کد خبر: 050603170875
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیکشاورزی

واردات پنبه به ۲۵ هزار تن رسید

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: براساس آمار از ابتدای سال ۲۵ هزار تن پنبه وارد شده و مابقی کسری نیاز کشور تا پایان سال وارد می‌شود.

محمدحسین کاویانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته برداشت پنبه از ۱۰ شهریورماه از استان گلستان آغاز می شود.

به گفته او، دولت قیمت تضمینی هرکیلو وش پنبه را ۳۷ هزار تومان اعلام کرده است، اماکارخانه ها اذعان می کنند که قیمت هرکیلو پنبه تصفیه شده با نرخ تضمینی وش ۳۷ هزار تومانی ۱۲۰ هزار تومان تمام می شود، درحالیکه واردات پنبه با ارز نیما از ۹۰ هزار تومان فراتر نمی رود.

کاویانی ادامه داد: قیمت کنونی هرکیلو وش در بازارهای جهانی ۱۷۲ سنت است که با تخصیص ارز نیما به واردات، قیمت پنبه خارجی ارزانتر از داخل تمام می شود و همواره این نگرانی وجود دارد که صنایع نتوانند وش پنبه را بخرند که براین اساس تعاون روستایی باید آمادگی برای خرید وش را داشته باشند.

مدیرعامل صندوق پنبه افزود: با توجه به اختلاف قیمت پنبه خارجی و داخلی و بی رغبتی صنایع به خرید وش داخل، حجم واردات افزایش و سطح زیرکشت در آینده کاهش می یابد چراکه قیمت تضمینی حداقل قیمت است و به معنای نرخ واقعی نیست‌‌.

تولید پنبه به ۶۵ هزار تن می رسد

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که خرید وش به ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن برسد که از این میزان ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه محلوج بدست می آید. حال انتظار می رود دولت ارز واردات پنبه را حذف کند تا دیگر تعاون روستایی ناگریز به خرید تولید داخل نباشد چراکه کشاورزان بخش اعظم مطالبات جو، گندم، کلزا و سویا دریافت نکردند که این امر باعث نارضایتی کشاورزان شده است.

کاویانی با بیان اینکه سالانه بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز وارد می شود، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوبی برای سویا و کلزا اعلام کرد به طوریکه در صورت خرید با این نرخ، بخشی از دانه روغنی از طریق واردات تامین می شود، حال ما پیشنهاد کردیم که این امر برای پنبه دانه صورت بگیرد تا پنبه دانه به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار نگیرد. به طوریکه اگر همانند سایر دانه های روغنی باشد هم کارخانجات روغن کشی احیا می شوند، هم امکان رقابت تولید داخل با پنبه وارداتی وجود دارد.

پتانسیل تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه در داخل وجود دارد

او درباره آخرین وضعیت واردات پنبه افزود: براساس آمار از ابتدای سال ۲۵ هزار تن پنبه وارد شده است، همچنین سال گذشته ۱۰۸ هزار تن پنبه وارد شد که امسال هم میزان واردات کمتر از این رقم نخواهد بود.

کاویانی میزان فعلی پنبه موجود در کارخانجات را ۵ تا ۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار صنایع نساجی سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه نیاز دارند که امکان تامین این میزان به سهولت در کشور وجود دارد.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی و تولبد ۵۰۰ هزار تن پنبه در کشور وجود دارد، گفت: علی رغم آنکه برنانه هفتم بر خودکفایی پنبه تاکید کرده است، اما دولت هیچ برنامه حمایتی از این محصول نداشته است. حال انتظار می رود حمایت از این صنعت صورت بگیرد تا خودکفایی محقق شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا