کد خبر: 200503169133
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورستولید و بازرگانیروزنامهرییس کمیسیون اقتصاد مجلس:

فاصله بانک مرکزی با بازارهای مالی مانع توسعه است

به گفته رییس کمیسیون اقتصاد مجلس، بانک مرکزی فاصله زیادی با سایر بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه دارد و این فاصله خود مانع از توسعه بازار مالی می‌شود.

به گزارش عصراقتصاد، شمس‌الدین حسینی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت مالی با بیان اینکه امروز مهمترین موضوع تامین مالی است، اظهار کرد: اتفاقا دولت‌هایی که وابستگی بیشتری به مکاتب پولی داشتند عملکرد نامناسب‌تری در کنترل نقدینگی به جا گذاشتند. بانک مرکزی فاصله زیادی با سایر بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه دارد و این فاصله خود مانع از توسعه بازار مالی می‌شود و یکی از سوالاتی که از وزیر آینده اقتصاد خواهم داشت همین موضوع است که چه برنامه‌ای برای توسعه صنعت مالی کشور دارد؟

وی ادامه داد: وزیر آینده نباید به این برنامه کنترل تورم بسنده کند و باید دید تا چه در این زمینه‌ها آگاهی دارد و در این مدت آنچه که باید به این حوزه پرداخته نشده‌است.

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: بازار سرمایه کشورمان در حال حاضر نسبت به بازار ١٠ سال گذشته در بسیاری از شاخص‌ها رشد کرده اما این بازار همچنان از بحث تامین مالی اقتصاد فاصله دارد.

حسینی افزود: هنوز مجلس به صورت کامل شروع به کار نکرده و دولت مستقر نشده و در عین حال برنامه توسعه ابلاغ شده و فصل اول آن درباره رشد اقتصادی و اولین سرفصل آن بهره‌وری و بعد از آن بهبود محیط کسب و کار است، اما آیا با این موضوعات برنامه ما درباره تجهیز منابع و تامین مالی در اقتصاد به اجرا می‌رسد.

وی تاکید کرد: درحالی که رشد اقتصادی در سال ١۴٠٠ حدود یک درصد بود در برنامه هفتم می‌خواهیم این عدد را به ٨ درصد برسانیم و یکی از گره‌ها برای تحقق این هدف تامین مالی است که به شکل سنتی به سیستم بانکی معطوف می‌شودکه منجر افزایش پایه پولی و در نهایت منجر به افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: بنابراین همواره در اقتصاد دچار تضاد هستیم.

حسینی گفت: باید تکلیف اقتصاد ایران را درباره چند کلید واژه روشن کنیم، چگونه رییس جمهور با افرادی که هر کدام آن در یک طیف هستند قرار است کار کند؟ دولت برای تامین مالی حمایت تجاری و اجتماعی داشته باشد.

لزوم حذف فاصله بین نرخ نیما با نرخ آزاد برای حفظ سودآوری

محمد اقبالی کارشناس بازار مالی نیز در نشست تخصصی آکادمی دانایان که در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران برگزار شد، گفت: تحریم ها موجب شده که انتقال تکنولوژی به درستی صورت نگیرد. برای آنکه بتوانیم اثرات ناشی از تحریم را کاهش دهیم می‌بایست قیمت گذاری دستوری اصلاح شود، فاصله نرخ بین ارز آزاد و نیما از بین برود و مدیران نیز به صورت دستوری در بازار سرمایه انتخاب نشوند.

سنگینیان نیز در نشست آکادمی دانایان، گفت: در هیچ کجای وظیفه رئیس سازمان بورس مسئول بالا رفتن یا پایین رفتن شاخص نیست، اما در کشور ما که تمام بخش های کشور جزیره ای شده بازار سرمایه نیازمند شخصی است که بتواند در برابر سیاستگذاری های اشتباه بایستد.

وی افزود: طی سال های گذشته پول هایی که قرار بود بیاید و در بازار مصرف شود، به صورت دستوری به جاهای دیگری تزریق شد. بازار سرمایه محل تامین سرمایه است و اگر به آن توجه شود به راحتی می‌توان شاهد تامین در سایر بخش ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه تصمیمی می‌گیرند که بازار با افت های شدیدی مواجه می‌شود اما کسی باز خواست نمی‌شود و تنها سهامدار است که سرمایه اش از بین می‌رود.

سنگینیان تصریح کرد: دو طرفه کردن معاملات در شرایطی که بازار پر نوسان است جواب نمی‌دهد. ما کارشناسان بازار سرمایه مقابل سهامداران نیستیم.

بهرنگ اسدی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این نشست بیان کرد: آقای عبده تبریزی تمام مشکلات سهامداران بازار سرمایه را یادداشت کردند و ارجاع خواهند داد.

وی افزود: بازار سرمایه بازار سودجویی نیست بلکه بازاری است که می‌تواند موجب رونق اقتصاد شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا