کد خبر: 271201124675
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

پیاز تنظیم بازار وارداتی گران‌تر از داخلی شد

به رغم دریافت ارز حمایتی برای واردات پیاز، پیاز‌های وارداتی تنظیم بازاری دست کم ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بیش از پیاز تنظیم بازاری داخلی و ۲ هزار و ۸۰۰ تومان بیش از پیاز غیر تنظیم بازاری داخلی قیمت‌گذاری شده است.

اقتصاد آنلاین؛ یکی از محصولات سبزی و صیفی پرمصرفی که در ماه‌های اخیر قیمت آن بسیار حاشیه ساز شد، پیاز است. از دی ماه سال جاری قیمت پیاز افزایش قابل توجهی پیدا کرد و هر کیلوگرم آن در مراکز عرضه به طور متوسط تا ۳۵ هزار تومان رسید.

گزارش مرکز آمار ایران نیز از تغییرات قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری در بهمن ماه نشان داد، در گروه سبزی و صیفی‌جات پیاز یکی از محصولاتی بود که با ۵. ۲۲ درصد افزایش، بیش‌ترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشت.

این افزایش قیمت‌، بیش از گوشت قرمز بود چراکه، همین گزارش افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بهمن ماه را ۸. ۲۱ درصد و گوشت گاو یا گوساله را ۲. ۱۳ درصد اعلام کرد.

از نگاه مسئولان، یکی از دلایلی که منجر به افزایش قیمت پیاز شد ارزان بودن پیاز در سال گذشته بود که باعث شد کشاورزان کمتر پیاز بکارند، موضوع دیگر نیز این بود که صادرات اقلام سبزی و صیفی به‌موقع محدود نشد و با توجه به اختلاف قیمت ارز قسمت زیادی از پیاز تولیدی صادر شد.

همچنین جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در توجیه عجیب درباره دلیل گرانی پیاز گفته است: ” آمار تولید پیاز را اشتباه به ما گفته بودند. با توجه به آمار اشتباهی که داشتیم اجازه صادرات پیاز داده شد اما بعد معلوم شد که این آمار اشتباه بوده است”.

علاوه بر آن‌ها کارشناسان معتقدند؛ علت افزایش قیمت پیاز افزایش هزینه‌های تولید شامل قیمت نهاده‌های تولید، کارگر و حمل و نقل و… است که با توجه به تورم قابل پیش بینی بوده است.

راهکار دولت برای کنترل قیمت پیاز هم دست زدن به واردات بود. وزارت جهاد کشاورزی در همین ارتباط خبر داد: برای کمک به ثبات بازار پیاز ۵۰ هزار تن از این محصول وارد کشور می‌شود.

همچنین، مسئولان این وزارتخانه از افزایش ۱۸۰ درصدی تعرفه پیاز برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده داخلی خبر دادند.

از روز‌های گذشته پیاز‌های وارداتی همراه با بخشی از پیاز‌های داخلی با عنوان پیاز تنظیم بازاری درمیادین میوه تره بار در حال توزیع هستند.

اما نکته قابل توجه اینکه به رغم دریافت ارز حمایتی برای واردات پیاز، پیاز‌های وارداتی تنظیم بازاری دست کم ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بیش از پیاز تنظیم بازاری داخلی و ۲ هزار و ۸۰۰ تومان بیش از پیاز غیر تنظیم بازاری داخلی قیمت‌گذاری شده است.

گفتنی است؛ در نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره بار، قیمت انواع پیاز غیر تنظیم بازاری داخلی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان، پیاز داخلی نو تنظیم بازاری ۱۵ هزار تومان و پیاز داخلی انباری تنظیم بازاری ۱۵ هزار تومان درحالی که پیاز وارداتی تنظیم بازاری ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا