کد خبر: 15060045146
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

نوایی، کارشناس بازار سرمایه: نوسان‌های اخیر بورس برای تجدید قواست

مسعود وطنخواه

یک کارشناس بازار سرمایه از افت بورس و عرضه‌های روزهای گذشته سهام را لازمه تجدید انرژی برای رشد در روزهای آینده دانست.

ابراهیم نوایی با یادآوری اینکه سیر تحولات مثبت بازار سرمایه از اواخر خرداد و اوائل تیر آغاز شده است، گفت: همزمان در این مدت افزایش قیمت نرخ ارز در بازار داخل و رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی سبب شد که در این مدت سود گروهی از شرکت‌های پرپتانسیل افزایش یابد.

او افزود: افزایش سود شرکت‌های کامودیتی و صادراتی‌محور در صورت‌های مالی سه‌ماهه که از اواخر تیر در کدال بارگذاری و در دسترس فعالان بازار سرمایه قرار گرفت، دلیلی شد تا مرداد سبزی را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند صعودی مرداد بازدهی خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد، بیان کرد: ادامه این روند صعودی در شهریور می‌توانست سبب نوعی هیجان روانی در بورس شود.

افزایش حساسیت تجزیه و تحلیل‌ها روی روند صعودی بورس بعد از سقوط سال ۹۹

نوایی ادامه داد: به نظر من برای کنترل این هیجان لازم بود که مقداری عرضه‌ها از سوی حقیقی‌ها، حقوقی‌ها، صندوق‌ها و… افزایش پیدا کند تا هم گروهی از سرمایه‌گذاران با فروش و جابه‌جایی سهام سود شناسایی کنند و هم معاملات اندکی روانتر شود  و در این بازه زمانی بازار سرمایه بار دیگر تجدید ارزیابی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار جدید از شرکت‌ها داشته باشد.

او به فعالان بازار سرمایه درباره خرید شرکت‌ها بدون تحلیل، هر نیتی و با هر قیمتی هشدار داد و اظهار کرد: تجربه تلخ سقوط بازار سهام بعد از مرداد ۱۳۹۹ سبب شد که حساسیت تجزیه و تحلیل‌ها روی روند صعودی بورس افزایش یابد تا بورس تحلیلی‌تر به روند خود ادامه دهد.

نوایی از افت بورس و عرضه‌های هفته گذشته سهام به عنوان تجدید انرژی لازم برای رشد بورس در روزهای آینده تعبیر کرد و افزود: معاملات فراوان هفته جاری گویای این است که بازار سرمایه در حال کف‌سازی است. چراکه دست‌به‌دست شدن سهام در قیمت‌های جاری موجب افزایش قیمت‌ تمام‌شده و به‌روز شدن بهای سهام شرکت‌ها می‌شود به عبارت دیگر، از یک‌سو، قیمت‌های جدید جایگزین قیمت‌های گذشته می‌شود و از سوی دیگر، به دلیل ورود خریداران جدید بازار سرمایه آماده شروع حرکت جدید می‌شود.

۲ عرضه اولیه در پایان هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو عرضه اولیه در پایان هفته جاری ممکن است سبب نگرانی گروهی از سرمایه‌گذاران شود، گفت: سرمایه مورد نیاز با احتساب ۵۰۰هزار نفر شرکت‌کننده برای این عرضه‌ها حدود ۴.۵میلیون تومان است، اما با توجه به استقبال حدود ۲میلیون تومان متقاضی در دو ماه گذشته به نظر نمی‌رسد این عرضه‌ها تاثیری در روند بازار سرمایه داشته باشد.

وقتی سهام شرکتی برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، «عرضه اولیه» گفته می‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین‌بار از طریق بورس یا فرابورس به وسیله سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود.

نوایی با بیان اینکه سرمایه مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه چشمگیر نیست، بیان کرد: نباید علت نوسان و افت چند روز گذشته بورس را نیاز فعالان بازار سرمایه به نقدینگی عنوان کنیم.

او افزود: عرضه‌های صورت‌گرفته در روزهای آغازین هفته بیشتر برای کنترل هیجان و منطقی شدن قیمت‌ها بود.

عرضه اولیه‌ها همواره سبب تزریق انرژی جدید به بازار سرمایه می‌شود

نوایی توصیه کرد: سرمایه‌گذاران به هیچ عنوان برای خرید حجم بیشتر سهام دو عرضه اولیه نفروشند و تنها بر اساس میزان اطلاعیه عرضه اولیه نقدینگی تهیه کنند و مطمئن باشند که پس از تمام شدن این دو عرضه، بورس دوباره به روند اصلی خود یعنی رشد سهام پرپتانسیل بازمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: عرضه اولیه‌ها همواره سبب تزریق انرژی جدید به بازار سرمایه می‌شود و شرکت‌ها نباید بر اساس اوضاع بورس وارد بازار سرمایه شوند.

او اظهار کرد: عرضه‌ اولیه‌های جدید از یک سو سبب عمق‌بخشی به بازار سرمایه و ارائه تحلیل‌های جدید در بورس و از سوی دیگر، تامین مالی شرکت‌ها با ورود به بورس آسانتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان پیشنهاد کرد: اگر تعداد عرضه‌های اولیه افزایش یابد تا با گسترش شاهد شفافیت بیشتری در بازار سرمایه باشیم.

عرضه اولیه‌  «مجتمع جهان فولاد سیرجان»

عرضه اولیه سهام شرکت «مجتمع جهان فولاد سیرجان» با نماد «فجهان» روز چهارشنبه (١٧ شهریور ماه) در فرابورس ایران انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، آگهی عرضه اولیه سهام شرکت «مجتمع جهان فولاد سیرجان» با نماد «فجهان» منتشر شد که مطابق آن روز چهارشنبه (١٧ شهریور) سهام این شرکت به شیوه ثبت سفارش در فرابورس عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر هشت هزار سهم در دامنه قیمتی چهار هزار و ۵٠٠ ریال تا پنج هزار و ۵۰۰ ریال تعلق می‌گیرد.

عرضه‌ اولیه «کیمیا‌تک»

همچنین تعداد ۲۲۵میلیون سهم شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیاتک، معادل ۱۵درصد سهام این شرکت چهارشنبه با نماد معاملاتی «کیمیا‌تک» در بورس تهران عرضه اولیه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این میزان سهام در محدوده قیمتی ۱۸هزار و ۸۱۹ تا ۲۳هزار ریال برای هر سهم و با سهمیه ۱۰۰سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

متعهد خرید این نماد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین سرمایه بانک ملت به میزان ۵۰درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه سهام، متعهد عرضه سهامدار عمده کیمیاتک و مشاور عرضه کارگزاری بانک سامان  هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا