کد خبر: 06070048028
روزنامهصفحه یک

واکنش رهبران تجاری آلمان به نتایج انتخابات

ترجمه: سلیم حیدری

پیروزی تنگاتنگ سوسیال‌دموکرات‌ها در انتخابات فدرال آلمان نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند به سمت آینده‌ای مترقی پیش رود؛ اما با شروع مذاکرات ائتلاف‌های سیاسی، رهبران تجاری می‌خواهند اولویت‌های آنها شنیده شود.

مردم آلمان روز دوشنبه با خبر اینکه حزب چپ میانه سوسیال‌دموکرات (SPD) این کشور پیروزی محدودی بر ائتلاف محافظه‌کار فعلی (CDU/CSU) به دست آورده است، بیدار شدند و با وجود این واقعیت که تا تشکیل و ترکیب نهایی دولت ائتلافی بعدی آلمان هنوز چند ماه دیگر باقی مانده است، واکنش‌های مالی و اقتصادی از سراسر دنیا سرازیر شده است،

چند انجمن تجاری قدرتمند، یک گروه قدرتمند در آلمان، یک‌صدا از سیاستمداران درخواست تسریع در تشکیل یک دولت را داشتند.

کرستین آندریا، رئیس سازمان تجاری آلمان در صنعت انرژی و آب (BDEW) گفت: «ما در اسرع وقت به ائتلافی برای حفاظت از آب و هوا و انتقال انرژی نیاز داریم.»

وقتی برای بازی نیست

مارکوس جرگر، مدیرعامل فدرال انجمن مشاغل کوچک و متوسط آلمان (BVMW) می گوید: «آلمان به عنوان یک قطب تجاری نمی‌تواند مذاکرات ]طولانی‌مدت[ میان ائتلاف‌ها را در وضع اقتصادی فعلی بار دیگر تحمل کند.»

پس از انتخابات ۲۰۱۷، ماه‌ها طول کشید تا آنگلا مرکل صدراعظم محافظه‌کاران و SPD بر سر نسخه به‌روز‌شده دولت ائتلافی به توافق برسند. شش ماه طول کشید تا پس از آن انتخابات، مرکل دوباره به عنوان صدراعظم تایید شود.

بیانیه مشابه رئیس فدراسیون صنایع آلمان (BDI)، زیگفرید روسورم می‌گوید: «با توجه به نتیجه نامشخص انتخابات، صنعت آلمان از همه احزاب سیاسی انتظار دارد حداکثر مسئولیت را بر عهده بگیرند و اولویت‌ها را رعایت کنند و در مانورهای تاکتیکی شرکت نکنند.»

حزب سبزها و حزب دموکرات آزاد نئولیبرال (FDP) پادشاه این انتخابات محسوب می‌شوند. پس از رای‌گیری فدرال در سال ۲۰۱۷ ، FDP از مذاکرات برای ائتلاف با سبزها و CDU/CSU خارج و باعث شکست مذاکرات شد که در نتیجه این اتفاق حزب مرکل به همکاری با SPD روی آورد.

شکست چپ‌های افراطی بازارها را آرام می‌کند

توزیع آرا منجر به چندین گزینه برای ائتلاف می‌شود؛ اگرچه شکست‌های شدید حزب چپ افراطی (DieLinke) احتمال ایجاد مباحثه بیشتر با احزاب دارای گرایش شدید به چپ را برای تشکیل دولت جدید منتفی می‌کند.

به نظر می رسد که این امر تأثیر مثبتی بر سرمایه‌گذاران داشته باشد: روز دوشنبه DAX، شاخص سهام بلوک آلمان با افزایش چشمگیر بازارها باز شد؛ زیرا بازارها با چشم‌انداز عدم تغییرات شدید در چهارمین اقتصاد بزرگ جهان یعنی آلمان تقویت می‌شوند.

ینس الیور نیکلاس، اقتصاددان در بانک آلمانی LBBW می‌گوید: «از منظر بازار اینکه پیروزی ائتلاف چپ از نظر ریاضی غیرممکن است باید خبر خوبی باشد و در نتیجه به عنوان تهدیدی برای مذاکرات بینSPD ، CDU، سبزها و FDP نیست.»

به گفته او، احزاب حاکم احتمالی باقیمانده در موضوعات سیاست اقتصادی و مالی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و می توانند با یکدیگر سازش کنند.

این معادلات را کارشناسان موسسه کیل برای اقتصاد جهانی (IfW) و دیگر سازمان‌های اختصاص داده‌شده به امور مالی و اقتصادی نیز بازتاب داده‌اند.

لیست طولانی کارهایی که باید انجام شود

مانند رهبران تجاری، اقتصاددانان نیز از سیاست‌مداران خواستند تا به سرعت به دولت بعدی برسند و به دنبال تعیین دستور کار برای سیاست‌ها بروند.

دیوید فولکرتس-لانداو، اقتصاددان ارشد دویچه بانک در این باره گفت: «مناقشه آمریکا و چین، بریتانیا پس از برگزیت و نیاز به ایجاد اتحادیه اروپا قوی‌تر، همه عواملی هستند که نیازمند رهبری قوی آلمان در خارج (از مرزها) طی سال‌های آینده است.»

او اضافه کرد: «این نقش جدید، که بسیاری از ناظران بین‌المللی مدتهاست از آلمان خواسته‌اند، در زمانی رخ می‌دهد که موقعیت اقتصادی این کشور بر اثر روندهای نامساعد جمعیتی، تحولات ساختاری ناشی از دیجیتالی شدن و مهمتر از همه، چالش دستیابی به اهداف اقلیمی در دو دهه آینده، تهدید نشود.»

منبع: دویچه‌وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا