کد خبر: 031101117958
انرژیجهانروزنامه

غول نفتی آمریکا پس از خروج همتایانش، تجارت روسیه را در اختیار گرفت

ترجمه: سلیم حیدری

شرکت SLB با وجود تحریم های غرب درآمدهای خود را در کشور افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اوراق شرکت و افرادی که با این موضوع آشنا هستند گزارش کرد که بزرگترین شرکت میدان نفتی جهان،SLB  با قراردادهای خدمات و تجهیزات نسبت به رقبای غربی خود – که تصمیم به ترک کشور روسیه به دلیل تهدید تحریم‌های مرتبط با اوکراین داشتند – توانسته است فعالیت‌های خود را در روسیه تقویت کند.

در ماه مارس (فروردین)، این غول میدان نفتی برنامه های خود را برای تعلیق سرمایه گذاری جدید و استقرار فناوری در عملیات خود در روسیه را به دلیل “نگرانی شدید” در مورد “تشدید درگیری در اوکراین” اعلام کرد.

علی‌رغم انتقاد شدید نسبت به استقبال مستمر شرکت SLB از روسیه، این شرکت فعالیت خود را در این کشور تحریم‌شده گسترش داده و درآمدهای خود را به میزان قابل توجهی در سال گذشته افزایش داده است.

بخش عملکرد ذخیره رزرو آن در روسیه و آسیای مرکزی از ژوئیه تا دسامبر (خرداد-آذر) سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سه ماهه قبل ۲۵ درصد رشد درآمد داشته است. طبق اسناد مشاهده شده توسط آژانس، این رشد از رشد ۱۲ و ۱۱ درصدی مناطق آسیایی، خاورمیانه و شمال آفریقا پیشی گرفت.

شرکت SLB مستقر در ایالات متحده، که نام خود را از Schlumberger در اکتبر (مهر) گذشته تغییر داده است، همچنان انتظار دارد طبق ارائه جداگانه ای که توسط رویترز مشاهده شده است، نتایج بالاتری را برای سه ماهه چهارم برای بخش عملکرد مخزن روسیه خود ثبت کند.

در عین حال، این شرکت تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان آن‌ها را نقض نمی‌کند. این مساله تا حدی به این دلیل است که مجازات‌هایی که بخش انرژی روسیه را هدف قرار می‌دهد به معنای متوقف کردن کامل تولید نفت توسط یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان نیست.

این آژانس به نقل از دو منبع آگاه می گوید که SLB در اواخر سال ۲۰۲۲ حدود ۷۰ کارمند را در روسیه اضافه کرده است، از جمله پرسنل کلیدی خود در گازپروم و روس نفت.

این شرکت چندملیتی با حدود ۱۰۰۰۰ کارگر یا حدود ۱۰ درصد نیروی کار جهانی که در سراسر روسیه و قزاقستان همسایه اش پراکنده شده است، یک کارفرمای خارجی اصلی در روسیه است.

بر اساس یک پرونده نظارتی، روسیه ۶ درصد یا ۱.۲۱ میلیارد دلار از کل درآمد شرکت ثبت شده در کوراسائو را در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. انتظار می رود SLB در تابستان امسال عملیات تجاری در این کشور را افزایش دهد.

یک رقیب کوچکتر از ایالات متحده، Weatherford، نیز تصمیم گرفته است که در روسیه به کار خود ادامه دهد. اما طبق گزارش ها، مشارکت آن در این صنعت کاهش یافته است، زیرا برخی از قراردادهای موجود را که SLB توانسته است به دست آورد، فسخ کرده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا