کد خبر: 29080056339
اخبار شرکت ها

موسس پویش ملی صادرات: «تجربه تلخ را تجربه نکنیم» ابتدایی‌ترین ماموریت این عزم ملی است

ترسیم مسیر موفقیت کارآفرینی به روش صادرات در ۱۰ گام از‌آغاز تا جهانی شدن در پویش ملی صادرات

«اعتقاد راسخ داریم که همه باید دست به دست هم داده و کارآفرینی به روش صادرات را با ٢ هدف ارزآوری و ممانعت از خروج ارز، در جامعه جوان کشور، جاری و ساری نماییم تا تجربه تلخ را تجربه نکنیم و تجربه شیرین را‌ شیرین‎تر و در حداقل زمان تجربه کنیم»، اینها هویت، ماهیت و فلسفه پویش ملی صادرات است.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

پویش ملی صادرات به تولید و نشر آموزه هایی می‎پردازد که تماما بر پایه علوم نوین و بر اساس تجربیات تلخ و شیرین صادرکنندگانی حرفه‎ای در فضای تحریم استوار است که دست تنها و بدون داشتن هیچ‌گونه پشتوانه‎ای جز خدا و دعای خیر خانواده‎های تحت پوشش مجموعه‎هایشان، از نزدیک به کسب این تجربیات عمدتاً تلخ تن داده و خسارت‎های سنگین و گزافی، پرداخت کرده‎اند و امروز علاقمند هستند تا این تجربیات تلخ و شیرین را صادقانه در اختیار خانواده صادرکنندگان جوان ایران قرار دهند، تا شاید، همراهان، از تکرار تجربیات پر هزینه حذر کنند و این فرهنگ به نسل‎های بعدی نیز منتقل شود.

به همین بهانه به سراغ محمدامین حاج کاظمیان موسس پویش ملی صادرات رفتیم و با وی به گفت‎وگو نشستیم که در ادامه می‎خوانید:

  ایده پویش ملی صادرات از کجا نشأت می‎ گیرد؟

من با افتخار، چهارمین نسل از یک خانواده صادرکننده هستم و ضمن احترام به تمام زحمات، دغدغه‎ها و رهنمودهای پدر بزرگوارم، لازم می‎دانم به صراحت به این مطلب اشاره کنم که آنچه نسل جوان از آن رنج می‌برد، عدم وجود مرجعی بود که  بتواند پاسخگوی سوالات بی شمار عزیزان علاقمند به حوزه صادرات باشد و هر روز شاهد تکرار تجربیات تلخی بودیم که قطعا باید آموزش داده می ‎شد و در این راستا، پویش ملی صادرات به عنوان مرجعی حمایتی، فراتر از دروس دانشگاهی و تجربیات سنتی، فعالیت خود را برای تربیت جوانان، ترویج دانش نوین بازرگانی خارجی و تسهیل مسیر صادرات، آغاز کرد تا جوانانمان با بایدها و نبایدهای امروز دنیای کسب و کار آشنا شده و به موازات ، تسهیل‎گر سفر پرهیجان صادرات این عزیزان باشد تا تجربیات تلخ رقم نخورد.

پویش ملی صادرات طلوع کرد تا هم مأمن و مأوایی باشد برای جوانان علاقه‎مند به حوزه صادرات و هم پیشکسوتان را ترغیب کند که سکوی پرشی برای جوانترها باشند تا فراتر از منافع فردی، تجربیات تلخ و شیرین خود را سخاوتمندانه به اشتراک بگذارند و برای تربیت نسل جوان، از جان و دل و مال خود مایه بگذارند.

«تجربه تلخ را تجربه نکنیم» ابتدایی ترین ماموریت این عزم ملی است، ماموریتی که در این پنج سال فعالیت پویش ملی صادرات توانسته است مانع میلیون‎ها دلار خسارت برای صادرکنندگان جوان شود.

  آیا پویش ملی صادرات می‎تواند دایره محدود تجارت خارجی را وسیع کند؟ چگونه؟

تخصــص محمدامــین حـــاج کاظمیان، عبـــــور از چارچوب‎ها و محدودیت‎هاست.

همواره بر این حقیقت اعتقاد داشتم که برای توسعه تجارت خارجی کشور به افرادی نیاز داریم که دل شیر داشته باشند. ما در پویش ملی صادرات، فراتر از آموزش‎های تخصصی صادرات منصفانه، تربیت نسل جوان و تسهیل مسیر صادرات را تماما رایگان در دستور کار خود قرار دادیم و هر روز جوانان بسیاری هستند که با امید به ارزآوری به این پویش ملی می‎پیوندند و تلاش داریم در این فضای تحریم و ناامیدی، امید به موفقیت را در وجود این عزیزان زنده نگه داریم که باور دارم می‎توانیم، «باهم» می‎توانیم.

  آیا از زمان راه ‎اندازی این پویش، دستاورد مشخصی داشته ‎اید؟

اولین دستاورد پویش ملی صادرات این بود که خودم اجبارا بیشتر آموختم و خود را به دانش روز مسلح ساختم تا بتوانم پاسخگوی سوالات بیشمار عزیزانی باشم که در طی شبانه روز با اورژانس صادرات دبیرخانه پویش ملی صادرات تماس می‎گیرند و مصرانه پاسخی متین برای سوالات بیشمار خود طلب می‎ کنند.

دومین دستاورد این عزم ملی این بود که برای اولین بار در جهان، مسیر موفقیت کارآفرینی به روش صادرات در ۱۰ گام از آغاز تا جهانی شدن ترسیم شد که به شیوایی مطالب تقدیم عزیزانم شده و تماما با عنوان دانشنامه صادرات ثبت و ضبط شده است.

بر خود می بالم که بیش از هزار نفر از جوانان ایرانی اولین تجربه شیرین صادراتی شان را با پویش ملی صادرات رقم زده‎اند و همواره در تلاش بودم که در دسترس این عزیزان باشم تا این مسیر سخت برای عزیزانم هموار شود.

سومین دستاورد پویش ملی صادرات، با توجه به محدودیت رسانه‎ای که ما داشتیم، ورود به مسابقه بزرگ کارآفرینی میدان بود. اینکه کارآفرینان جوان ما، عزیزانی که ایده‎هایشان را به تازگی تجاری‎سازی کرده‎اند و در مسیر بلوغ سازمانی هستند، توانستند در بستر مسابقه بزرگ کارآفرینی میدان با آموزه‎های پویش ملی صادرات آشنا شوند و به میدان حضوری فراتر از بازار‌های داخلی بیاندیشند، میدانی به وسعت پنج قاره.

  آیا در مسیر حرکت خود با مخالفت‎ ها یا کارشکنی مواجه شده ‎اید؟

افراد اثرگذار اگر به ماموریت‎شان اعتقاد داشته باشند، فقط به نیمه پر همه ظرفیت‎های پیرامون‎شان می‎اندیشند و محکم و استوار برای رسیدن به اهداف بلند خود با وجود همه سنگ‎اندازی‎ها گام بر می‎دارند.

همواره مخالفت و کارشکنی وجود دارد ولی برای من که می‎خواهم برای جامعه پیرامونم اثرگذار باشم، هیچ یک از مشکلات نمی‎تواند سد راه من
باشد.

 نهادهایی مانند اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت با شما همراهی لازم را داشته‎اند؟

ترجیحا بهتر است این سوال را از خودشان بپرسید، ولی ای کاش زمانی فرا برسد که اتاق‎های بازرگانی ما و سازمان توسعه تجارت با وجود اعتبارات و سرمایه‎های هنگفتی که در اختیار دارند، بیش از پیش به وظایف اصلی خود توجه داشته باشند.

  انتظار شما از دولت سیزدهم چیست؟

ضمن احترام به همه بزرگواران حاضر در دولت سیزدهم، متاسفانه باید به صراحت عنوان کنم که هیچ یک از این عزیزان، تخصص، نگاه جامع و رویکرد علمی و تجربی بر بازرگانی خارجی این کشور در شرایط تحریم‎های غیرمنصفانه ندارند.

در همین راستا مواردی را خطاب به رئیس جمهوری محترم، جناب آقای رئیسی مطرح می‎نمایم و امیدوارم به سمع و نظر ایشان برسد:

– اگر ارزآوری در اولویت نظام است، اخذ مشورت از صادرکنندگان حرفه‎ای باید پیش نیاز تصمیمات کلان بازرگانی و ارزی باشد.

– اگر اشتغال‎زایی و بهبود شرایط اقتصادی در اولویت است، انتظار من از دولت ایجاد شرایطی است که کسب و کارها جرات مطالبه‎گری داشته باشند.

– قیمت دستوری ارز و تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد با قیمت دستوری سامانه نیما، یک خیانت آشکار به نظام ارزی این کشور است و تنها راه درمان آن، اعتقاد و اعتماد بانک مرکزی به صادرکنندگان خوشنام و استقلال بانک مرکزی از دولت محترم است.

– ایجاد ستاد بحران صادرات و اورژانس صادرات یک نیاز ملی است تا چالش‎ها طی مدت حداکثر یک هفته بدون هیچگونه بروکراسی اداری برطرف و مرتفع شود.

– پویش ملی صادرات باید در بدنه نظام آموزشی کشور قرار بگیرد.

– دولت بایــد روی تامــین اجتمــاعی رایــگـــان و زیرساخت‎های حمل و نقل در بحث کارآفرینی تمرکز کند.

– اگر اعتقاد به تامین معاش، معاشی در شأن مردم ایران زمین داریم و امنیت اقتصادی مردم برای ما مهم است چاره‎ای نداریم جز اینکه به صادرات منصفانه و پایدار بها دهیم. در حقیقت ما به وزارتخانه‎ای با عنوان وزارت صادرات نیاز مبرم داریم.

– تقاضا دارم در سال‎های پیش رو تنها هدف شما، اوج رفاه اجتماعی و امنیت اقتصادی مردم ایران زمین باشد و قدر لحظه لحظه فرصت‎ها را بدانید، که شأن، منزلت و حق مردم شریف ایران بیش از اینهاست.

نقـد به عمـلـکرد دولــــت‎هــای گــذشتــه بسیار دارم، اما امروز را نقطه عطفی می‎دانم برای اقتصاد کشورم و همچنان برای مملکت‎مان محکم و استوار
ایستاده ‎ام.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا