کد خبر: 27020027293
دسته‌بندی نشده

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس: حل مشکلات صنایع به چند صنعت محدود نمی‌شود

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، ایجاد میز صنایع را گامی مهم برای رفع مسایل و مشکلات پیش روی صنایع بورسی دانست.

اولین میز صنعت به صورت کنفرانس ویدیویی و با حضور مدیران شرکت‌های فعال در صنعت پالایشگاهی از جمله شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس و انجمن پالایشگاه نفت برگزار شد.

محسن انصاری مهیاری در این باره به پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: بازارسرمایه دارای صنایع مختلفی است که هر یک از این صنایع در راستای تامین مواد اولیه، تولید و یا فروش محصولات خود همواره با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند؛ بنابراین برای رفع مشکلات و چالش های پیش روی صنایع فعال در بازارسرمایه، «میز صنعت» در سازمان بورس راه‌اندازی شد.

او اضافه کرد: نخستین میز صنعت سازمان بورس یکشنبه شب با حضور مدیران شرکت‌های پالایشگاهی در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد. موضوع گزارشگری شفاف و همچنین پروژه‌های صنعت پالایشی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود. در این نشست دغدغه‌های شرکت‌های پالایشی مطرح شد و قطعا سازمان بورس با هدف پشتیبانی از تولید و صیانت از حقوق سهامداران از هیچ اقدامی برای رفع مشکلات صنعت پالایشگاهی دریغ نمی‌کند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه عزم سازمان بورس برای حل مشکلات صنایع جدی است، تصریح کرد: برگزاری این جلسات ادامه دارد و محدود به یک یا چند صنعت نیست و میز همه صنایع تشکیل می‌شود تا از این طریق ضمن طرح و بررسی مسایل و چالش‌های همه صنایع بورسی با همکاری سازمان بورس راهکارهای عملیاتی برای بهبود فرآیندها تدوین شود.

ورشوساز، عضو هیات مدیره «شتران» نیز تشکیل میز صنعت در سازمان بورس را صدای رسای بخش مولد اقتصاد خواند و گفت: این تلاش سازمان بورس برای مدیریت ریسک های جانبی بازار سرمایه ستودنی و بی‌سابقه است.

فریدون ورشوساز افزود: این نشست‌ها و بررسی مشکلات به نوبه خود می‌تواند باعث هم‌افزایی شود.

به گفته او، اینکه صنعت پالایشی در کنار دیگر صنایع می‌توانند مشکلات‌شان را بازگو کند، روزنه امیدی برای برطرف شدن موانع است.

ورشوساز ادامه داد: سازمان بورس حلقه اتصال مدیران صنایع بورسی به وزارت اقتصاد، دولت، وزارت نفت، مجلس و دیگر نهادهای نظارتی شد و امیدواریم با تداوم این رویکرد شاهد حل مشکلات بخش مولد اقتصاد باشیم و این تلاش سازمان بورس برای مدیریت ریسک‌های جانبی بازار سرمایه ستودنی و بی‌سابقه است.

صنعت پالایشگاهی تامین سرمایه تاسیس می‌کند

رئیس سازمان بورس در میز صنعت که یکشنبه شب به صورت مجازی برگزار شد از اعطای مجوز تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه صنعت پالایشگاهی خبر داد و گفت: انتظار می‌رود که این تامین سرمایه‌ها حدود ۳۰میلیارد دلار سرمایه برای پیشبرد اهداف صنعت پالایشگاهی تامین کنند. البته این رقم، مقداری ارزی و مقداری ریالی است.

محمدعلی دهقان دهنوی ادامه داد: برای تامین این میزان سرمایه می‌توان از انواع روش‌ها و ابزارهای موجود در بازارسرمایه بهره برد. افزایش سرمایه شرکت‌ها، انتشار اوراق، تشکیل صندوق پروژه‌های اختصاصی برخی از این موارد هستند. بنابراین باید از هم اکنون برای آینده این صنعت برنامه مشخصی داشت. سازمان بورس هم کمک می‌کند تا با کمک همه ابزارها، تامین مالی لازم در این صنعت انجام شود.

دهقان دهنوی درباره اهمیت ویژه صنعت پالایش بیان کرد: حدود ۳۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشگاهی لازم است تا کارایی این حوزه بیشتر و در آن نوسازی ایجاد شود و بازارسرمایه برای تامین این میزان سرمایه‌گذاری و تامین مالی، مناسب‌ترین محل است.

او بخش مهمی از بازارسرمایه را مربوط به صنعت پالایشگاهی و شرکت‌های این حوزه عنوان کرد و افزود: باید برای تامین مالی پروژه‌های این صنعت و افزایش سرمایه‌گذاری در آن از فرصت‌های بازارسرمایه استفاده کنیم. بر این باوریم که می‌توانیم قدرت بازار سرمایه را در کنار قدرت و توان صنایع قرار دهیم و با این رویکرد، فعالیت ها به نحو بهتری پیش می‌روند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بررسی مسایل و مشکلات مطرح‌شده از سوی شرکت‌های فعال حوزه پتروشیمی و پالایشی، اضافه کرد: در نظر داشته باشید که منافع ۵۷میلیون نفر سهامدار در شرکت‌های مختلف بازارسرمایه و مسایل مربوط به این بازار ظهور و بروز پیدا می‌کند. از طرفی بخش بزرگی از سهامداران سهام عدالت که حدود ۵۰میلیون نفر می شوند مالک سهام شرکت‌های پالایشگاهی بزرگ هستند.

منافع سهامداران خرد در اولویت مقررات‌گذاری باشد

دهنوی اضافه کرد: بنابراین سیاست‌گذاری‌ها و مقررات‌گذاری‌ها بر ارزش دارایی‌های مردم تاثیرگذار است و قانون‌گذار نباید بدون توجه به منافع سهامداران خرد تصمیم‌گیری کند؛ البته در حال حاضر این توجه و ملاحظه به وجود آمده است.

او سازمان بورس را حامی منافع سهامداران به خصوص سهامداران خرد دانست و اضافه کرد: در سمت دیگر میز صنایع، مدیران شرکت‌ها هستند که از مسایل و مشکلات مربوط به صنعت اطلاع دارند؛ همچنین انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌هایی که در هر صنعتی قرار دارند، نقش مهمی در هم‌افزایی مسایل صنایع مختلف ایفا می‌کنند. با حضور مدیران و نمایندگان اصناف در میز صنعت سازمان بورس، همه توان فکری و اجرایی در کنار هم جمع و راهکارهای عملی و اجرایی برای رفع مشکلات تدوین می‌شود.

رئیس سازمان بورس یکی از اولویت‌های سازمان بورس را مبارزه با محدودیت‌ها دانست و گفت: بسیاری از محدودیت‌های موجود مانند ثبت سفارش و تعهد ارزی باید کنار رود. به محض رفع مسایل تحریمی باید این محدودیت‌ها به‌سرعت برداشته شود، زیرا این موضوع اثر زیادی بر سودآوری شرکت‌ها دارد.

دهنوی خطاب به مدیران شرکت‌های پالایشی افزود: در خصوص طرح‌ها و برنامه‌ها به خصوص برنامه‌های توسعه‌ای خود به طور صادقانه و با سرعت اطلاع‌رسانی کنید تا سهامداران در جریان وقایع قرار بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا