کد خبر: 17060045456
اقتصادتولید و بازرگانی

لوازم‌التحریر قاچاق به اسم تولید ایران!

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار از کاهش تولید اقلام مختلف لوازم التحریر به ویژه جامدادی و دفتر خط دار خبر داد و از مردم خواست هنگام خرید کالا به علامت استاندارد و کد آن توجه کنند؛ چراکه در سال‌های اخیر عده‌ای از محدودیت واردات سوء استفاده کردند و کالاهای بی کیفیت قاچاق را به کشور وارد و با درج عبارت “ساخت ایران” روی آن‌ها به نام کالای ایرانی در بازار عرضه می‌کنند.

محمود رضا صنعتکار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی تعطیلی مدارس ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف لوازم التحریر، میزان تولید آن کاهش داشته، اما تا حد امکان کارگران را اخراج نکردیم، بلکه فعالیت شرکت‌ها از سه شیفت به یک شیفت رسیده است.

در بخش مداد و خودکار کاهش تولید ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده

به گفته وی کاهش تولید اقوام مختلف متفاوت است. برای مثال در مورد دفتر خط دار و جامدادی که بیشتر در مدرسه استفاده می شود، بیشتر بوده و ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش داشته است اما در بخش مداد و خودکار کاهش تولید ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است. البته با توجه به حضور کودکان در خانه استفاده از دفتر نقاشی و مداد رنگی بیشتر بوده، اما استفاده از پاک کن کاهش چشمگیر داشته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار درباره میزان افزایش قیمت‌ها نیز گفت: تولیدکنندگان افزایش قیمت چندانی اعمال نکرده‌اند و حتی برخی از اقلام خود را به قیمت تمام شده عرضه کردند که کارشان گردش داشته باشد.

این در حالی است که اگر افزایش هزینه تولید مانند افزایش نزدیک به ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد، هزینه حمل و نقل، مواد اولیه (از جمله افزایش بیش از ۶۰ درصدی محصولات پتروشیمی) و همچنین افزایش قیمت بیش از ۶۰ درصدی حامل‌های انرژی که بدون اعلام دولت گران شده، در نظر گرفته شود، انواع نوشت افزار باید حدود ۶۰ درصد گران شود.

البته احتمالا فروشندگان طبق روال هر سال افزایش قیمت خود را اعمال می‌کنند؛ بنابراین اگر افزایش قیمتی صورت گرفته در توزیع اتفاق افتاده، اما در بخش تولید افزایش قیمت خیلی جزئی بوده است.

به نام کالای ایرانی، به کام قاچاقچی

صنعتکار از مردم خواست هنگام خرید کالا به علامت استاندارد و کد آن توجه کنند؛ چراکه در سال‌های اخیر عده‌ای از محدودیت واردات سوء استفاده کردند و کالاهای بی کیفیت قاچاق را به کشور وارد و با درج عبارت “ساخت ایران” روی آن ها به نام کالای ایرانی در بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین دیدگاه منفی نسبت به کالاهای ایرانی در بازار ایجاد می‌کنند.

او با بیان اینکه مردم برای اطمینان از کیفیت کالا می‌توانند از محصولات دارای علامت استاندارد استفاده کنند که حداقل کیفیت را دارد و تولیدکنندگان را نیز به رعایت حداقل کیفیت و دریافت استاندارد تشویق کنند، تصریح کرد: البته استاندارد و بهداشت محصولات مورد استفاده کودکان مثل اسلایم، اسباب بازی، خمیر بازی، بندانگشتی و نظایر آن حتماً اجباری است و باید علاوه بر علامت استاندارد، علامت سیب سلامت با کد مربوطه برای دریافت تاییدیه از طریق ارسال پیامک بر روی کالا درج شده باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا