کد خبر: 18119914911
اخبار شرکت ها

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک: جریمه بدهکاران صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بخشیده می‌شود

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از چهار خدمت ویژه این صندوق برای صنعتگران به مناسبت فرا رسیدن ایام گرامی‌داشت انقلاب شکوهمند اسلامی خبر داد که در صورت پرداخت اصل بدهی تا پایان امسال، جریمه بدهکاران بخشیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدحسین مقیسه» امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: تداوم تحریم‌های ظالمانه، پاندمی کرونا و همچنین برخی مشکلات اقتصادی داخلی نظیر افزایش نرخ تورم و نرخ ارز، دشواری‌هایی را در یک سال گذشته برای صاحبان کسب‌وکارها رقم زده و اگر بتوان در این شرایط سخت گام‌هایی برای حمایت از آنان برداشت، ماندگار می‌شود.

وی بیان‌داشت: در این راستا چهار اقدام ویژه برای مشتریان این صندوق و صنعتگران و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده که در مورد نخست، اگر بدهکاران صندوق بتوانند اصل بدهی خود را تا پایان سال پرداخت کنند، جریمه آنان بخشیده شده و نرخ محاسبه بدهی همان ۱۴ درصد سالیانه خواهد بود.

مقیسه ادامه‌داد: این نرخ، چهار درصد کمتر از نرخ مورد عمل بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار است و به صورت روزشمار و فقط به اصل تسهیلات تعلق می‌گیرد.

وی در تشریح چگونگی ایجاد بدهی، اظهار داشت: صندوق بر اساس قوانین بالادستی و اساس‌نامه خود، با صدور ضمانت‌نامه با نرخ میانگین ۱.۵ درصد به تامین کسری وثیقه صنعتگران صنایع کوچک کمک می‌کند تا بتوانند تسهیلات بگیرند.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: وقتی واحد تسهیلات گیرنده به هر دلیل نتواند در سر رسید به تعهدات خود به نظام بانکی عمل کند، بانک مبلغ ضمانت‌نامه را از صندوق دریافت می‌کند و اینجاست که بدهی صنعتگران به صندوق ایجاد می‌شود و باید همراه با جریمه به پرداخت آن اقدام کنند.

وی تاکیدکرد: اکنون به مناسبت فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر، هیات مدیره صندوق طی مصوبه‌ای، از دریافت جریمه از بدهکاران صرف‌نظر کرده و اگر کسی تا پایان سال بدهی خود را تسویه کند، با همان نرخ ۱۴ درصد دریافت خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک یادآور شد: اکنون میزان بدهی صنعتگران به صندوق به بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده که بخش عمده آن مربوط به چند سال گذشته است.

سایر اقدامات ویژه صندوق در دهه فجر

وی بیان‌داشت: صدور انواع ضمانت‌نامه پیمانکاری بدون ودیعه اول، با حداقل وثیقه و ۵۰ درصد تخفیف در نرخ‌های کارمزد برای صنایع کوچک، دیگر اقدامی است که از سوی صندوق در این ایام در دستور کار قرار گرفته است.

مقیسه افزود: این در حالی است که در شرایط عادی، تامین ضمانت‌نامه از سوی شرکت‌ها با مراجعه به بانک، پرداخت مبلغی بین پنج تا ۲۰ درصد سپرده به عنوان ودیعه و دادن وثیقه به بانک انجام می شود و در نهایت مشتری باید کارمزدی هم بابت صدور ضمانت‌نامه‌ها بپردازد.

این مسوول همچنین از فراهم کردن امتیازات ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صادرات‌محور خبر داد که می‌توانند با مراجعه به صندوق از انواع خدمات آن از جمله صدور ضمانت‌نامه‌های اعتباری و ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری با شرایط آسان استفاده کنند.

وی گفت: در این راستا، تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق و زیرمجموعه‌های معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد و همچنین تفاهم‌نامه موجود با بانک توسعه صادرات به‌روز رسانی شده است.

وی در تشریح خدمت چهارم نیز خاطرنشان‌کرد: با اصلاح برخی قوانین و مقررات صندوق، اکنون صندوق‌های پژوهش- فناوری و همچنین سایر صندوق‌های وابسته به دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و همه صندوق‌هایی که به واسطه قانون برای کمک و حمایت از فعالیت‌های تولید، صنعتی و غیره شکل گرفته نیز می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند

به گزارش ایرنا، این صندوق در حوزه صدور و تمدید ضمانت‌نامه در ارتباط با دو راهبرد «جهش تولید» و اتمام طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، از ابتدای سال ۹۶ تا پایان تیرماه امسال در مجموع ۸۳۹ فقره ضمانتنامه تمدید یا صادر کرده است.

مجموع مبلغ ضمانت‌نامه‌های صادره و تمدیدی از ابتدای سال ۹۶ تا پایان تیرماه گذشته ۶ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال بوده است.

طرح‌های دانش‌بنیان دارای مجوز، واحدهای صادراتی دارای سوابق صادراتی در سه سال گذشته، طرح های ایجادی با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد، تامین سرمایه در گردش برای افزایش ظرفیت تولید واحدها، طرح های توسعه که با ظرفیت کامل در حال حاضر فعالیت می‌کنند و طرح های اشتغال‌زا (طرح‌هایی که نسبت سرمایه‌گذاری به اشتغال پایین داشته باشند)، اولویت‌های صدور ضمانت‌نامه محسوب می‌شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا