کد خبر: 070703174281
اقتصادروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

هوش مصنوعی به کجا می‌رود؟

محمدرضا حقیری، بنیانگذار پلتفرم هوش مصنوعی مانی

در دو سال اخیر، با ارائه ChatGPT از شرکت OpenAI، اتفاقات جالبی در دنیای فناوری رخ داد. به شکلی که تقریبا هر شرکت نامداری در «دره سیلیکون» قطع به یقین یک ابزار یا مدل هوش مصنوعی ارائه کرده است. از این نام‌داران، می‌توان به مایکروسافت، اپل، گوگل و حتی ادوبی اشاره کرد.

فضای رقابتی و تبی که هوش مصنوعی در دنیای فناوری ایجاد کرد، باعث شد که بسیاری از افراد، به دنبال یادگیری روش چگونه کار کردن با این ابزارها بروند و حتی مشاغل جدیدی مانند «مهندسی پرامپت» یا همان Prompt Engineering نیز ایجاد شد.

در واقع، افرادی که آموختند چگونه باید با این مدل‌ها مدارا کرد، برندگان میدان ابزارهای نوین بودند، چرا که به سرعت توانستند برای خود در حوزه‌های مختلف من‌جمله توسعه نرم‌افزار، طراحی وب، بازاریابی دیجیتال و همچنین تولید محتوا، شغلی دست و پا کرده و حتی شهرتی رقم بزنند.

ترندهای هوش مصنوعی در سال‌های گذشته

در سال ۲۰۲۲ میلادی (برابر با ۱۴۰۱ هجری شمسی) ابزار ChatGPT نقطه شروعی بر ترندهای هوش مصنوعی شد. در همان سال، بسیاری از افراد به دنبال شکستن قفل این مدل یا به اصطلاح Jailbreak کردن بودند تا به سوالاتی مانند فرمولاسیون مواد مخدر مختلف یا حتی چگونگی ساخت تسلیحات پاسخ بدهد. گذشته از این موضوع، بسیاری از افراد به دنبال این بودند تا بتوانند رفتار این ابزار را در مقابل ورودی‌های مختلف، تغییر بدهند.

در همان سال، ابزارهای تولید تصویر مانند Midjourney و Stable Diffusion نیز عرضه شدند. این ابزارها، به وسیله‌ای برای افراد مختلف تبدیل شدند تا افکار و ایده‌های خود را به شکل‌های مختلف و بدون داشتن دانش و یا پیش‌زمینه در طراحی و نقاشی، به تصویر تبدیل کنند.

در سال ۲۰۲۳، این ترند پای خود را به میان جامعه ایرانی نیز باز کرد و اولین پلتفرم هوش مصنوعی زایا یا همان Generative AI ایرانی به نام «پلتفرم هوش مصنوعی مانی» نیز عرضه شد که در تولید تصویر تبحر داشت و اعلام این ابزار به عموم، باعث شد تا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دیگری نیز اقدام به معرفی ابزارهای هوش مصنوعی خود کنند.

همچنین محبوبیت هوش مصنوعی به حدی در جامعه ایرانی زیاد شد که ترندهای جالبی را در سراسر شبکه‌های اجتماعی و جامعه فارسی‌زبان حاضر در این شبکه‌ها به وجود آمد. یکی از ترندهای معروف این حوزه، جابجایی صدای خوانندگان معروف آثار مختلف بود.

در حدی این ترند پیش رفته بود که در یک شبکه اجتماعی، شجریان رپ می‌خواند و رپ‌خوان‌های معروف سنتی! اما این ترند فقط محدود به تفریحات مردم نبود و خیلی سریع از این ترند در صنایع مختلف مرتبط با بازاریابی، انرژی و حتی سلامت نیز استفاده شد و متخصصان و مهندسان از سرتاسر کشور، اقدام به ارائه محصولات و ایده‌های جذاب خود نمودند.

آینده و بازار هوش مصنوعی در ایران

در کشور ما نیز مانند تمامی کشورهای دنیا، صنایع مختلف روز به روز به سمت استفاده از فناوری‌های نوین می‌روند. تجربه نشان داده‌است که پذیرش فناوری جدید در ایران، برخلاف تصور عموم، اتفاقا خیلی سریع رخ می‌دهد. برای مثال نیز می‌توان به رایانش ابری، سرویس‌های آنلاین سفارش غذا و سرویس‌های آنلاین کرایه خودرو اشاره کرد.

همچنین لازم به ذکر است که در فضای اینترنت فارسی، این پذیرش سرعتی دوچندان داشته‌است. برای مثال وبسایت‌های فروشگاهی، در ایران قدمتی بسیار بیشتر از نام‌داران فعلی این حوزه دارند. همچنین بازارهای خرید و فروش اجناس دست‌دوم در ایران نیز از اواسط دهه هشتاد هجری شمسی وجود داشته‌اند.

از همین رو، خیلی دور از انتظار نیست که پذیرش هوش مصنوعی نیز در ایران به این سرعت اتفاق افتاده و صنایع مختلف به سمت آن رفته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که اگر سرمایه‌گذاری درست و به موقعی روی پلتفرم‌ها، مدل‌ها، نرم‌افزارها و حتی افراد دخیل در ترند هوش مصنوعی در ایران صورت گیرد، کشور ایران بتواند از پیشروهای این حوزه در دنیا باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا