کد خبر: 11080052756
اخبار شرکت ها

پرسش از شما، پاسخ از مدیران افق کوروش

حامد بنائی؛تضعیف مافیای موجود در بازار کالاهای اساسی و اقالم پر مصرف مردم، با شکل گیری فروشگاه های زنجیره ای صورت گرفته اســت و این امر به حدی برای دســت های پشــت پرده گران تمام شده که در صدد آسیب به بدنه این فروشگاه ها هستند؛بارها سازمان صدا و سیما و خبرنگاران منتقد با ارائه گزارش های بدون محور و حتی بدون حضور عوامل و مدیران این فروشگاه ها اقــدام به پخش تصواری کردند که اذهان عمومی را در زمینه فروشگاههای زنجیره ای و با اســتفاده از کلمه تخلف، منحرف کرد و این چیزی جز حضور مافیا و دســت های پشت پرده آسیب دیده نیست.

چندی پیش برای رفع سوء برداشت ها به فروشــگاه زنجیره ای افق کوروش سر زدیم و با مشــتریان آنها گفت و گویی کردیم، به آنها اعالم داشتیم در صورتی که پرسشی از مدیران این فروشــگاه در ذهن دارند را با ما در میان بگذارند و مطمئن باشند که مدیران پاســخ خواهند داد؛در کمال تعجب اولین جواب مردم این بود که ما حرفمان را می زنیم ولی میدانیم که پاســخی ندارد.اما با ارسال یک نامه و پرســش های مردمی به روابط عمومی افق کوروش، در مدت زمان کوتاهی پاســخ ها را با مســاعدت کامل و همراهی روابط عمومی افق کوروش، دریافت کردیم و مدیران این فروشگاه زنجیره ای اعالم کردند که افق کوروش با همراهی اصحاب رســانه پاســخگوی پرسش های مردمی خواهد بود.

در ذیل می توانید این پرسش ها و پاسخ های ارائه شده را بخوانید:

– چرا قیمت برخی از محصولات در داخل فروشگاه گران تر از بیرون است؟

صالح منصوری؛ معاون بازرگانی افق کوروش: بروز این مشکل به دلیل تندتر بودن گردش کالا در فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با سوپرمارکت ها و یا سایر فروشگاه است.

همگامی که تامین کنندگان قیمت برخی از کالاها را تغییر می دهند این تغییر قیمت در فروشگاه های زنجیره ای زودتر از سایر فروشگاه ها خود را نشان می دهد به این علت که گردش کالا در فروشگاه های زنجیره ای تندتر از گردش کالا در سوپرمارکت های بیرون است و ممکن است سوپرمارکت ها هنوز قیمت قدیم کالا را عرضه کنند. ولی در فروشگاه بعلت گردش تند کالا قیمت جدید وارد می شود. به جز این، اساسا دلیل خاص دیگری وجود ندارد و در مجموع در فروشگاه های زنجیره ای کالاها با قیمت  ارزان تر ارائه می شوند.

۲-تعدادی از کالاها در فروشگاه،کیفیت مناسبی ندارند مانند برنج هایی که پخت خوبی ندارد و قند هایی که بو می دهند. دلیل این عدم نظارت بر کیفیت کالا چیست؟

صالح منصوری؛ معاون بازرگانی افق کوروش: ما به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور برای انجام کنترل کیفیت کالاهایی که در فروشگاه های خود ارائه می کنیم یک شرکت کنترل کیفیت به نام آزمایشگاه جویا بهنود در کنار خود داریم که موارد کنترل کیفیت را کنترل می کند. قطعا بدون مجوز آزمایشگاه جویا بهنود هیچ کالایی وارد فروشگاه نمی شود. ممکن است به دلیل این که تامین کننده، حجم زیادی کالا تولید می‌کند در بسته بندی برخی کالا ها اشتباهی رخ دهد که جزئی و گذرا است؛ ولی به صورت کلی و کلان تمام کالاها از فیلتر آزمایشگاه جویا بهنود و کنترل کیفیت رد می شوند. در این مثال مشخص” قندهایی که بود می دهد” مشکل از کیفیت محصول نیست  بلکه به  نحوه حمل یا نگهداری کالاها برمی گردد که به دلیل سهل انگاری، برخی از کالاها در کنار کالاهایی قرار داده می شود که نباید بشود. این فقط یک سهل انگاری است.

۳- چرا سیستم کارت های خرید افق کوروش، در زمان خرید گاهی غیر فعال است؟

صالح منصوری؛ معاون بازرگانی افق کوروش: ممکن است مربوط به قطع شبکه یا پوز بانکی باشد چون کارت های خرید افق کوروش تحت شبکه بانکی سراسری است که ممکن است در روز یا ساعاتی قطع باشد و این اتفاق رخ دهد. این موضوع جزء مواردی است که مرتبا کنترل می کنیم و تمام تلاش مان را برای به صفر رساندن چنین موضوعی خواهیم داشت.

۴- بزرگترین تامین کننده کالای افق کوروش کدام شرکت است؟

صالح منصوری؛ معاون بازرگانی افق کوروش: بزرگترین تامین کنندگان افق کوروش در حوزه های مختلف متفاوت است. در حوزه گوشت و مرغ شرکت آوا پروتئین، درگروه کالای غیرغذایی شرکت پاکشو و در گروه کالای غذایی شرکت صنعت غذایی کوروش به عنوان تامین کننده رب و روغن اویلا و فامیلا هستند و در گروه لبنی شرکت پگاه  بزرگترین تامین کنندگان فروشگاههای زنجیره‌ای افق کوروش است.

۵- چرا در برخی از فروشگاه ها با وجود عدم حضور مشتری، گوشت و مرغ تمام می شود! نظارت بیشتری کنید.

صالح منصوری؛ معاون بازرگانی افق کوروش: گوشت و مرغ کالای تازه است و به صورت روزانه وارد فروشگاه می شوند. ممکن است در پایان ساعت اداری روز یا اواسط روز بعضا کالا تمام شود و همکاران برای مرحله دوم و سوم با این هدف که  کالا تازه باشد سفارش گذاری انجام می دهند. با این همه، باز هم حتما نظارت بیشتری خواهیم کرد.

۶- آیا در مبارزه با مافیای کالای اساسی موفق بودید؟

صالح منصوری؛ معاون بازرگانی افق کوروش: اطلاق اسم مافیا شاید چندان درست نباشد؛ اما دولت در حقیقت همواره از فروشگاههای زنجیره ای به عنوان بازوی کلیدی خود در تنظیم بازار استفاده کرده است و همواره سعی کرده ایم با هدف خدمت رسانی بیشتر به ملت در کنار دولت باشیم. کالاهای زیادی از جمله روغن، شکر، برنج و تخم مرغ و گوشت و مرغ در بازه های مختلف به صورت تنظیم بازار با همکاری سازمان های ذیربط عرضه کرده ایم و در حقیقت سعی می کنیم این مسیر را ادامه دهیم تا هموطنان مان از تامین مناسب کالاهای اساسی و تامین آنها بهره مند شوند.

۷- آیا سامانه ای برای تماس مستقیم( مشتریان) با مدیران فروشگاه افق کوروش وجود دارد؟

نعیم ابراهیمیان؛ معاون بازاریابی افق کوروش: ما از طریق مختلف با مشتریان در ارتباط هستیم. پیام های مشتریان توسط واحد مراقبت از مشتری ثبت و ضبط و پیگری می‌شود و این پیگیری در دو حالت به پایان می رسد. یا تا زمان برآورده کردن رضایت مشتری و یا زمانی که خواسته‌ مشتری با سیاست‌های کلی شرکت در مغایرت باشد. برای مثال درخواست خرید عمده درکالاهای اساسی که عدالت توزیع را از بین می‌برد. در این دو حالت است که پیگیری به سرانجام می‌رسد و بسته می‌شود. کانال های ارتباطی دیگر ما ،  تلفن ۱۵۷۲، چت آنلاین و پرسش و پاسخ‌های متداول درسایت OKCS.COM و یا از طریق اینستاگرام افق کوروش است که بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده دارد. در نهایت از طریق نظرسنجی‌های بعد از خرید که از طریق پیامک انجام می‌شود یا از طریق تحقیقات میدانی است با مشتریان خود در تماس هستیم.

۸-چرا داستان تفاوت قیمت برچسب کالا و  برچسب قفسه تمامی ندارد؟

نعیم ابراهیمیان؛ معاون بازاریابی افق کوروش: خانه‌ کسی را دزد زد. فردا هر کس آمد گفت چرا دقت نکردی. چرا درها را سه قفله نکردی. چرا قلان کار را نکردی و یا چرا بهمان کار را نکردی. شخص به ستوه آمد و گفت حق با شماست. من باید همه‌ی این کارها را می‌کردم؛ ولی چرا هیچکس نمی‌گوید نباید دزدی می‌شد.

حکایت ما حکایت همین بنده خداست. امسال هر کالا به طور متوسطچهار۴ بار تغییر قیمت پیدا کرده است. به طور متوسط ما هر هفته هزار و دویست شلف لیبل را عوض کرده‌ایم. اگر انجام این کار را زمان سنجی کنید به این معناست که باید یا یک نفر را به هر فروشگاه اضافه می‌کردیم.

یعنی حدود ۲-۳ هزار نیرو برای این کار به تیم اضافه می‌شد که این به معنای بالارفتن هزینه‌ها و جبران آن از تخفیفات است. کسی نمی‌پرسد که چرا باید یک کالا به طور متوسط هر یک و نیم ماه یک بار تغییر قیمت پیدا کند؟ نکته‌ی مهم دیگر این است که به کدام منطقی اشتباه یا قصور یکی از همکاران ما در یکی از دو هزار و سیصد شعبه‌ی ما قابل تعمیم به کل فروشگاه‌ها در ۴۰۰ شهر است. انتظار می رود که منتقدان کمی جانب عدالت و انصاف را رعایت کنند.

۹-چرا در فروشگاه کوروش شعار “فروش، فروش، فروش” سرلوحه قرار گرفته و کیفیت را فدا کرده اند؟

نعیم ابراهیمیان؛ معاون بازاریابی افق کوروش: تا نظر شما از کیفیت چه باشد. ما چنین تحلیلی نداریم. در مارکتینگ مفهومی داریم به معنای کیفیت ادارک شده. کیفیت از نظر شما حتی با کیفیت از نظر نزدیک ترین دوست یا فامیل شما متفاوت است. ما برای پرداخت به بهترین کیفیت ادراک شده از منظر قاطبه‌ مشتریان مان بسیار تحقیق می‌کنیم و اثربخشی اقدامات مان را می‌سنجیم. از نظر بیشتر مشتریان ما، تخفیف مهم ترین دلیل آنها برای رضایت است. اینجا باید تصمیم گرفت که برای مثال در فروشگاه با اضافه کردن یک نیروی دیگر جهت سرویس دهی بهتر، مثلا یک درصد تخفیفات را کم کنیم. این یک درصد برای هر مشتری به معنای ۵-۶ هزار تومان است. حالا باید بررسی کنیم ببینیم مشتری کدام یک را ترجیح می دهد؟  نیروی بیشتر و تخفیف کمتر یا اینکه ما حتی یک نیروی دیگر کم کنیم و ۵-۶ هزار تومان تخفیف بیشتر بدهیم؟ از نظر اکثریت مشتریان ما گزینه‌ صحیح، گزینه‌ دوم است. یادمان باشد که مارکتینگ به معنای “نه گفتن به برخی از مشتریان” نیز هست.

۱۰- چرا در برخی از فروشگاه ها لباس فرم وجود ندارد تا فرق پرسنل و مشتری را متوجه شویم؟

وحید کامیاب؛ معاون منابع انسانی افق کوروش: پوشیدن لباس از ضوابط شرکت است.  تمامی همکاران با دوره های مختلف و منظم، لباس خود را دریافت و موظف به پوشیدن آن هستند. در کنترل های مختلف واحد بازرسی افق کوروش، این موضوع مورد دقت قرار می گیرد.

۱۱-  آیا مدیران رده بالای شرکت افق کوروش از مشکلات نیروی انسانی شعب این فروشگاه آگاه هستند؟

وحید کامیاب؛ معاون منابع انسانی افق کوروش: مشکلات همکاران از طریق سیستم های نظارتی، سامانه های پاسخگویی و سامانه های نظر سنجی به طور مستمر پایش و برای رفع مشکلات آنها به طور مستمر برنامه ریزی و اقدام صورت می گیرد.

۱۲- مدیران افق کوروش روزانه چندساعت کار می کنند؟

وحید کامیاب؛ معاون منابع انسانی افق کوروش: با توجه به گستردگی و حجم فعالیت های شرکت، مدیران شرکت به طور متوسط در هر روز بیش از ۱۰ ساعت در سر کار حاضر هستند و حتی خارج از زمان کاری نیز بر امور شرکت  نظارت دارند.

۱۳- آیا مدیران افق کوروش تا به حال با حقوق یک کارگر در یکی از شعب این فر.شگاه حاضر شده اند تا خرید کنند؟ چرا برای قشر کارگر امتیاز و یا بن مخصوص ندارند؟

وحید کامیاب؛ معاون منابع انسانی افق کوروش: طبق ضوابط جبران خدمت شرکت، به طور ماهانه و همچنین در برخی از مناسبت ها، همکاران از بن های خرید هدیه بهره مند می شوند و از مزایای دیگری همچون ببیمه تکمیلی برای خود و خانواده های خود برخوردار هستند.

۱۴-آخرین بازدید مدیران افق کوروش از یک فروشگاه محلی چه زمانی بوده است؟

امیر رحمتی؛ مدیر بازرسی افق کوروش: با توجه به مدیریت منطقه ای فروشگاه های افق کوروش در سراسر کشور، معاونت ها و مدیران اجرایی مناطق به صورت هفتگی و به مناسبت های مختلف از افتتاحیه گرفته تا بازدیدهای سرزده به منظور کنترل عملیات اجرایی فروش، از فروشگاه ها بازدید می کنند. علاوه بر این، معاونت ها و مدیران ستادی به ویژه در حوزه نظارت و بازرسی، به غیر از بازدیدهای مداوم بازرسان، بازدیدهای برنامه ریزی شده یا سرزده از فروشگاه ها را در برنامه های کاری هفتگی و ماهانه خود پیش بینی می کنند.

۱۵-نحوه بازرسی از فروشگاه ها به چه صورت است؟

امیر رحمتی؛ مدیر بازرسی افق کوروش: تیمی ۵۰ نفره از بازرسان بومی و ستادی در دو حوزه بازرسی حضوری و کنترل دوربین های مداربسته فروشگاه ها و انبارها، اجرای الزامات نهادهای نظارتی حاکمیتی و استانداردهای داخلی شرکت در دو حوزه عملیات فروشگاهی ( کنترل کیفیت، ایمنی و بهداشت، کنترل لیبل گذاری و جت پرینت کالاهای دو قیمتی و …) و انبارداری را رصد کرده و گزارش مشاهدات خود را در سیستم های مربوطه ثبت می کنند. در صورت مشاهده تخلف یا هرگونه مورد اورژانسی نیازمند اقدام فوری، بلافاصله مراتب، گزارش شده و از سوی متولیان ستادی یا منطقه ای مورد پیگیری قرار می گیرد.

تیم کارشناسی تحلیل داده های بازرسی نیز به صورت مداوم پس از تحلیل اطلاعات ارسالی بازرسان نسبت به شناسایی نقاط ضعف در فروشگاهها و انبارها اقدام کرده و ضمن ارسال گزارشات روزانه، هفتگی و ماهانه برای متولیان امر، با مشارکت همکاران مستقر در مناطق پروژه های اصلاحی را در جهت رفع مسائل موجود تعریف و اجرا می کند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا