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰ مگاوات برق هسته‌ای در بوشهر آغاز شده است.

به گفته احمد محمدی زاده،پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات عظیم و شگرف در همه عرصه‌های مهم و تخصصی و ساخت طرح‌ها و پروژه‌ها ایجاد شد گفت: اکنون ساخت ۲ نیروگاه اتمی هر کدام با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰ مگاوات برق هسته‌ای در بوشهر آغاز شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه در ساخت این ۲ نیروگاه اتمی مهندسین جوان، پیمانکاران توانمند ایرانی در همه مراحل طراحی و ساخت مشارکت دارند گفت: در این ۲ پروژه حتی یک نفر نیروی خارجی وجود ندارد و تمام مراحل عملیات اجرایی این نیروگاه‌های برق هسته‌ای با توان متخصصان ایرانی انجام می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا