کد خبر: 14100063879
بازارها و خدمات مالی

متاورس، موج سرمایه گذاری دیجیتال در ۲۰۲۲

دینا شبانی

با تمام شدن سال ۲۰۲۱ و افزایش ۸۸۰ درصدی علاقه مندان به حوزه رمز ارزها فرصت های سرمایه گذاری زیادی برای عموم افراد فراهم شد اما در پایان این سال اصطلاحی به نام متاورس همه توجه ها را به خود جلب کرد. به لطف همه گیری و بیماری کرونا مفهوم مجازی متفاوت شد و با تغییر نام فیسبوک به متا هم این تغییر برای همه ملموس شد.

اصطلاح متاورس موج بعدی تعامل آنلاین و فناوری را  نشان می دهد، چیزی است که کسب و کارها را تغییر می دهد و واقعیت مجازی جدیدی را برای همه ما به وجود می آورد.

 متاورس بیشتر از یک هدست واقعیت مجازی و یک عینک هوشمند است. رابطه ما با اینترنت را از جوامع آنلاین گرفته تا مالکیت محتوای دیجیتال تغییر میدهد. در سال  ۲۰۲۲  این فناوری جور دیگری خواهد شد و این تغییرات با سرعت زیادی همراه خواهد بود. تا همین یک سال پیش هیچ کس حتی اسم متاورس را هم نشنیده بود اما در حال حاضر یکی از بحث های گفتگو در شبکه های مجازی است . در نتیجه چه بخواهیم چه نخواهیم ما هم  باید خودمان را با این تغییرات وفق بدهیم.

بزرگترین هدف ، نرم افزار و سخت افزاری است که به کاربران امکان بازی و کار در فضاهای سه بعدی مجازی بدهد. اپل ، مایکروسافت و گوگل همگی در حال تلاش برای عرضه محصولات جدید در این دنیای جدید هستند. در واقع شرکت های بزرگ فناوری ،گجت هایی که کاربرانشان را به دنیای پیشرفته یا خیالی منتقل می کنند را به زودی راهی بازار خواهند کرد .برای مثال گوگل به شدت بدنبال تیم متخصصی است که بتوانند بر روی دستگاه ar کار بکند.

کلمه متاورس توسط نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ ابداع شد . تعاریف زیادی از  این کلمه وجود دارد، اما یک مفهوم آسان برای درک متاورس این است که گامی به سوی دیجیتالی شدن دنیای واقعی است . ترکیبی از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و ویدئو. در واقع فراهم کردن بستری است که در آن انسان‌ها می‌توانند با یکدیگر تعامل کنند، بازی کنند، کار کنند و تقریباً دیجیتالی زندگی کنند.

دنیای مجازی به کاربران اجازه می دهد تا از طریق آواتارهای دیجیتالی خود با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. از برگزاری کنفرانس گرفته تا سفر به دور دنیای مجازی، کارهای زیادی برای انجام دادن در متاورس وجود دارد.

اصطلاح متاورس برای توصیف تکامل تعامل انسان با اینترنت استفاده می شود. هر چه بیشتر و بیشتر وقت خود را در اینترنت می گذرانیم، شکاف بین دنیای واقعی و هویت آنلاین ما کاهش می یابد. در نهایت، متاورس به عنوان یک دنیای مجازی فراگیر در نظر گرفته شده است که در آن افراد از مالکیت دیجیتال لذت می برند و می توانند تعامل داشته باشند.

همراه با مصرف کنندگان، سرمایه گذارانی هم آمدند که به دنبال فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری و کسب سود بودند. اما چیزی که به نظر می رسد توجه بیشتر سرمایه گذاران را جلب کرده است، املاک و مستغلات است. تعداد معاملات ملکی در متاورس با رکورد معاملات میلیون دلاری هر هفته گزارش شده است.

توسط متاورس، می‌توانید در دنیای دیجیتال املاک بخرید، اجاره کنید، و یا حتی بفروشید و این مالکیت از طریق توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) فروخته می شود.شما نمی توانید به صورت فیزیکی از این املاک بازدید کنید، اما جذابیت این سرمایه گذاری در این است که این دارایی ها توسط بلاک چین پشتیبانی می شوند.

این موضوع توجه کسانی را به خود جلب کرده است که به دنبال استفاده از پول در راه های جدید سرمایه گذاری در املاک هستند. مردم حاضرند برای آنها کریپتو خرج کنند و برخی انتظار رشد سه رقمی در ۱۶ ماه آینده را دارند.

متاورس میتواند یک درآمد منظم مانند دنیای واقعی باشد ،میتوانیم همانطور که در دنیای واقعی کسب و کار انجام می دهیم، از آن کسب درآمد کنیم. مثلا ، می‌توانیم یک خانه مجازی با استفاده از NFT در قطعه زمین خود بسازیم و سپس می‌توان آن را برای درآمد ماهانه به هر مالکی اجاره داد.

چه خانه ای باشد که درآمد ماهانه از طریق اجاره ایجاد  کند، چه یک گالری هنری که آثار هنری را با هزینه ورودی به نمایش می گذارد، و یا فقط فضایی برای هنرمندان مشتاق که بیایند و آثار خود را در متاورس پخش کنند، درآمدزایی بسیار شبیه به دنیای واقعی.

طبق گفته DappRadar، فروش زمین های مجازی در ابتدای دسامبر سال گذشته رونق گرفته و فقط برای چهار پروژه متاورس بیش از ۱۰۵ میلیون دلار به ارمغان آورد . تنها در دسنترالند، یک قطعه زمین به قیمت ۹۰۰۰۰۰ دلار آمریکا فروخته شده، و پلتفرم بازی Sandbox با ۸۶.۵۶ میلیون دلار فروش NFT در رتبه اول قرار گرفته است.

املاک مجازی مفهوم جدیدی نیست. یکی از اولین شرکت هایی که وارد این فضا شد Metaverse Group بود که پلتفرم مجازی Decentraland را اداره می کند.

Decentraland   مبتنی بر بلاک چین است و یک دامنه واقعیت مجازی است که به کاربران و طرفین اجازه می دهد تا در معاملات زمین (خرید یا فروش)، تعامل با یکدیگر، بازی با یکدیگر، میزبانی رویدادها و مهمانی ها در کنار بسیاری از فرصت های بی پایان دیگر شرکت کنند.

توکن‌های آن MANA و  LAND است  و یکی از بزرگترین قلمروهای مجازی در فضای توکن ‌های غیرقابل تعویض nft است. هر قطعه زمین در Decentraland برابر با ۱۶ متر در ۱۶ متر است.

تعداد قطعات زمین ۹۰۰۰۰ قطعه تعیین شده است.هیچ محدودیتی برای خرید، اجاره یا فروش زمین در Decentraland از طریق بازار NFT، بازار رسمی Decentraland یا از طریق OpenSea وجود ندارد.

زمین در The Sandbox کمیاب است و تنها ۱۶۶۴۶۴ بسته در دسترس است. هر واحد ۹۶*۹۶ متر می باشد.برخی دیگر از بخش‌های LAND مانند داشتن یک شخصیت محبوب یا برگزاری رویدادها یا مهمانی‌های منحصربه‌فرد نیز می‌تواند ارزش بیشتری داشته باشد.

یعنی، اگر هر کاربری مالک زمین دیجیتال باشد، می‌تواند میزبان رویدادها باشد، مهمانی‌هایی که می‌توانند انحصاری باشند و می‌توانند با پرداخت هزینه و/یا دریافت هزینه از مردم دعوت به شرکت در آن کنند.نمونه اخیر اسنوپ داگ است – یک خواننده رپ آمریکایی که میزبان یک مهمانی انحصاری در پلتفرم The Sandbox بود.

اسنوپ داگ با استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) قصد داشت عمارت دنیای واقعی خود را در قلمرو دیجیتال بازسازی کند. همه شرکت‌کنندگان برای دسترسی به رویداد و به‌عنوان یک گیت پاس نیاز به NFT داشتند.

در ابتدای سال ۲۰۲۱ توکن ، MANA   زیر یک دلار معامله می‌شد اما در عرض چند هفته به بالاترین سطح تاریخ خود ،ب بالای ۵ دلار رسید. در طول ۵۲ هفته گذشته، قیمت MANA بیش از  ۴۲۵۸ درصد افزایش یافته است .در ماه نوامبر، Tokens.com، یک شرکت سرمایه گذاری کانادایی که بر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تمرکز دارد، املاک و مستغلات مجازی را در پلتفرم Decentraland به قیمت تقریبی ۲.۵ میلیون دلار خریداری کرد.

این فروش یکی از بزرگترین فروش ها در تاریخ فضای متاورس بود. شرکت محبوب سخت افزار بازی GameStop نیز در اوایل این ماه اعلام کرد که پذیرش MANA، SAND و چند ارز دیجیتال دیگر را به عنوان ابزار پرداخت محصولات خود آغاز خواهد کرد.

SAND  نیز از نظر پذیرش عقب نمانده است. قیمت این توکن از ابتدای سال افزایش یافته است و اکنون یکی از ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار است. SAND از ورود فیس بوک به فضای متاورس بسیار سود برده است و قیمت آن از زمان اعلام تا کنون بیش از ۹۰۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین تولیدکننده پوشاک ورزشی آلمانی آدیداس ماه گذشته همکاری خود را با The Sandbox اعلام کرد و  این شرکت به جدیدترین شرکتی تبدیل شد که وارد فضای متاورس شده است.

هر دنیای مجازی توکن منحصر به فرد خود را دارد که به کاربران امکان خرید زمین دیجیتال را می دهد.تصمیم برای انتخاب توکن متاورس برای خرید بستگی به پلتفرمی دارد که انتخاب میکنید.

مرحله ۱

از بازارهای املاک متاورس، مانند Decentraland، Axie Infinity یا Sandbox دیدن کنید و در پلتفرم وارد شوید. پس از وارد شدن به سیستم، کاربر به “Parcels and Estates” می رود و سپس روی “نمایش همه” کلیک می کند.

مرحله ۲

قطعات مختلف زمین موجود را مرور کنید و قیمت آنها را مقایسه کنید. می توانید محله خود را ببینند و همچنین می توانید نزدیک به سایر مناطق معروف و جالب را بسنجند.

مرحله ۳

پس از انتخاب قطعه دیجیتالی زمینی که می خواهید بخرید، برای مطالعه بیشتر در مورد آن، روی همان کلیک کنید.، مهم است که به یاد داشته باشید که یک پلتفرم دارایی متاورس خاص فقط به شما امکان می‌دهد از پلتفرم آن‌ها با استفاده از ارز رمزنگاری تایید شده خرید کنید. به عنوان مثال، Decentraland تنها به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از MANA، یک ارز رمزپایه ایجاد شده توسط خود Decentraland، املاک را خریداری و بفروشند.

مرحله ۴

گام بعدی این است که کیف پول دیجیتال خود را به حساب پلتفرم ملک خود پیوند دهید.  Metamask محبوب ترین کیف پول دیجیتال موجود در بازار امروز است. تقریباً با هر پلتفرم دارایی در متاورس سازگار است.

مرحله ۵

مهم است که کیف پول دیجیتال خود را با ارز دیجیتالی که با پلتفرم دارایی دیجیتال انتخاب شده شما سازگار است تامین کنید. شما به راحتی می توانید از طریق بسیاری از صرافی ها خرید کنید و رمزارزها را با خیال راحت در کیف پول دیجیتال خود ذخیره کنید. پس از اتمام انتخاب زمین و تامین مالی کیف پول دیجیتال لینک شده خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه “خرید” را فشار دهید.

مرحله ۶

پس از تکمیل تراکنش، قطعه زمین دیجیتال خریداری شده توسط شما به شکل NFT در کیف پول دیجیتالی مرتبط شما ذخیره می شود. می توانید زمین خریداری شده خود را در تب “NFTs” در کیف پول دیجیتال خود مشاهده کنید.

برخلاف سرمایه‌گذاری در بازار املاک در دنیای واقعی، جایی که زمین فیزیکی به دست‌آمده شما واقعاً وجود دارد، اگر پلتفرمی که زمین را از آن خریده‌اید از کار بیفتد و آفلاین شود، زمین دیجیتال در متاورس وجود ندارد. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید نوسانات بالای مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده است که برای انجام معاملات در بازار املاک در متاورس استفاده می شود. از آنجایی که ارزش گذاری ارز دیجیتال پایدار نیست، ارزش اموالی که شما در متاورس دارید نیز به همان نسبت در نوسان است.

همچنین، سرمایه گذاری در املاک دیجیتال یک طبقه دارایی نسبتاً جدید است، از این رو، جنبه های زیادی در آن وجود دارد که هنوز کشف نشده است. سرمایه گذاری در بازار املاک دیجیتال در متاورس ماهیت بسیار سوداگرانه دارد و توصیه می شود قبل از انجام هر گونه سرمایه گذاری در مورد جوانب مثبت و منفی آن به خوبی تحقیق کنید.

با این حال متاورس در روزهای اولیه خود است و بسیاری معتقدند که سال ۲۰۲۲ پتانسیل بالاتری برای پروژه‌ها در این زمینه دارد. رید هافمن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران لینکدین اخیراً به CNBC گفته است که سرمایه گذاری و توسعه گسترده ای در فضای متاورس در سال های آینده انجام خواهد شد. به گفته هافمن، فضای متاورس مدتی است که وجود داشته است و بیان می کند که اینترنت نسخه اولیه متاورس است.

انتظار می رود پذیرش پروژه های متاورس در سال آینده رشد بیشتری داشته باشد. به گفته تحلیلگران بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی، اگر متاورس بتواند میزبان نسل بعدی رسانه های اجتماعی، استریمینگ و پلتفرم های بازی باشد، می تواند به بازاری ۸ تریلیون دلاری تبدیل شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا