کد خبر: 200703175704
اقتصادروزنامهصنعت و معدنفناوری اطلاعات و ارتباطاتبازار کار ایران تابستان ۱۴۰۳ در رکود؛

روزهای خوش متخصصین علوم داده ها و کسادی در حمل و نقل

مهرین نظری

بازار کار ایران با کاهش ۸ درصدی فرصت‌های شغلی و افزایش ۳۸ درصدی رقابت بین کارجویان در تابستان ۱۴۰۳ مواجه شده است. برخی حوزه‌ها همچون علوم داده و هوش مصنوعی رشد چشمگیری داشته‌اند، در حالی که بخش‌هایی مانند لجستیک و حمل‌ونقل با افت شدید مواجه شده‌اند.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از جاب‌ویژن (مرجع کاریابی و استخدام آنلاین) تابستان ۱۴۰۳ برای بازار کار ایران دوره‌ای رکودی را رقم زده است. بر اساس این گزارش، تعداد فرصت‌های شغلی این فصل نسبت به تابستان سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

این رکود در حالی به وجود آمده که بازار کار در بهار ۱۴۰۳ شرایط باثبات‌تری را تجربه کرده بود. در آن زمان، فرصت‌های شغلی نسبت به سال گذشته رشد ملایم ۱ درصدی داشت، اما با آغاز تابستان، روند نزولی بار دیگر شدت گرفت.

یکی از مهم‌ترین نکات گزارش جاب‌ویژن، افزایش ۳۸ درصدی رقابت میان کارجویان است؛ به طوری که برای هر فرصت شغلی، تعداد کارجویان متقاضی نسبت به تابستان گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. این موضوع حاکی از آن است که نه تنها نیروی کار جویای شغل کاهش نیافته، بلکه به دلیل شرایط اقتصادی ناپایدار، بر تعداد آن‌ها افزوده شده است.

دلایل این افزایش رقابت را می‌توان در دو عامل عمده جستجو کرد: از یک سو، افزایش بیکاری باعث شده تا افراد بیشتری به دنبال شغل باشند و از سوی دیگر، عده‌ای از شاغلان فعلی به دلیل نارضایتی از شرایط کاری، به دنبال فرصت‌های بهتر هستند.

حوزه‌های لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری بیشترین کاهش فرصت‌های شغلی را تجربه کرده‌اند. در تابستان ۱۴۰۳، تعداد فرصت‌های شغلی این بخش‌ها ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که ادامه رکود اقتصادی را در این حوزه حیاتی نشان می‌دهد

رشد ۳۳ درصد حقوق ها در مقابل تورم ۳۴ درصدی

از سوی دیگر، گزارش نشان می‌دهد که میانگین حقوق‌ها در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است. اما با توجه به نرخ تورم ۳۴ درصدی اعلام‌شده در پایان شهریور، این افزایش کمتر از تورم بوده و احتمالاً منجر به نارضایتی کارکنان خواهد شد.

این گزارش همچنین به بررسی گروه‌های شغلی مختلف پرداخته که نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، گروه‌های شغلی مرتبط با علوم داده و هوش مصنوعی برخلاف سایر حوزه‌ها، با رشد ۱۲۷ درصدی تعداد آگهی‌های شغلی نسبت به سال گذشته، عملکرد مثبتی داشته‌اند. این رشد قابل‌توجه نشان‌دهنده اهمیت روزافزون تکنولوژی‌های پیشرفته در بازار کار ایران است.

گروه‌های شغلی مرتبط با علوم داده و هوش مصنوعی برخلاف سایر حوزه‌ها، با رشد ۱۲۷ درصدی تعداد آگهی‌های شغلی نسبت به سال گذشته، عملکرد مثبتی داشته‌اند

در مقابل، حوزه‌های لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری بیشترین کاهش فرصت‌های شغلی را تجربه کرده‌اند. در تابستان ۱۴۰۳، تعداد فرصت‌های شغلی این بخش‌ها ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که ادامه رکود اقتصادی را در این حوزه حیاتی نشان می‌دهد.

همچنین، وضعیت استان‌ها از نظر رشد یا کاهش فرصت‌های شغلی نیز در این گزارش بررسی شده است. استان قم با رشد ۸ درصدی تعداد آگهی‌های شغلی نسبت به سال گذشته، به یکی از پیشگامان اشتغال‌زایی در تابستان ۱۴۰۳ تبدیل شده است. در مقابل، استان‌های تهران و البرز بیشترین کاهش را در تعداد فرصت‌های شغلی تجربه کرده‌اند.

به‌طورکلی، این گزارش هشداردهنده است و می‌تواند نشان‌دهنده رکود گسترده‌تری در بازار کار ایران باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا