کد خبر: 2705983237
صنعت و معدن

پیدایش قارچی شرکت های تولید کننده مکانیکال سیل

لیلا ابوالفتحی

سیل مکانیکی یا آب بند های مکانیکی(مکانیکال سیل) از جمله ایمن ترین قطعات صنعتی هستند که برای جلوگیری از نشت مایعات، جامدات و گازها به بیرون از سیستم در بر گیرنده آنها مورد استفاده قرار می گیرند که شامل دو سطح صاف، یکی ثابت که بروی کاسه پمپ و دیگری متحرک که بروی محور گردش پمپ قرار گرفته می شود.

مکانیکال سیل به منظور جا به جا نمودن مایعات سمی،گران قیمت و با درجه حرارت بالا در پمپ هایی که مخصوص دورهای بالا ساخته شده اند و در حالتی که مقصود کمترین میزان نشتی باشد، به کار می رود.

نیازی به شرکت های خارجی نداریم

مدیرعامل شرکت آرتا صنعت آرسن گفت: ما در ابتدا در یک شرکت آلمانی در ایران، فعالیت داشتیم. این شرکت در سال ۹۲ با توجه به تحریم ها، از ایران خارج شد و ما بعد از خروج آن شرکت، شرکت آرسن را تشکیل دادیم و محصولات را بومی سازی و از ساختار داخلی استفاده کردیم.

علی عباسپور در مورد استفاده از مکانیکال سیار توضیح داد: استفاده از مکانیکال سیل از نظر اقتصادی بسیار مهم است؛ زیرا از هدر رفتن سیالات جلوگیری می کند. روش ساخت مکانیکال سیل به دلیل تلرانس های پیچیده اش، بسیار سخت است و دستگاه های مخصوصی نیاز دارد.

وی در ادامه افزود: مکانیکال سیل در کل خطوط انتقال نفت و گاز، پمپ سازی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع رنگ، پالایشگاه ها و … کاربرد دارد. فقط ۳ شرکت در ایران قابلیت طراحی مکانیکال سیل را دارند. این دانش قبلاً از اروپا و آمریکا وارد ایران شده بود و شرکت های خارجی به نام و تحت نظر خودشان در ایران فعالیت و طراحی ها را انجام می دادند. بعد از تحریم ها این امکان به وجود آمد که در ایران با استفاده از اسناد شرکت های خارجی که در دست داشتیم، انجام دهیم و با سعی و خطاها به طراحی ایده آل رسیدیم و بومی سازی کردیم و اکنون نیازی به وابستگی به شرکت های خارجی نداریم و اگر حمایت ها هم بیشتر شود، می توانیم از شرکت های خارجی هم جلوتر برویم.

عباسپور در مورد استفاده از محصولات خارجی گفت: تعدادی پمپ از کشور هندوستان در زمان تحریم ها به پالایشگاه های ما تحمیل شد که به خاطر کیفیت پمپ و مکانیکال سیل های آن، بیشتر از ۱۰ روز کار نمی کردند. ما باید به سمت آلیاژهای داخلی برویم؛ زیرا آلیاژهای هندی و چینی بسیار ضعیف هستند و کشش و سختی برای آب بندی را ندارند. به اصرار و پیگیری های شرکت آرسن از پالایشگاه لاوان درخواست کردیم که مکانیکال سیل ها را طراحی کند و اکنون آن مکانیکال سیل ها از ۲ سال پیش تا کنون در حال کار کردن هستند. همین خبر به پالایشگاه بندرعباس رسید و شرکت آرسن، پمپ و مکانیکال سیل ها را هم برای آن ها طراحی کرد.

مدیرعامل شرکت آرتا صنعت آرسن در مورد نبود صنف در این حوزه و مشکلات پیش آمده توضیح داد: تولید کننده ها باید از استاندارد API 682 و ۶۱۰ API پیروی کنند. شرکت های تولید سیستم های آب بندی در حال حاضر فضای بسیار رقابتی دارند و یکدیگر را قبول نمی کنند و این موضوع در نهایت به ضرر کشور تمام می شود؛ زیرا فضا را برای کشورهای دیگر مانند چین باز می کند. متمرکز کردن این شرکت ها مشکل است و به همین دلیل صنف و حمایتی در این حوزه وجود ندارد. این شرکت ها باید دور هم جمع و با هم متحد و همراه شوند.

نبود مرجع تخصصی ثبت طرح ها

در ادامه، مدیر بازرگانی شرکت آرتا صنعت آرسن در مورد بومی سازی قطعات گفت: بومی سازی قطعات باعث شد که اپلیکیشن های مختلف رو در ایران تجربه کنیم. ما تقریباً تمامی پمپ ها و اپلیکیشن ها را در ایران بومی سازی کردیم و مجموعه آرسن را در سال ۹۲ تشکیل دادیم. شرکت آرسن در این چند سال توانست رزومه قوی برای خود ایجاد کند.

مهدی کاظمی در مورد تولید انواع پمپ در کشور بیان کرد: مکانیکال سیل یکی از دغدغه های مهم تولید کنندگان پمپ بود و با وجود شرکت هایی مانند آرسن، این دغدغه برطرف شد. شرکت آرسن قابلیت طراحی مکانیکال سیل را دارد و این بدین معناست که به سطح بالایی از ساخت مکانیکال سیل رسیده است. ما در کل صنایع مادر، پمپ داریم و به همین دلیل اپلیکیشن های مختلفی داریم و ممکن است آن ها اسیدی، قابل اشتعال، خطرناک و سیالات با ارزش باشند، پس باید بتوانیم از این ها خوب محافظت کنیم که به بیرون از پمپ نشت نکنند.

وی در مورد تغییر نگاه مشتریان اظهار کرد: مهمترین کاری که مجموعه آرسن انجام داده، این است که در این سال ها تلاش کرده است که نگاه مشتری را تغییر دهد و به عنوان مشاور و راهنما، فضا را برای مشتری روشن کنیم. اطلاعات کافی به مشتری دهیم و از همه مهمتر، رزومه قبلی که داشتیم را به آن ها یادآوری کنیم.

بعد از این زمینه سازی ها، در نهایت ما مکانیکال سیل را تست شده، عرضه کردیم و مشتریان به این رسیدند که حتماً نباید از شرکت های خارجی خرید کنند.

کاظمی در مورد استفاده از خدمات پس از فروش گفت: یکی از موارد مهم این است که شرکت، مکانیکال سیل های خوبی به بازار عرضه کرده است، ولی مشتریان از خدمات پس از فروش شرکت استفاده نمی کنند. مواردی هم بوده که طراحی ها و مکانیکال سیل های اروپایی و آمریکایی در ایران با هزینه های بسیار بالا جواب نداده و شرکت آرسن این طراحی را با هزینه بسیار پایین تر تغییر و بومی سازی کرده، ولی متأسفانه مشتریان از خدمات پس از فروش شرکت استفاده نمی کنند و سراغ افرادی می روند که مهندسی معکوس می کنند.

وی در مورد نبود مرجع تخصصی در این زمینه اظهار کرد: مرجع تخصصی وجود ندارد که طرح ها را به ثبت برساند. شرکت آرسن افتخار این را دارد که در یک هفته مکانیکال سیل های پالایشگاه لاوان را طراحی و تولید کرده است.

مدیر بازرگانی شرکت آرتا صنعت آرسن در مورد بازار انحصاری این محصول بیان کرد: بازار ایران در این حوزه در گذشته فقط در انحصار یکی دو شرکت خارجی بود که آن ها با کیفیت و قیمت دلخواه تولید می کردند. این انحصار از دوره قبلی وزارت نفت شکسته شد و شرکت های دیگری با دانش فنی توانستند به این صنعت ورود کنند و صنایع داخلی اعتماد کردند.

کاظمی در مورد ایجاد انحصار در این حوزه گفت: متأسفانه ما شاهد پیدایش قارچی شرکت ها شدیم، شرکت هایی که یک شب با ارتباطاتی که داشتند، بدون هیچ دانش فنی تأسیس شدند و این موضوع تولیدکننده های واقعی را آسیب پذیر می کند، زیرا این شرکت ها ممکن است کالای بی کیفیت تولید کنند و اعتماد صنایع به کالای داخلی از بین برود. ما در دوره فعلی وزارت نفت شاهد بودیم که بعضی از شرکت هایی که رفته بودند و با قیمت های بالا نمی توانستند رقابت کنند، مجدداً بازگشتند و انحصار این صنعت را در دست می گیرند.

وی در مورد مشکل دیگر صنعت نفت گفت: مشکل دیگر ما تشریفات اداری زیاد مناقصات دولتی است که شاید یک مناقصه با ضمانتنامه های سنگین، برای ماه ها در جریان باشد. این موضوع موجب می شود که گردش مالی شرکت به حداقل برسد. ما از مسئولین، حمایت از تولید داخل را می خواهیم و حمایت ها فقط شعار نباشند. بانک ها به صنایع کوچک تسهیلات بدهند تا بتوانند خدمت کنند و این صنعت را ارتقاء دهند.

نبود استانداردهای لازم در این صنعت

در ادامه برنامه بارکد، مدیرعامل شرکت آکو پارت نیکا در مورد مشکلات این بخش توضیح داد: مشکلات در این بخش به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. بخش خارجی مربوط به دولت و سیاست گذاری هایی است که انجام می دهد. بخش داخلی هم کلیه مواد اولیه ای که از کشورهای مختلف با کیفیت های مختلف وارد می شود. کشور ما تولید کننده مواد اولیه خام است.

پرهام بارجی افزود: مواد اولیه شامل فولادهای آلیاژی می شود که ما به آن بسیار احتیاج داریم و تولید آن در ایران امکان پذیر نیست یا خیلی کم است. باید سرمایه گذاری انجام شود تا بتوانیم مواد اولیه را هم در داخل ایران تولید کنیم و به جای صادرات سنگ آهن، فولادهای آلیاژی را صادر کنیم.

وی در مورد استانداردهای لازم در این مورد اظهار کرد: قطعات مکانیکال سیل ها از انواع فولادهای آلیاژی درست می شوند. ما استانداردهای خاصی در این صنعت نداریم که نظاره گر تولید باشد و خود مشتریان هستند که از تولیدکننده می خواهند که گواهی نامه دستگاه تست این قطعات را به آن ها بدهند، ولی بعضی از تولید کننده های ما هنوز به آن کیفیت نرسیده اند.

بارجی اضافه کرد: اداره استاندارد بایستی با سازندگان در این عرصه همکاری کند. اکنون تولیدکننده ها از استاندارد جهانی API 682 پیروی می کنند. ما در این زمینه خیلی پیشرفت کرده ایم. مکانیکال سیل ها جزو قطعات جدید هستند و امکان ساخت آن ها در ایران وجود دارد و حتی می توانیم وارد بازارهای جهانی شویم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا