کد خبر: 15080053154
اقتصادبازارکشاورزی

قیمت زعفران در بازار افزایش داشته است

نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ورود زعفران نو و پیش بینی افت تولید نسبت به سال قبل، قیمت زعفران در بازار افزایش داشته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ورود زعفران نو و پیش بینی افت تولید نسبت به سال قبل، قیمت زعفران در بازار افزایش داشته است‌.

او افزود: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران از ۸ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان و حداکثر از ۱۷ میلیون تومان به ۲۴ میلیون تومان رسیده است.

میری ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان تعاون روستایی مبنی بر خرید تضمینی هر کیلو زعفران نگین با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پیش بینی افت تولید و خرید زعفران از سوی سرمایه گذاران قیمت در بازار افزایش پیدا کرده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته مربوط به سال قبل را ۱۲ میلیون تومان، پوشال را ۱۷ میلیون تومان، سرگل را ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان، نگین را ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان و نگین امسال را ۲۱ تا ۲۴ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت زعفران ثبات ندارد و مرتب در حال تغییر است.

او قیمت هر مثقال زعفران دسته را ۶۵ هزار تومان، زعفران سرگل را ۱۰۰ هزار تومان و سوپر نگین را ۱۱۵ هزار تومان اعلام کرد.

 هر مثقال زعفران  قیمت
 دسته ۶۵ هزار تومان
سرگل ۱۰۰ هزار تومان
سوپر نگین ۱۱۵ هزار تومان

 

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آینده بازار طلای سرخ بیان کرد: تا پایان فصل برداشت نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به شرایط بازار داشت، اما آنچه مسلم است تولید این‌ محصول نسبت به سال قبل ناشی از شرایط خشکسالی کاهش می یابد که این امر بی تاثیر در بازار زعفران نیست.

برداشت زعفران تا پایان آذر ادامه دارد

او با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا پایان آذر ادامه دارد، گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم بارشی، تولید نسبت به سال قبل کاهشی است، اما درصدی را نمی توان اعلام کرد.

میری نسبت به قاچاق زعفران هشدار داد و گفت: با توجه به مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما و مقرون به صرفه نبودن صادرات، قاچاقچیان از این موقعیت سوء استفاده کردند و تا زمانی که صادرکننده به ازای هر کیلو زعفران صادراتی یک میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مابه التفاوت به سامانه نیما پرداخت کند، قاچاق ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه صادرات زعفران در حال انجام است، تصریح کرد: بنابر آمار ۶ ماهه صادرات زعفران نسبت به سال قبل ۷ درصد رشد داشته است، اما طبق سنوات قبل صادرات از ۲۵ مهر به بعد روند صعودی دارد که هم اکنون آماری در دست نداریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا