قاچاق سیگار دو برابر شد

  کد خبر: 0605991444

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تولید سیگار در دو ماهه اول امسال ۲۷.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و در پی آن برآورد قاچاق سیگار تقریبا دو برابر شده است

بر اساس این آمار در دو ماهه اول امسال شش میلیارد و ۷۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید هشت میلیارد و ۴۲۰ میلیون نخ در دو ماهه اول سال گذشته ۲۷.۹ درصد کاهش داشته است.

در پی این کاهش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در دو ماه ۱۰ میلیارد و ۸۳۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم تقریبا دو برابر شده، به‌طوری که برآورد قاچاق سیگار با ۹۷.۵۱ درصد افزایش، از دو میلیارد و ۴۱۰ میلیون نخ سیگار در دو ماهه اول سال قبل به چهار میلیارد و ۷۶۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.
در میانه تیر ماه رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این صنعت طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت که این مسئله باعث شده تولید هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی متوقف شود. او همچنین هشدار داده بود که ادامه این وضعیت و عدم تخصیص ارز به مواد اولیه این صنعت تا یک ماه بعد می‌تواند همه واحدهای تولیدی را به تعطیلی بکشاند.
البته در حاشیه آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نیز به این مسئله اشاره شده و تحریم‌ها، عدم تأمین به موقع مواد اولیه و مشکالت تخصیص ارز از جمله دلایل کاهش تولید سیگار عنوان شده که البته شیوع بیماری کوید ۱۹ هم مزید بر علت شده است.
بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ۷۰ درصد صنعت دخانیات از طریق واردات تامین می‌شود که عمده آن مربوط به توتون است. همچنین این صنعت ۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در بخش توزیع، کشاورزی و حمل و نقل دارد و نیاز سالانه آن برای واردات ۳۰۰ میلیون یورو است. از طرف دیگر این صنعت سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد که در صورت محقق نشدن آن این مبلغ به کسری بودجه اضافه می‌شود.
خروج از نسخه موبایل