کد خبر: 09080052060
اقتصادکشاورزی

نسبتی بین نامرغوبی نان و گندم وجود ندارد

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد گندمی که در کشور تولید می‌شود درجه یک و دارای ۱۲ درصد پروتئین است از این‌رو نامرغوبی نان ریشه در عوامل دیگری دارد.

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به دلایل کاهش تولید گندم، گفت: ۲ عامل خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید در فصل کاشت، تولید گندم در سال جاری را تحت تاثیر قرار داد. قیمت نهاده‌های تولید توان کشاورزان را برای خرید این محصول کاهش داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی در کیفیت محصول گندم تاثیری گذاشت؟ بیان کرد: خوشبختانه خشکسالی تاثیری در درجه کیفی گندم نگذاشت. ۷۰ درصد گندمی که در کشور تولید می‌شود درجه یک و پروتئین آن بالای ۱۲ درصد است همچنین گلوتن قابل توجهی دارد. ۳۰ درصد آن گندم درجه ۲ و ۳ است. این نکته را در نظر داشته باشید که گندم درجه ۳ نیز برای پخت نان‌های تخت مرغوب است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه کیفیت نان درکشور ارتباطی به مرغوبت گندم ندارد، گفت: برای پخت نان صرفا استفاده از آرد مرغوب شرط نیست به بیان دیگر در کیفیت نان آرد چندان تعیین کننده نیست. نگهداری گندم در سیلوها، فرآوری گندم در کارخانه‌های آرد، نگهداری آرد در خبازی‌ها، و چگونگی طبخ نان جزو عوامل موثر در پخت نان هستند.

وی با اشاره به تلاش دولت برای ثبات قیمت نان در سال‌های اخیر، افزود: ثبات قیمت نان نارضایتی نانوایان را به‌همراه آورد به‌همین دلیل بسیاری از آنها وزن چانه‌ و کیفیت آن را کاهش دادند برای نانوا اهمیتی ندارد که چه نوع نانی به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

ایمانی تصریح کرد: دولت یارانه را مستقیم به نانوایان می‌دهد تا نان با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کنندگان برسد از این‌رو برای نانوایان اهمیتی ندارد که کیفیت نان چگونه است. اگر یارانه آرد به نانوایان متوقف شود و مستقیم به مصرف کننده اعطا شود در این حالت نانوایان متقاعد خواهند شد که نان مرغوب‌تری تولید کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: درحال حاضر دولت آرد را کیلویی هزار تومان به نانوایان می‌فروشد. نانوا می‌تواند آرد را کیلویی ۶ هزار تومان در بازار آزاد بفروشد چرا به خود سختی طبخ نان را بدهد.

دبیر خانه کشاورز گلستان، بیان کرد: هم اکنون برداشت گندم پایان یافته است اما مراکز خرید همچنان دایر هستند زیرا برخی از کشاورزان بیش از مازاد نیاز گندم نگهداری کردند و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده آن را به شرکت بازرگانی دولتی تحویل بدهند.

وی با اشاره به آغاز فصل کشت در مناطق سردسیر کشور، افزود: در مناطق سردسیری با پایان فصل برداشت، کشت جدید آغاز می‌شود نزدیک به ۱.۵میلیون هکتار اراضی ما در مناطق سرد زیرکشت رفته و هم اکنون گندم آن سبز شده است. در روزهای آینده کشت مناطق معتدل و گرم آغاز خواهد شد و امیدواریم در سال جاری کشت گندم در ۶ میلیون هکتار را (برنامه وزارت جهاد کشاورزی) محقق کنیم.

ایمانی بابیان اینکه شورای قیمت‌گذاری مسئول نرخ‌گذاری گندم است، تصریح کرد: اعضای این شورا متشکل از بخش دولتی و خصوصی هستند. قیمت مصوب این شورا کارشناسی علمی و منطبق باهزینه تولید است.

  این فعال اقتصادی در پایان بابیان اینکه شورای قیمت‌گذاری نگرانی درباره محاسبه قیمت را از بین برد، خاطر نشان کرد: سال گذشته قیمت گندم ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. این در حالیست که امسال نرخ گندم ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا