کد خبر: 0807992989
اقتصاد کلانبازرگانی

پیشنهاد جدید قیمت نان روی میز سازمان حمایت

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اشاره به اینکه آنالیز قیمت نان براساس هزینه‌های جدید تولید در سازمان حمایت قرار دارد اعلام کرد قیمت جدید در کارگروه تنظیم بازار مطرح و سازمان حمایت مکلف به بررسی شد اما بعد از گذشت بیش از ۲ ماه این نرخ مصوب نشده است.

بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت وگو با ی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:  هزینه های نانوایان در سال جاری نظیر دستمزد کارگران، مالیات،آب، برق گاز، خمیرمایه و اخیرا کرایه حمل و نقل کیسه های آرد افزایش یافته اما قیمت نان از سال گذشته متناسب با این افزایش هزینه ها تغییری نداشته است.

وی افزود: قیمت خمیر مایه بعد از افزایش قیمت نان در سال گذشته، دو مرتبه در دی ماه سال قبل و اردیبهشت امسال افزایش یافته و اخیرا نیز نرخ کرایه حمل هر گونی آرد دولتی۷۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته اما نرخ نان ثابت است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران ادامه داد:از طرفی رعایت مسائل بهداشتی کرونا بر هزینه های نانوایان افزوده اما دولت مشخص نکرده که نانوایان این افزایش هزینه ها را باید چطور جبران کنند.

مشکل کمبود آرد در نانوایی‌های دولتی حل شد

وی تصریح کرد: مزد کارگران نیز در سال جاری ۲۶ درصد افزایش یافته است و مبلغ حق مسکن پرداختی آنها از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و باعث شده که مالکان واحد های صنفی نتوانند هزینه های خود را متعادل کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: قیمت پیشنهادی اتحادیه نانوایان برای نرخ های جدید نان به سازمان حمایت اعلام شده و جلسه ای نیز در این خصوص در کارگروه تنظیم بازار برگزار شده است اما بعد از گذشت حدود ۲ ماه (۹۹/۴/۲۹) نرخ جدید به ما اعلام نشده است.

نوروز مقدم در پاسخ به اینکه نرخ پیشنهادی اتحادیه برای نرخ های جدید نان در سال جاری چقدر است گفت: امکان انتشار این نرخ قبل از آنکه مصوب شود وجود ندارد اما باید متناسب با هزینه های تولید باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: قیمت آرد با نرخ مصوب و دولتی در اختیار نانوایان قرار می گیرد و نرخ آن ثابت مانده است اما باید توجه داشت که آرد تنها حدود ۲۵ درصد هزینه های ما را شامل می شود و مابقی هزینه ها افزایش یافته است .

توضیحات سازمان حمایت درباره چگونگی تعیین قیمت نان با افزودنی

به گفته مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت نان با افزودنی های مجاز مانند کنجد براساس پیشنهادهای استانی و تصویب کارگروه استانی ساماندهی، گندم، آرد و نان ملاک عمل است.

کاربران «سامانه فارس من» با درج سوژه «برخورد با گران فروشی نان» مطرح  کردند که نانوایان نان را با نرخی گران‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند و با ریختن مقدار اندکی کنجد بر روی نان، آن را حداقل ۵۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب  به مشتریان عرضه می‌کنند، ضمن اینکه برخی نانوایی‌ها با پخت نکردن نان ساده مشتریان را مجبور به خرید نان کنجدی به قیمتی بیش از نرخ مصوب می‌کنند، بنابراین با توجه به جمیع مطالب ذکر شده خواستار رسیدگی و پاسخگویی مسئولان به این موضوع شدند.

براین اساس علیرضا رستمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: براساس مصوبات کارگروه ملی ساماندهی گندم، آرد و نان کلیه موارد مربوط به حوزه گندم ، آرد و نان توسط کارگروه مذکور تعیین می‌شود.

مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: بدیهی است نانوایان مکلف به رعایت قیمت‌های ابلاغی کارگروه مذکور هستند و براساس توضیحات مندرج در متن آخرین مصوبه، قیمت‌ها برای انواع نان ساده با کیفیت است و قیمت نان با افزودنی‌های مجاز از جمله کنجد، براساس پیشنهادهای استانی و تصویب کارگروه استانی ساماندهی گندم، آرد و نان ملاک عمل است.

او افزود: ضمن اینکه هر گونه شکایت واصله از سوی شهروندان پیرامون قیمت و کیفیت نان مورد پیگیری قرار گرفته و با متخلفان برخورد تعزیری صورت می‌گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا