کد خبر: 0209996890
جهانروزنامهسیاست

«هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است»

خطیب‌زاده: رایزن بازرگانی با فعالیت اقتصادی دیپلمات‌ها متفاوت است

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اعزام رایزن اقتصادی به کشورهای مختلف یادآور شد که هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه ای تعطیل نشده اما این مساله با بحث رایزنی بازرگانی تفاوت دارد.

به گزارش تسنیم، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اعزام چند رایزن بازرگانی به کشورهای دیگر گفت: رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف توسط وزارت صمت انتخاب و اعزام می شوند و وزارت خارجه تسهیل کننده است.

وی افزود: ما همواره تلاش کرده ایم که در پاتخت‌ها و کشورهای مهم حضور آنها مهیا شود. هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه ای تعطیل نشده است. این با رایزنی بازرگانی تفاوت دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی واگذاری مدیریت بندر لاذقیه به ایران که سال گذشته مطرح شد، گفت: همکاری‌های ایران، عراق و سوریه در بخش‌های مختلف ادامه دارد. کمیته‌هایی به صورت سه جانبه و دوجانبه موضوعات را پیگیری می کنند. ما معتقدیم هر چه توسعه سوریه سرعت بیشتری پیدا کند، درد و رنج مردم سوریه کمتر خواهد شد.

خطیب زاده درباره هشدار وزارت خارجه آلمان درباره سفر دو تابعیتی‌ها به ایران گفت: قوانین مدنی ایران روشن است و تمامی اتباع ایران از مصوونیت‌ها و حقوق و مسئولیتهای یکسانی برخوردار هستند. اینکه دولت آلمان که در گروگانگیری برخی اتباع ایرانی نقش داشته و برخی ایرانی‌ها را از جمله در فرودگاه فرانکفورت دستگیر کرده و به آمریکا مسترد کرده،  از اینگونه اظهارات کند، واقعا عجیب است. لازم نیست که کشوری در اروپا به فکر اتباع ما باشد.

هنوز مشکل بدهی کره جنوبی به ایران حل نشده است

خطیب زاده در ادامه در خصوص بدهی کره جنوبی به ایران گفت: مشکلات هنوز مرتفع نشده است. مذاکرات هنوز در جریان است. متاسفانه برخی سنگ اندازی‌های و عدم شناخت باعث این شرایط شده است. وزارت خارجه از دولت کره دعوت می کند که به این فرآیند سرعت ببخشد. آنچه تا به حال اتفاق افتاد اصلا رضایت بخش نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت: سیاست ایران یک سیاست اصولی و تدوام دار است، لذا خیلی با صراحت و بدون لکنت گفته شده است. ما درباره هیچ درگیری بی تفاوت نیستیم و تلاش می کنیم که به صورت صلح آمیز حل شود. ما به هیچ طرفی اجازه نداده ایم که سلاح منتقل شود. منطقه دیگر تحمل تنش بیشتر را ندارد. فکر می کنیم که با توجه به آتش بسی که اتفاق افتاده، وقت آن رسیده که همه، با شناخت واقعیت‌های روی زمین برای صلح فراگیر تلاش کنند.

خطیب زاده درباره زمان سفر ظریف به روسیه و آذربایجان گفت: این سفر با توجه به نشست فوق العاده هیات دولت، به تعویق افتاده و دوباره برنامه ریزی خواهد شد. محور اصلی این سفر طبیعتا قره باغ خواهد بود. موضوعات دیگر از جمله دوجانبه هم هست… سیاست ایران همواره یک سیاست شناخته شده است؛ سیاست حسن همسایگی است.

سند همکاری ایران – چین

وی درباره سند همکاری ایران و چین گفت: در سفر دکتر ظریف این موضوع پیگیری شد.گفت‌وگوهای جدی انجام می‌شود و به محض اینکه به متن مورد توافق برسد اطلاع رسانی خواهد شد. با جدیتی که در طرف چینی و خودمان سراغ داریم، فکر می کنم که به زودی به نقاط خوبی در این زمینه برسیم.

خطیب زاده درباره بحث‌ها درباره مذاکره ایران با بایدن و موضوعات جاری گفت: سیاست خارجی جناحی نیست و ما سیاست خارجی این جناح و آن جناح نداریم، بلکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی هست. صداهای متعددی در کشور است و شکوه و زیبایی جامعه ایران همین چند صدا بودن آن است. در سیاست خارجی تک صدایی و واحد عمل می‌کنیم. من مطمئن نیستم که دسته بندی‌هایی که گفتید دقیق باشد. سیاست خارجی امری حاکمیتی است و بر اساس منافع و اصول ایران سیاست‌ها تنظیم و اعلام می

اروپا به اجرای کامل برجام برگردد

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره مواضع اروپایی‌ها در زمینه برجام و اینکه آیا ایران با آنها تعامل دارد یا نه، گفت: ‌اینکه نیت برخی طرف‌های برجامی چه باشد به خودشان برمی‌گردد. موضع ما کاملا روشن است. مهمترین اقدامی که آلمان و سه کشور اروپایی انجام دهند این است که به اجرای کامل برجام برگردند.

این سه کشور ناقض برجام بودند و اول باید برادری خود را ثابت کنند و به اجرای برجام برگردند. ما با کشورهای اروپایی روابط منظم و دیپلماتیک داریم و آنها و ما سفارتخانه داریم، و احتیاج به پیام رسانی‌های رسانه ای نبوده است. طبیعی است که ورای آن، اظهاراتی که صورت می گیرد، ارزشی ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا