کد خبر: 15010020980
بورسروزنامه

پشیمانی فعالان بازار سرمایه از تاخیر در فروش

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه این روزها با مشکل خروج نقدینگی از سوی معامله‌گران روبه‌رو است. تدابیر کوتاه‌مدت و میان‌مدت متولیان امر نیز تاکنون مثمر ثمر نبوده و نتوانسته است مانع خروج نقدینگی از بورس شود.

پس از اینکه بورس از مرداد ۹۹ وارد فاز نزولی شد. همواره گروهی از کارشناسان بازار سرمایه، معامله‌گران را به صبر و داشتن نگاه بلندمدت توصیه کردند. سفارش به دیدگاه بلندمدت هنوز هم در اظهارنظرها دیده می‌شود اما موردی که در این گفته‌ها مغفول مانده است زیان روزافزون سرمایه‌گذاران است.

روند نزولی شاخص بورس و بازار سرمایه در چند ماهه گذشته گویای زیان جاماندگان از فروش است. جاماندگانی که به امید سود در بازار سرمایه و یا اعتماد بر اظهار نظرها، این روزها تنها پشیمانی از بیرون نرفتن و نقد نکردن دارایی را دارند. به دیگر سخن، اگر فردی شش ماه قبل از بازار سرمایه خارج می‌شد و نقدینگی خود را به خرید اوراق یا حتی سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی اختصاص می‌داد. این روزها از یک سو، ترازنامه‌ دارایی بهتری داشتند و از سوی دیگر، مشکل فروش نرفتن سهام را هم نداشتند.

بازار سرمایه اکنون با مشکل انبوهی از صف‌های فروش در بیشتر نمادها مواجه است. اگر از ۲۰درصد نمادها که دارای بازارگردان هستند صرفنظر کنیم. مابقی نمادها با مشکل فروش مواجه هستند؛ به طوری‌که در بازار روز گذشته حدود ۴۰۰نماد با صف فروش مواجه بودند.

شاخص کل بورس روز گذشته با کاهش ۱۱هزار و ۶۴۸واحدی در سطح یک‌میلیون و ۲۸۲هزار واحدی ایستاد. صف‌نشینی برای فروش سهام از پدیده‌های غالب اولین روز معاملات پس از اتمام تعطیلات سال جدید بود. هر چند بازار سرمایه در هفته گذشته معاملاتی نه‌چندان پر حجم را تجربه کرد اما به نوعی، روز گذشته با اتمام تعطیلات شاهد بازگشت معامله‌گران حقوقی و حقیقی بودیم.

تمام نمادهای تاثیرگذار در روند شاخص کل روز گذشته با صف فروش همراه بودند. شرکت‌های فولاد مبارکه با هزار و ۴۱۲، ملی مس با هزار و ۲۵۱، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۷۴۶، پتروشیمی خلیج فارس با ۷۱۸ و معدنی و صنعتی چادرملو با ۶۳۸واحد بیشترین تاثیر منفی در کاهش شاخص کل داشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا