کد خبر: 28020183014
روزنامهشرکت ها

نقش روابط عمومی در افزایش کارایی سازمان

مصطفی اکملی، مدیر روابط عمومی کنسروسازی یاران

یکی از مباحث اولیه درباره روابط عمومی، بحث درباره ضرورت حضور قدرتمند روابط عمومی در تشکیلات سازمان است. اینکه سازمان چه نقشی را به روابط عمومی واگذار می کند و اصول ایفای چه نقش‌هایی از سوی روابط عمومی در سازمان است. یکی از کارکردهای مهم یک روابط عمومی حرفه‌ای در عصر کنونی و توانمندی آن در ایجاد تغییر و تحول توسعه‌ای سازمان به سمت پایداری، تعالی و پیشرفت است. روابط عمومی باید بسترساز تغییر و اصلاح روش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان در راستای رضایت حداکثری مخاطبان خود باشد، به عبارتی دیگر روابط عمومی هنگامی موفق است که بتواند به عنوان عامل تغییردهنده مثبت سازمانی عمل کند و با اتخاذ شیوه‌های نوین ارتباطی و تعاملی همزمان بین مخاطبان و مدیران سازمان، موجبات تغییرات رویه توسعه‌ای و پایداری سازمانی را فراهم آورد.

مسئولیت اجتماعی و برندسازی

مسئولیت اجتماعی برند  یا CSR  در دنیای مدیریت، تاکید دارد که سازمان‌ها و شرکت‌ها و برندها  تنها در برابر سهامدارانشان مسئول نیستند بلکه در مقابل جامعه و محیط زیست اطراف خود نیز باید مسئول و پاسخگو باشند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه نظیر ایران، مقوله احترام به حقوق مصرف‌کننده تنها به تخفیف فصلی و سالانه کالا و خدمات و کیفیت آن محدود نمی‌شود.

در واقع مسئولیت اجتماعی یک برند تلاش دارد تا این موضوع مهم و بنیادین را در قرن بیست‌ویکم رواج دهد که تنها خریداران نهایی کالا و خدمات نیستند که از خرید آن‌ها سود و یا ضرر می‌کنند، بلکه دامنه این موضوع به بحث درباره محیط زیست و جامعه نیز تعمیم می‌یابد.

روابط عمومی و رضایت سازمانی

به نظر بسیاری از صاحب‌نظران، فراگرد تفهیم و تفاهم و تسهیم معنی است که به ۳ دسته ارتباط با خود، ارتباط با دیگران و ارتباط عمومی و جمعی تقسیم می‌شود.

رضایت شغلی و سازمانی  به مفهوم کسب لذت روحی ناشی از ارضای نیازها، تمایلات و امیدهای فرد از کار خود است. رضایت شغلی، طرز نگرش فرد به کار خویش نیز تعریف شده است. در هر حال رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چندبعدی است و با عوامل روانی، جسمامی و اجتماعی در ارتباط است. مهم‌ترین عوامل مؤثر در رضایت شغلی و سازمانی  عبارتند از:

۱ . عوامل سازمانی

۲ . عوامل محیطی

۳ . ماهیت کار

۴ . عوامل فردی

روابط عمومی و استفاده از فن‌آوری‌های روز

پیشرفت سریع تکنولوژی و به وجود آمدن فناوری‌های نوین، نفوذ کامپیوتر و اینترنت در میان زندگی خصوصی مردم و استفاده همه‌گیر از این تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها باعث شده است که مخاطبان، نیازها و سلیقه‌های آن‌ها در صدر برنامه‌ریزی‌های شرکت‌ها و فعالان در اقتصاد قرار گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا