کد خبر: 210901112487
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورس

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۲ آذر ۱۴۰۱

بورس دوشنبه توانست در ادامه برگشتی که روز قبل شاهد بود، به صعود ادامه دهد و شاخص کل بار دیگر ابر کانال ۱.۴ میلیون واحدی را پس بگیرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز توانست در ادامه برگشتی که روز گذشته در معاملات شاهد بودیم، روند صعودی خوبی را در پیش بگیرد و بار دیگر ابر کانال ۱.۴ میلیون واحدی را پس بگیرد.

شاخص کل بورس طی معاملات امروز در نهایت با یک افزایش ۱.۴۴ درصدی را به ثبت رساند و در ارتفاع ۱.۴۰۹ میلیون واحدی قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی مشابه، ۱.۴۹ درصد افزایش را تجربه کرد تا به طور هم‌زمان شاهد یک صعود دسته جمعی در نمادهای کوچک و بزرگ بازار باشیم.

ارزش معاملات در بازار امروز با ثبت ۴۵۶۱ میلیارد تومان در کنار یک ورود پول ۲۲۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی، سیگنالی از بهبود شرایط را مخابره کرد که می‌تواند امید به روزهای آینده را افزایش دهد.

بورس امروز را می‌توان از منظر دو محرک مهم بررسی کرد که هر دو به اندازه قابل توجهی بر رنگ سبز نقشه بازار تاثیرگذار بودند. سمتی از بازار با توجه به رکوردشکنی دوباره دلار در بازار آزاد و ثبت سقف‌های جدید که با سرعت زیادی نیز درحال انجام است، تقاضا مناسبی را جذب کرده‌اند و در سمت دیگر تحولات رخ داده و اتفاقات پیش روی صنعت خودرو تا حد زیادی علاوه بر خود، بر دیگر صنایعی همچون بانکی و فراکاب‌ها نیز تاثیر گذاشت.

در ادامه با بررسی عوامل ذکر شده تلاش‌ خواهیم کرد تا پیش‌بینی مناسبی از بورس فردا داشته باشیم.

دست یاری دلار به سمت بورس

همانطور که اشاره شد، طی روزهای گذشته شاهد سقف‌شکنی دوباره نرخ دلار در بازار آزاد بودیم که به تبع آن قیمت این اسکناس آمریکایی با عبور از رکود ۳۶۸۸۰ تومانی، وارد کانال ۳۷ هزار تومانی شد و در زمان نگارش این گزارش نیز حوالی ۳۷۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

این موضوع از دو جنبه بسیار قابل توجه است که بخشی از آن به بحث انتظارات تورمی برمی‌گردد که می‌تواند همچون اتفاقی که در ابتدای آبان ماه رخ داد، محرک جدید تورمی برای بورس تهران باشد.

البته برخی کارشناسان اعتقاد دارند که واکنش بازار سهام به رشد قیمت دلار در بازار آزاد به صورت تاریخی همواره با یک تاخیر زمانی چند ماهه رخ می‌دهد اما به نظر می‌رسد که روند پرشتاب اخیر صعود دلار، مدت زمان این انتظار کاهش پیدا کرده باشد.

از سمت دیگر اما می‌توان از منظر دلار نیمایی نیز به این موضوع نگاه کرد. قطعا طی چند وقت اخیر هیچگاه سرعت افزایش دلار نیما در حد و اندازه دلار فردوسی نبوده است اما نمی‌توان از رشد آرام و مداوم آن نیز چشم‌پوشی کرد.

رشد قیمت دلار به هرحال می‌تواند به افزایش بیشتر نرخ نیمایی نیز منجر شود که این موضوع تاثیر مستقیمی بر سودآوری شرکت‌های بورسی و دلارمحور دارد.

در حال حاضر دلار نیما بنابر اعلام رسمی، در قیمتی حوالی ۲۸۴۰۰ تومان معامله می‌شود اما خبرهای تایید نشده‌ای نیز وجود دارد که در معاملات غیر رسمی به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده است. بنابراین رشد قیمت دلار از هر دو محور می‌تواند برای صعود بورس تهران محرکی مهم قلمداد شود.

تاثیر تحولات خودروسازان بر بورس تهران

تحولات اخیری که در صنعت خودروسازی کشور در حال انجام است، یکی از مطالبات طولانی مدت سهامداران این گروه به شمار می‌رود که این روزها در تابلوی معاملات سهام، علاوه بر خود بر دیگر گروه‌ها نیز تاثیر مثبت گذاشته‌اند.

عرضه خودرو در بورس کالا و تداوم این اتفاق با عرضه خودروهای پرتیراژ از یک سمت و نزدیک شدن به واگذاری سهام تودلی خودروسازان از سمت دیگر جزو مواردی هستند که می‌تواند به نجات این صنعت از ورطه زیان‌دهی چندین سال گذشته منجر شود.

فارغ از خود گروه خودرویی‌ها، اتفاقات اخیر بر برخی صنایع دیگر همچون بانکی‌ها و فراکاب نیز تاثیر مهمی گذاشته است.

بانک صادرات که ۳.۳۶ درصد از سهام ایرانخودرو را در اختیار دارد، چندی پیش اطلاعیه واگذاری آن را روانه کدال کرد و قرار است که طی روزهای آینده در صورت وجود خریدار، آن را واگذار کند.

از همین رو گروه بانکی با توجه به این موضوع با تقاضای خوبی طی دو روز کاری گذشته مواجه بود. نمادهای فراکاب نیز به دلیل عرضه خودرو در بورس کالا و درآمدی که از این محل شناسایی می‌شود، چشم‌انداز درآمدی بهتری نسبت به قبل دارد و بخشی از خریداران را به سمت خود جذب کرده است.

خیز بورس برای عبور از مقاومت؟

پس از عدم توانایی بورس برای عبور از مقاومت ۱.۴۲ میلیون واحدی و  شکست حمایت ۱.۴ میلیون واحدی در روز شنبه، صعود دوباره شاخص بورس به این کانال می‌تواند خیز جدیدی برای دستیابی به اهداف بالاتر باشد.

همانطور که در تحلیل‌های گذشته نیز اشاره شده بود، شاخص بورس برای تداوم روند صعودی خود، به عبور از سد ۱.۴۲ میلیون واحدی نیاز دارد که احتمالا فردا بتواند به سمت آن حرکت کند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز روند مثبتی را در پیش بگیرد و تداوم این روند صعودی در گرو توانایی تقاضا برای عبور از مقاومت ذکر شده است که با توجه به حمایت خط کیجنسن در ایچی موکو از کندل‌های شاخص بورس، امری محتمل به نظر می‌رسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا