کد خبر: 030503167284
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیکشاورزیقائم مقام وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

واردات گوشت گرم ادامه دارد/​ سیاست مرغ را در بازار گوشت قرمز اجرا می‌کنیم

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره نارضایتی دامداران کشور از واردات گوشت و دام اظهار کرد: ارزی که به واردات گوشت و دام زنده اختصاص یافته بسیار کمتر از ارزی است که به نهاده‌های دام داده شده و گوشت گرمی که به کشور وارد می‌شود کمتر از پنج درصد کل مصرف کشور را تشکیل می‌دهد، این پنج درصد چه ضربه‌ای می‌تواند به تولید بزند؟

 در امور تجارت و تنظیم بازار در تشریح آخرین وضعیت قیمت و واردات گوشت قرمز به خبرنگار ایلنا گفت: اکنون میانگین قیمت هر کیلو گوشت گوساله در کشور حدود ۴۷۰هزار تومان است، بازار گوشت گوساله تثبیت شده و قیمت‌ها نزولی است با این حال بنا بر مصوبه وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار واردات این کالا به صورت محدود ادامه دارد.

وی افزود: روزانه ۸۰ تن گوشت گرم گوساله و ماهانه حدود ۸۰۰۰ تن گوشت منجمد گوساله با ارز ترجیحی وارد می‌شود و واردات دام زنده پیله‌وری هم از مرز سیستان و بلوچستان در همین چهارچوب برقرار است.

پیمان پاک درباره بازار گوشت گوسفندی توضیح داد: قیمت گوشت گوسفندی هنوز به رقم موردنظر برای کاهش صادرات نرسیده، این رقم حدود ۵۰۰هزار تومان در هر کیلو برای لاشه گوسفند است بنابراین واردات با مصوبه ستاد تنظیم بازار همچنان ادامه دارد و از حجم آن کاسته نشده و مقرر شده بانک مرکزی ارز آن را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت اعلام شده برای هر کیلو لاشه گوشت گوسفندی حدود ۶۳۰ هزار تومان است و برای توقف واردات این رقم باید دست‌کم ۱۰۰هزار تومان دیگر کاهش پیدا کند بنابراین روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی وارد می‌شود و به واردات این کالا هم مانند گوشت گوساله ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه تولیدکنندگان گوشت کشور سیاست‌های وارداتی وزارت جهاد را در تضاد با رشد تولید می‌دانند و با آن مخالف هستند، اظهار کرد: تاکنون به کل واردات گوشت گرم کشور حدود ۳۰۰ میلیون دلار تا ۳۵۰ میلیون دلار ارز اختصاص یافته در حالی که برای نهاده‌های تولید دام رقمی حدود ۵ میلیارد دلار ارز خرج شده است مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که وزارت جهاد کشاورزی بر رشد و تقویت تولید تاکید بسیار بیشتری نسبت به واردات دارد، همچنین گوشت گرمی که به کشور وارد می‌شود کمتر از پنج درصد کل مصرف کشور را تشکیل می‌دهد این پنج درصد چه ضربه‌ای می‌تواند به تولید گوشت قرمز در کشور بزند؟ بنابراین تاکید دارم که واردات این پنج درصد تنها با هدف تنظیم بازار صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ارزی که معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به نهاده‌های دامی اختصاص داده چند برابر ارزی است که به واردات گوشت و دام زنده اختصاص یافته و حجم نهاده‌ای که امروز توسط این معاونت وارد شده و به تولیدکنندگان اختصاص داده می‌شود در ۱۶ سال گذشته کم‌نظیر بوده و امروز همه تولیدکنندگان نهاده را به صورت مدت‌دار و چکی با قیمت ارزان دریافت می‌کنند، این در حالی است که ۷۰درصد هزینه‌های تولید دام به خوراک مربوط می‌شود.

بنابراین همت وزارت جهاد در واردات نهاده به اقتصادی بودن تولید کمک کرده و در نهایت هر آنچه وزارت جهاد در زمینه تخصیص ارز به واردات دام زنده و گوشت انجام می‌دهد مصوبات ستاد تنظیم بازار بوده و وزارتخانه تابع مصوبات این ستاد است.

پیمان پاک یادآور شد: تلاش ما در وزارت جهاد این است که بازار را در یک قیمت تعادلی حفظ کنیم تا قدرت خرید مردم حفظ شود و در واقع سیاستی که امروز در تولید مرغ و تخم مرغ اجرا شده در تولید گوشت گوساله و گوسفند هم اجرا خواهد شد. اکنون مصرف‌کنندگان از قیمت مرغ راضی هستند و بازار مرغ در تعادل است و تولیدکننده نیز از این شرایط سود می‌برد.

وی در پاسخ به اینکه مرغداران با مازاد مرغ و تخم مرغ و کاهش قیمت این کالاها در کشمکش هستند، گفت: اگر مرغداران مازاد عرضه دارند مجوز صادرات به آنها داده می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا