کد خبر: 09040035271
انرژیجهانروزنامه

پیش‌بینی کسری عرضه نفت از ماه آگوست

جدیدترین پیش بینی اوپک در مورد تقاضا برای نفت خام نشان می‌دهد، اگر سطح تولید تغییر نکند، عرضه اوپک در ماه آگوست (۱۰مرداد تا ۹ شهریور) ۱.۵میلیون بشکه در روز کمتر از تقاضای مورد انتظار خواهد بود.

به گزارش فارس از رویترز، با توجه به بهبود اقتصادی ناشی از واکسیناسیون کرونا، پیش‌بینی‌های اوپک حاکی از کسری عرضه نفت در بازار در ماه آگوست و باقی سال ۲۰۲۱ است و انتظار می‌رود، این گروه و هم پیمانانش فضا برای افزایش تولید در نشست این هفته داشته باشند.

کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس از ماه می تا ماه جولای در حال افزایش تولید ۲.۱ میلیون بشکه در روز خود هستند که حدود ۲ درصد تولید نفت در جهان است. این افزایش بخشی از کم کردن از برنامه کاهش تولید سال گذشته این گروه به شمار می‌رود.

اوپک پلاس در سال ۲۰۲۰ با شروع همه‌گیری کرونا، ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود برای تقویت قیمت نفت کم کرد که رقمی بی‌سابقه محسوب می‌شود. از ماه جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد)، این رقم به ۵.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک پلاس پنج‌شنبه آینده گرد هم جمع می‌شوند تا در مورد عرضه نفت برای ماه‌های آینده تصمیم بگیرند. یک منبع آگاه به رویترز گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت در بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ قرار دارد، افزایش بیشتر تولید در ماه آگوست مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ اما برخی تولیدکنندگان در مورد کم شدن دوباره تقاضا و افزایش عرضه نفت ایران نگران‌اند.

قیمت‌های نفت روز دوشنبه در آستانه نشست هفته جاری وزیران اوپک پلاس و با هشدار کارشناسان درباره واریانت دلتای ویروس کرونا که باعث موج جدید شیوع کووید ۱۹ در ایالت‌های آمریکایی با نرخ واکسیناسیون پایین خواهد شد، حدود دو درصد سقوط کردند. در اروپا هم کشورهای آلمان، اسپانیا و پرتغال محدودیتهای مسافرتی جدیدی را برای مقابله با شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا اعلام کردند.

جدیدترین پیش‌بینی اوپک در مورد تقاضا برای نفت خام نشان می‌دهد، اگر سطح تولید تغییر نکند، عرضه اوپک ۱.۵ میلیون بشکه در روز در ماه آگوست کمتر از تقاضای مورد انتظار خواهد بود. این کمبود در سه ماهه چهارم سال میلادی به ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت؛ البته در صورتی که ده عضو اوپک سهمیه تولید مورد توافق در ماه جولای را حفظ کنند و ایران و سایر تولیدکنندگان معاف نیز سطح تولید ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) را که آخرین ماهی است که آمار تولید اوپک در دسترس است، داشته باشند.

به نوشته این گزارش، ایران در ماه می ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است و در سال ۲۰۱۸، پیش از اعمال مجدد تحریم‌ها ۳.۸ میلیون بشکه در روز تولید داشت. در نتیجه، این ۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز اضافی از سوی ایران در ماه‌های آتی می‌تواند امکان کمتری به اوپک پلاس برای افزایش تولید بدهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه گذشته با بیان اینکه سهم ایران از تولید نفت جهانی به ۴ درصد رسیده است، ‌گفت: متاسفانه وضعیت به جایی رسیده است که با خارج شدن ایران از بازار نفت جهانی، اقتصاد دنیا دچار مشکل نشود. وظیفه ملی ماست که با افزایش سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی‌های جدید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی بار دیگر سهم ایران را از بازارهای نفت جهان به دست‌آوریم.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی انرژی خاطرنشان کرد:  ممکن است به دلیل زیست محیطی در آینده برای کشورهای تولیدکننده نفت که بیشتر از سهمیه مجاز خود نفت تولید می‌کنند، قوانین و مقررات محدود کننده‌ای وضع شود.

او با تاکید بر اینکه استفاده حداکثری از نعمت نفت بزرگترین وظیفه ملی است، ادامه داد: با یک سرمایه‌گذاری گسترده می‌توان سهم ایران در بازارهای جهانی نفت را افزایش داد تا با بازگشت ایران به موقعیت قبلی خود در بازار نفت بتوان مشکلات اقتصادی و بیکاری را در کشور حل کرد و باید برای رسیدن به این هدف، همکاری و هم‌افزایی تمام مسئولان و ارکان کشور افزایش یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا