کد خبر: 30090061831
حقوقی و قضاییفناوری اطلاعات و ارتباطات

نقش موثر ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در پیشگیری از جرم

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و نظارت بر عملکرد آنها با هدف پیشگیری از وقوع جرائم و سوءاستفاده‌های احتمالی، امری انکارناپذیر است.

صمد سلامی درباره ضرورت نظارت بر فضای کسب‌وکار مجازی گفت: رشد فزآینده کسب و کارهای متعدد در فضای مجازی و استقبال گسترده مردم از این ظرفیت به خصوص در شرایطی که به واسطه شیوع کرونا درجامعه ایجاد شده است، فرصت مناسبی را برای توسعه انواع کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها فراهم کرده است، ازاین رو برای سالم‌سازی این فضا، ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و نظارت بر عملکرد آنها با هدف پیشگیری از وقوع جرائم و سوءاستفاده‌های احتمالی امری انکارناپذیر است. همچنین ایجاد فضای رقابتی سالم و اعتمادسازی در بین مردم برای استقبال هرچه بیشتر از ظرفیت‌های فضای مجازی و فرصت‌هایی که به وجود آورده است بدون ساماندهی و نظارت امکان‌پذیر نیست.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: اکنون براساس ضوابط و مقررات جاری کشور، ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی برعهده مرکز توسعه تجارت الکترونیک است که این مرکز از طریق اعطای نماد اعتماد الکترونیک این وظیفه را انجام می‌دهد و تاکنون به بیش از ۱۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک اعطا کرده است.

وی درباره کارکرد «اینماد» توضیح داد: یکی از کارکردهای مهم اینماد، پیشگیری از تخلفات و جرائم احتمالی مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی است که علاوه بر کارکرد پیشگیرانه، در حمایت از کسب و کارهای اینترنتی قانونمند و احقاق حقوق مصرف‌کننده موثر بوده است. البته تسهیل فرآیندهای اعطای نماد الکترونیک با نگاه جذب و ساماندهی حداکثری کسب و کارها همواره به مرکز توسعه تجارت الکترونیک تاکید شده است.

همچنین توجه به این نکته که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی نوپا و استارتاپ‌ها توقع سهولت صدور مجوز در کمترین زمان و  هزینه را دارند کاملا به جا و منطقی است و از این باب نباید خللی در شکل‌گیری فعالیت‌های قانونمند ایجاد شود.

سلامی نحوه دریافت اینماد را غیرحضوری عنوان کرد و گفت: در راستای تسهیل فرآیندهای صدور اینماد براساس آخرین اطلاعاتی که از مرکز توسعه تجارت دریافت شده است فرآیند اعطای نماد به کسب و کارهای قانونمند به صورت غیرحضوری و در کمتر از ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد و این زمان قابل قبولی است و حتی اعطای نماد اعتماد بدون ستاره که صرفاً با ثبت یک نام دامنه و احراز هویت صورت می‌گیرد بعضاً در زمانی کمتر از یک ساعت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و کسب و کارهای  اینترنتی شناسنامه‌دار و قانونمند هیچ مشکلی برای دریافت اینماد ندارند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری ادامه داد: با توجه به حجم گسترده کسب و کارهای اینترنتی دارای اینماد، نظارت بر عملکرد این کسب و کارها از طریق ظرفیت‌های موجود در مرکز توسعه تجارت الکترونیک و اتحادیه ذی‌ربط علاوه بر کارکرد پیشگیری، در سالم‌سازی و ایجاد فضای رقابتی نیز نقش موثری دارد. البته شیوه‌های نظارتی باید به شکل دقیق و با نگاه حمایتی از کسب و کارهای قانونمند و با استفاده از ظرفیت اصناف و اتحادیه‌های مرتبط صورت گیرد و مانع اقدامات مجرمانه توسط متخلفان شود؛ همچنین بخشنامه ارسال شده از سوی شاپرک به پرداخت‌یارها برای اعطای درگاه ­های پرداخت اینترنتی به کسب و کارهایی که اینماد دریافت کرده‌اند به منظور پیشگیری از سوءاستفاده و وقوع جرائم احتمالی و از بین بردن گمنامی و ایجاد شفافیت به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر همواره باید اجرا و به طور مستمر مورد پیگیری قرارگیرد تا انشاالله شاهد فضای رقابتی سالم و مطمئن برای خریدهای اینترنتی مردم باشیم.

سلامی در پایان اظهار کرد: سهولت در فرآیندهای صدور مجوز و شیوه‌های نظارت بر عملکرد کسب و کارهای اینترنتی با رویکرد حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها به عنوان یک سیاست کلی است و تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری با هدف ساماندهی و نظارت نباید مانع فعالیت و رشد کسب و کارهای سالم و قانونمند در کشور شود. بی‌شک همه دستگاه ­های مسئول باید به این سیاست توجه داشته باشند و همچنین کسب و کارهای اینترنتی نیز باید تابع ضوابط و مقررات باشند و نهایت همکاری را در سالم‌سازی فضای کسب و کار و ایجاد یک فضای رقابتی سالم درفضای مجازی داشته باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا