کد خبر: 17020025090
تولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

هشدار اتحادیه مرغ تخم‌گذار درباره تولید تخم مرغ

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به افزایش قیمت مولفه‌های تولید تخم مرغ، از قیمت‌گذاری دستوری و بی‌توجهی مسئولان به تولید در زمان کاهش قیمت محصول انتقاد کرد.

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری بین ۱۰هزار تا ۱۱هزار و ۴۰۰تومان است، گفت: این رقم حدود ۴هزار تومان زیر نرخ مصوب است.

او با اشاره به افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دامی در روزهای اخیر گفت: قیمت نهاده‌های سویا و ذرت حدود ۱۵درصد افزایش یافته و هم‌اکنون قیمت سویا ۳۴۰۰ تومان و ذرت نیز ۱۹۰۰ تومان است ضمن اینکه نرخ کرایه‌ها نیز بعد از عید ۳۱درصد افزایش داشته است.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بالای ۱۸هزار تومان است، گفت: با توجه به وضع ایجاد شده و با توجه به اینکه درگیر قیمت‌گذاری دستوری دولت هستیم و بدون مجوز دولت، اجازه نداریم نرخ را متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش دهیم، پیشنهاد ما این است که تشکل‌ها از مسئولان مربوطه به دلیل کوتاهی‌هایی که می‌کنند به دیوان عدالت اداری یا سایر نهادهای مرتبط شکایت کنند چرا که وقتی قیمت تخم مرغ بالا می‌رود، مسئولان با تولیدکنندگان برخوردهای شدید و قیمت واقعی محصول را سرکوب می‌کنند اما وقتی قیمت پایین می‌آید و تولیدکننده در زیان قرار می‌گیرد، مسئولان قایم می‌شوند.

نبی‌پور با اشاره به صادرات تخم مرغ نیز افزود: در ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته بیش از ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تن تخم مرغ از کشور صادر شده اما با توجه به کاهش شدید مصرف داخل و تولید زیاد، تأثیری بر وضع بازار نداشته است.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران دلیل کاهش مصرف تخم مرغ در داخل را فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اعلام کرد و گفت: علاوه بر این ۳۵۰۰ تومان تعرفه نیز برای صادرات تخم مرغ اعمال شده است که در وضع کنونی نباید این تعرفه باشد.

این تعرفه در کنار کرایه‌های حمل و نقل باعث می‌شود که صادرات برای صادرکنندگان سودی نداشته باشد و مجموع این عوامل وضع تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

او با اشاره به نابسامانی‌های بازار جوجه یک‌روزه نیز افزود: قیمت جوجه یک‌روزه تخم‌گذار در بازار همچنان ۱۵هزار تومان و قیمت مصوب آن ۸هزار تومان است که البته در این زمینه ما حق را به واحدهای مرغ مادر تخم‌گذار که جوجه تولید می‌کنند، می‌دهیم چرا که هر وقت قیمت جوجه کاهش می‌یابد مانند اتفاقی که در سال گذشته افتاد، دولت به ماجرا ورود و از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کند، بنابراین این واحدها دچار زیان شدید می‌شوند و ناچارند به نوعی این هزینه‌ها را جبران کنند.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اضافه کرد: به عنوان مثال در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور تولید جوجه افزایش و قیمت آن به شدت افت می‌کند که موجب می‌شود خسارات جدی به تولیدکنندگان وارد شود آیا آن زمان دولت از تولیدکننده حمایت می‌کند و مانع زیان گسترده آنان می‌شود؟

نیازی به واردات جوجه نداریم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از کاهش ۱۰درصدی تولید جوجه خبر داد و گفت: اگر از پتانسیل تولید جوجه به‌درستی استفاده کنیم، نه‌تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه همیشه صادرات تخم‌مرغ نطفه‌دار داریم که در برخی مواقع مدیریت ناصحیح باعث شده است مزیت صادرات از بین رود.

حبیب اسدالله‌نژاد با بیان اینکه نیازی به واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه نیست، گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات جوجه باید مشخص شود که جوجه‌هایی که بدون مجوز از واحد مرغ مادر خارج شدند، کجا رفته‌اند؟ چرا که با احتمال پدیده قاچاق، عرضه جوجه کاهش یافته است.

این‌ مقام مسئول نرخ مصوب هر قطعه جوجه یک‌روزه را ۴هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون هر قطعه جوجه با نرخ ۶ تا ۷ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

او از کمبود شدید جوجه خبر داد و گفت: علی‌رغم اختلاف ۲هزارتومانی قیمت مصوب با نرخ بازار، اما در برخی مواقع امکان تأمین با این نرخ هم وجود ندارد که این موضوع تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر آخرین آمار تا ۲۴ فروردین حدود ۸۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفت که با میزان ۱۲۵میلیون جوجه‌ریزی ستاد تنظیم بازار اختلاف دارد که بدین ترتیب انحراف در آمار وجود دارد و حدود ۱۰میلیون قطعه جوجه انحراف به‌وجود آمده است که رقم کمی نیست.

اسدالله‌نژاد با بیان اینکه ماهانه ۱۲۵ تا ۱۲۷میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده است، اظهار کرد: با توجه به نیاز مرغ کشور، این‌ میزان جوجه‌ریزی جوابگوی نیاز داخل است.

او با اشاره به تأثیر قاچاق جوجه یک‌روزه بر بازار مرغ افزود: قاچاق جوجه یک‌روزه به‌عنوان موجود زنده همانند قاچاق آهن‌آلات و دیگر کالاها نیست که به‌سهولت در بازار اثر بگذارد.

اسدالله‌نژاد در پایان گفت: توزیع نهاده‌های دامی از دیگر مشکلات است که نرخ مشخص و مصوب از سوی دولت ندارد و از دیگر مشکلات افزایش قیمت مرغ ناشی از نبود تناسب بین تولید جوجه و مصرف جوجه است، چون جوجه باید در یک پروسه مشخص تبدیل به مرغ مادر شود و شاهد این هستیم که تولید جوجه از مصرف آن عقب‌تر افتاده است که بدین ترتیب احتمال چالش و التهاب مجدد بازار در هفته‌های آتی دور از انتظار نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا