کد خبر: 10100063179
بازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

علت اصلی تنش در مجمع کرمان چه بود

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، مشکل اساسی بازار ما نبود کانون سهامداران خرد است. اکثر کسب و کار‌ها اتحادیه‌ای دارند، ولی برای سهامداران اتحادیه وجود ندارد که از حقوق آنان دفاع کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده صاحبان سهام سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان برای انتخاب هیات مدیره برگزار شد.

مجمعی که با انتشار ویدئویی از درگیری در حین برگزاری آن واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. درگیری که گفته می‌شود علت آن نارضایتی سهامدارن شرکت مذکور از عملکرد مدیران شرکت و هیات مدیره آن بود که موجب متضرر شدن سهامداران شده است.

طبق اظهارات یکی از سهامداران حاضر در مجمع، بخشی از سهامداران تصمیم به تغییر تیم مدیریتی شرکت کرمان گرفتند و قصد داشتند فردی به نام کدیور را به عنوان هیات مدیره انتخاب کنند تا مدیریت شرکت را به دست بگیرد و ساختار را طبق خواسته آن‌ها تغییر دهد.

تصمیمی که گویا به مذاق هیات مدیره حاکم خوش نیامد و به همین علت افراد منسوب به هیات مدیره، اجازه روی سن رفتن کدیور به عنوان رئیس مجمع و شروع جلسه برای رای گیری را ندادند. اختلافی که در نهایت منجر به درگیری به نمایش درآمده در ویدئو منتشرشده ختم می‌شود.

سکوت شرکت سرمایه کرمان در راستای پیگیری تنش های مجمع

اما پس از انتشار ویدئو در فضای مجازی، واکنش‌های بسیاری به نوع برخورد با سهامداران، توسط فعالان بازار منتشر شد. از جمله این واکنش‌ها در توییتر، مبین ناظمی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: وقتی ‎کانون سهامداران نباشه همین میشه که توی مجمع ‎کرمان سهامدار کتک میخوره و یه عده‌ام به ریش این بازار و سهامدار میخندن.

همچنین برزو حق‌شناس کارشناس بازار سهام نیز در توییتی گفت: اینکه آدم میارید تو مجمع برای کتک زدن سهامدار به کنار، وقاحت رو به حدی رسوندین که اراذلتون حین زدن سهامدار به پرچم این مملکت تعدی میکنه و عین خیالتون هم نیست.

سعید ابراهیمی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این مورد گفت: ‏حالا برای صنف سهامدار ۵۰ تا گروه مخالف هم تشکیل بدید و هیچکس هم اونیکی رو قبول نداشته باشه و بشینید هی دعوا کنید باهم. بیچاره سهامدار که گیر شما عشق صندلی ریاست افتاده.

سازمان بورس از هیات مدیره و مدیرعامل کرمان توضیح خواست

در ادامه نیز سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت کرمان در‌خواست کرد که در این خصوص توضیح بدهد. مسئولیت این موضوع بر عهده مدیرعامل و سپس هیات مدیره شرکت کرمان است و باید پاسخگو باشند.

برای پیگیری موضوع چندین بار اقدام به تماس با شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان کردیم که در نهایت حاضر به پاسخگویی نشدند. همچنین اقدام به تماس با بازرس قانونی شرکت کردیم که از آن‌ها هم پاسخی دریافت نکردیم.

در نهایت برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره  درگیری پیش‌آمده گفت: مشکل اساسی بازار ما نبود کانون سهامداران خرد است. اکثر کسب و کار‌ها یک کانون و یا اتحادیه دارند ولی برای سهامداران اتحادیه وجود ندارد که از حقوق آنان دفاع کند و مدیران پر قدرت هر کاری را که می‌خواهند، انجام ندهند.

او گفت: در بازار سرمایه تضاد منافع بسیاری میان مدیران و سرمایه‌گذاران وجود دارد، که این تضاد به ضرر سهامدار خرد نیز بوده است. البته برای حل این مشکل رئیس جدید سازمان بورس  خبر از پیگیری برای تشکیل کانون سهامداران خرد داده است.

سهامداران در انتظار تشکیل کانونی برای دفاع از منافع خود

کارشناس بازار سرمایه درباره وظیفه بازرس قانونی گفت: وظیفه بازرس این است که مجمع و روند رای‌گیری به طور درست برگزار شود، ولی در مجمع روز گذشته بازرس قانونی که از طرف سازمان بورس حضور داشته، نتوانسته به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و مدیریت را به دست بگیرد.

او گفت: بازرس قانونی در جهت خاتمه این دعوا سازمان بورس، نامه‌ای به مدیر عامل فرستاد که امروز قرار بود، مدیرعامل و هیات مدیره جواب این نامه را بدهند. قطعا این تخلفی بود که اتفاق افتاده است و باید این تخلف رسیدگی شود.

آسایش گفت: سهامدار خرد در یک سال گذشته، ظلم‌های بسیاری دیده و شاید اگر همچنان اتحادیه و کانونی نداشته باشیم، این ظلم‌ها ادامه دار باشد. پس سازمان بورس و وزیر اقتصاد باید کانون و اتحادیه سهامداران خرد را ایجاد کنند. اتحادیه‌ای که از طریق خود سهامداران و با رای و حمایت آنان تشکیل شود نه اینکه سهامداران بزرگ مجددا در آن جا ورود کنند و قدرت را در دست بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا